Gå til innhold

Gave til svoger og svigerinne

Gjest helene1

Anbefalte innlegg

Gjest helene1

Hei

Har noen gode tips til julegave til en svoger og svigerinne som er veldig opptatt av hva ting koster? Og da mener jeg at de ønsker seg alltid dyre gaver, og kommer sjeldent opp med ønsker billigere enn kr 500,- pr person. VI får gjerne høre det også om gaven er for "billig" i deres øyne.

Prisklasse 600 +/-, men maks 800, tilsammen.

Kjenner litt på at jeg ikke har lyst til å kjøpe for så mye mer når de er så utakknemmelige også.

Alle gode tips mottas!

Klem fra Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Ufordragelig oppførsel! Til slike personer hadde jeg gitt en opplevelses-gave, eller invitasjon til middag, eller en spesielt utvalgt bok bestilt fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de hadde jeg ikke giddet å bruke mye energi på gaver til... Kjøp gave på salg...! :sjarmor: Gode kokkekniver synes jeg er fint, det er jo dyrt, og de kan få den/de sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beløpet til en veldedig organisasjon, og gi dem kvitteringen i julegave. Da har de svart på hvitt at beløpet stemmer, og du støtter samtidig noen som fortjener det mer en slike bortskjemte folk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen gode tips til julegave til en svoger og svigerinne som er veldig opptatt av hva ting koster? Og da mener jeg at de ønsker seg alltid dyre gaver, og kommer sjeldent opp med ønsker billigere enn kr 500,- pr person. VI får gjerne høre det også om gaven er for "billig" i deres øyne.

Prisklasse 600 +/-, men maks 800, tilsammen.

Fytti for noen utakknemlige mennesker. Dette må jo vitne om manglende viten om at det er 'tanken som teller'.

Hadde jaggu meg kjøpt en 10-kroners dobørste til dem, når de skal være så utakknemlige og selvsentrerte.

:frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene1

Dere er søte da ;). Men godt at det ikke BARE er jeg som reagerer på dette!

De er ikke akkurat favorittsvoger/svigerinne, så opplevelser sammen med oss, type middag etc ønsker vi ikke å gi dem....

De er begge +/-30 år og har ikke barn (ellers ville vi bare gitt noe til barna ;))

Ps. det med dobørsten var jo en morsom ide, men tenk hvilken slitsom jul vi DA får når de hele tiden skal "gni inn" hvor billig det er (for ikke å snakke om hele neste år frem til neste jul!).

Klem, Helene som gjerne mottar flere forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi beløpet til en veldedig organisasjon, og gi dem kvitteringen i julegave. Da har de svart på hvitt at beløpet stemmer, og du støtter samtidig noen som fortjener det mer en slike bortskjemte folk. ;)

heeeelt enig!! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Ps. det med dobørsten var jo en morsom ide, men tenk hvilken slitsom jul vi DA får når de hele tiden skal "gni inn" hvor billig det er (for ikke å snakke om hele neste år frem til neste jul!).

Det er jo det som er poenget da - at dere demonstrativt gir en billig gave, så da gjør det jo ingenting å høre på dem. I tillegg får resten av familien bevis på hvor surmulende dette svigerparet er ;)

Vel - jeg ville uansett ikke gitt noe som falt inn under svigerparets "krav". Finn heller noe som det er vanskelig å gjette pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi storforlangende voksne mennesker som har alt de trenger en gave til minimun 600 -800 kroner fordi de nærmest forlanger det? Nei takk.

Kjøp ei flaske vin og si at det er det nivået dere ønsker å legge dere på. Er mye bedre at både de og dere selv kjøper ting de og dere har brukt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på et eller annet på salg med en høy normalpris, eller noe som de ikke kan finne prisen på f.eks. brukskunst el.l. hvis det aktuelt, bare for å ha gleden av å være litt vrien tilbake.

Bortsett fra det, synes jeg ikke noe om holdningene til mottakerne av presangen når det gjelder verdivurdering, men det gjør vel ikke du heller.

Fortell gjerne hva du ender opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi mange små gaver? en vinflaske, en kurv med masse god frukt eller mat, en god bok og stilige småting til kjøkkenet? du kan finne mye fint på salg, og hvis de vil sette seg ned å regne ut prisen på alt må de gjerne gjøre det. da kan du fint ende opp under 500 kr, uten at det virker som en liten og lite omtenksom gave. bøker får du kjøpt billig. jeg har f eks bøker jeg har fått i bokklubben som jeg har to av, kommer til å gi bort den ene. har jo ikke bladd i den engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint (?) å høre at det ikke bare er meg som har dette problemet! ;)

Min svigerinne er akkurat likedan: hun vil helst ha gaver til 500 kroner minimum (hun er singel, så hun får gaven "alene"), men til meg og samboeren kjøper hun helst gaver for 200, max 300 kroner tilsammen... Jeg bryr meg ikke om hvor dyr gaven hun kjøper til oss er, men at hun da forlanger gaver fra oss for 5-600 kroner blir en smule irriterende... :sur: Og hun blir heller ikke lett fornøyd, sitter gjerne og surmuler hvis hun ikke får gave fra akkurat det merket hun vil ha... I år har hun til og med ønska seg en kjøkkenmaskin til 3000 kroner fra oss, selv om hun vet at vi venter vårt første barn i mars og må spinke og spare for å få råd til å kjøpe inn alt vi trenger til babyen kommer... :sjenert:

Huff, bare en liten utblåsning fra meg! ;)

Forslag til gaver...

*Jeg holder med dem som sier at det er lurt å kjøpe gaver på salg, da kan selv den dyreste tingen bli noenlunde rimelig...

*Å gi gaver til veldedige formål er også flott, men da er det kanskje lurt å vite på forhånd hvordan de du kjøper gaver til stiller seg til veldedighet (min svigerinne er veldig imot det, gir ikke til TV-aksjonen engang...)

*Hmm, kjøkkenutstyr er vel noe de fleste trenger ett eller annet av, kasseroller eller kakespader eller noe i den dur? Du kan jo "fiske" litt og finne ut om det er noe de trenger? Et personlig gaveønske her i huset er morter, men det blir igjen kanksje litt i billigste laget?

*Selv ønsker jeg meg duker, gjerne store juleduker... :)

*Kanskje et gavesett til hver av dem på ett eller annet sminkesett (det finnes jo mange av dem i parfymeriene når det nærmer seg jul...), f.eks. såper og deo til han, sminke til henne eller noe? Da kan du jo finne nesten hvilken som helst pris...

*Bøker er jo fint å få, selv melder jeg meg inn i flere bokklubber rett før jul kun for å få velkomsttilbudene, og gir dem bort i julegaver... Da tror de at gavene er dyre, mens de i virkeligheten bare har kosta meg noen ører... Litt på kanten, kanskje, men men... :sjarmor:

Vel, bare noe tanker fra meg... Det ideelle hadde vel vært å snakka med dem og forklart at du egentlig ikke syns det er riktig å bruke en slik pris på julegaver til noen, men jeg skjønner også at det ikke alltid er like enkelt... Lykke til, uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser litt på her er at dere sier folk "forlanger" gaver til så så mye. Hvordan kan noen som helst forlange å enten få en spesiell gave eller gave til minimum en spesiell sum?

Det er da vitterlig opp til giveren å vurdere hvor mye penger man vil bruke på gaven samt hva gaven skal være.

Når folk oppfører seg som noen bortskjemte drittunger som i eksemplene over hadde ihvertfall ikke jeg giddet innfri ønskene deres.

Kjøp gaver i en prisklasse som passer deres økonomi helt uavhengig av mottakers meninger.

Synes forresten at forslaget om å gi støtte til veldedig organisasjon i julegave høres ut som et veldig godt forslag. Både fordi man støtter en god sak samt at det kanskje kan få disse bortskjemte menneskene ned på jorden igjen.

Endret av orakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest helene1
Det jeg stusser litt på her er at dere sier folk "forlanger" gaver til så så mye. Hvordan kan noen som helst forlange å enten få en spesiell gave eller gave til minimum en spesiell sum?

Det er da vitterlig opp til giveren å vurdere hvor mye penger man vil bruke på gaven samt hva gaven skal være.

Å joda, det er fult mulig å forlange. Her får man kommentarer om at gaven er for billig og at de synes vi skal kjøpe for dobbelt opp fordi vi er to (som om ikke DE er det.....). Det er skikkelig utaknemlig gjort, og jeg holdt på å eksplodere helt når kommentarene kom. Og JA, det er ikke særlig fristende å kjøpe noe til dem i det hele tatt. Men kanskje det med veldedig organisasjon var tingen. Får høre litt med dem.....

Slik det er nå blir det bare sånn byttegreie, og det synes jeg er teit. I tillegg ønsker vi bare at gave i år skal være til baby og ikke til de voksne.

Nei, det er slike som disse som ødelegger gleden ved å både gi og forberede julen dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig utaknemlig gjort, og jeg holdt på å eksplodere helt når kommentarene kom.

Ja, det er utakknemlig. :overrasket: Og jeg synes godt du kan eksplodere litt når noen kommer med sånne kommentarer. Hvis de kan være så frekke, kan du godt være "frekk" tilbake.

Jeg hadde kjøpt noe fint som syntes jeg hadde råd til. Så får de bli så sure de bare vil. Man dikterer da ikke pris på gaver man får fra andre!!

Edit: skrivefeil.

Endret av brumma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør dem om hva de ønsker seg..

...det er du som bestemmer hvor mye du vi gi..

tips!

..kjøp Rosendahls termokrus til 199 kr til dem. :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke samle alle i hele familien som spleiser på en gave til dem til 500-800 kr.

Da vil prisen stemme, og det er jo det som teller der det ikke? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Å gi gaver til veldedige formål er også flott, men da er det kanskje lurt å vite på forhånd hvordan de du kjøper gaver til stiller seg til veldedighet (min svigerinne er veldig imot det, gir ikke til TV-aksjonen engang...)

Jeg hadde ikke brydd meg med å sjekke ut det med så utakknemlige folk, de vil helt sikkert ha mest mulig selv. Hadde det vært meg hadde det vært noe av poenget hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene1

Hei igjen

Jeg luftet det om gave til veldedig organisasjon med samboeren i går, og han synes ikke det var en god ide. Dessverre. Han synes vi skal gi dem julegave i form av en ting.

Jeg kjenner imidlertid at jeg ikke synes dette er så hyggelig, men kommer til å kjøpe noe til dem i den skisserte prisklassen. Så da kjære KG damer: utakknemmelige eller ei, gave må i boks. Så HVA KJØPER VI?

Samboern klarer lettere enn meg å bare se bort i fra de kommentarene som kommer, jeg derimot sliter med det..... Synes ikke det er noe moro med gave da nei.

En helt annen ting: de skal reise bort i julen, og vi skal ikke tilbringe noen av juledagene sammen med dem. "Påvirker" det gaveforslagene fra dere?

Kniver er en god ide, men ikke lenge siden de giftet seg, og de fikk vel alle knivslagene da. Fikk i det hele tatt ENORME mengder med diverse serviser, glass etc (kanskje ikke så overraskende det ;)). Så jeg tror de har alt de trenger av den sorten...

Takk igjen fra Helene1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...