Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 er det høyre hånd man har gifteringen på?? Enn om man blir forlovet, er det også på høyre hånd? Noen har ring på begge hendene (forlovelsesring og giftering) har de da bare flyttet over forlovelsesringen til venstre når de ble gift? Så visst man går rundt med bare en ring og den er på venstre hånd (ringfinger) skjønner alle at man ikke er forlovet eller gift?? Hehe, litt rare spørsmål, men jeg bruker å se om folk har ring elle rikke på hånden... og da tenker man jo han er gift, ok hun er gift osv...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Det gjøres nok litt forskjellig, men i Norge er det vanligst å ha på høyre hånd. Som forlovelsesring og giftering er det vel mest vanlig å bruke samme ring, men tror fler og fler kjøper to forskjellige. Uansett skal den sitte på høyre hånd
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Noen har forlovelsesringen på venstre mens de er forlovet, og beholder den der, andre har den på høyre først og flytter den så over til venstre ved gifting, noen har forlovelsesringen og gifteringen side om side, men alle som følger norsk tradisjon har gifteringen på høyre.
jento Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Som du skjønnar, ulike måtar å gjere det på. Mest vanleg: Giftering på høgra hand, og om du har to ringar, har ein ofte forlovelsesringen anten på venste eller på samme hand/fing som gifteringen.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Hos Gullsmeden vi kjøpte ringene hos fkk vi beskjed om at forlovelsesring skal sitte på høyre og giftering på venstre vi :klø:
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Hos Gullsmeden vi kjøpte ringene hos fkk vi beskjed om at forlovelsesring skal sitte på høyre og giftering på venstre vi :klø: ← Jeg hadde i fjor en "spørreundersøkelse" hvor jeg spurte 10! gullsmeder, og jeg fikk da til svar at det ene var like vanlig som det andre (forlovelsesring høyre/venstre). Dette var i Trondheim og Oslo Gjør som du selv vil.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 samme som over, glemte å presisere at dette spm gjaldt hvor man hadde ring ved forlovelsen. Når man er gift er det nok vanligest å ha den (forlovelsesringen) på venstre, med mindre dere har valgt ringer som macher/sys sammen
Gjest -eline- Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Hos Gullsmeden vi kjøpte ringene hos fkk vi beskjed om at forlovelsesring skal sitte på høyre og giftering på venstre vi :klø: ← Det er det som er vanlig i resten av Europa, men vi nordmenn er visst litt anerledes og de gullsmedene jeg har snakket med i hvertfall sier at ringen skal være på høyrehånd (uansett om det er forlovelsesring eller giftering).
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har forlovelsesring på venstre, hvitt gull m diamanter. Jeg vil ha gifteringen på høyre, gult gull klassisk flatt bånd uten dekor. Synes ikke det blir noe pent å ha begge på samme finger da de ikke matcher, og dessuten er begge ganske brede, 3 mm, og jeg orker ikke tanken på å ha 6 mm bredt med metall på en finger, stakkars liten.. blir jo helt kvalt.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Høyre hånd uansett her i Norge. Men vi er visst litt rare, for ellers rundt om i verden har man den på venstre.. SYns det er litt festlig jeg da, at vi er litt annerledes...
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 Høyre hånd uansett her i Norge. Men vi er visst litt rare, for ellers rundt om i verden har man den på venstre.. SYns det er litt festlig jeg da, at vi er litt annerledes... ← Ja, og det er også vanlig at nordmenn ikke har forlovelsesring, eller dvs at forlovelsesring og giftering er den samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå