Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg leter etter en dagslyslampe, og har funnet noen på ulike nettsider. Men blir litt forvirret. Ett sted står det at det er lux det kommer an på, og at denne må være over 10 000 for å gi virkning. Andre steder står det at lux styrken ikke trenger være på mer enn et par hundre, da det er UV-strålene som er de viktige. Hvilke erfaringer har dere? Hvor har dere kjøpt lampene og hvilke type har dere? Hvor mye bruker dere dem, og hvilke effekt merker dere?
Gjest allium Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har Philips BrightLight. Er igang med en 14 dagers "kur" nå, og visst virker det! Bruker den fast en runde hver høst, og en gang til i løpet av vinteren hvis jeg føler behov.
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har Philips BrightLight. Er igang med en 14 dagers "kur" nå, og visst virker det! Bruker den fast en runde hver høst, og en gang til i løpet av vinteren hvis jeg føler behov. ← Takk! Hvor har du kjøpt den?
Mora di Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har selv prøvd dagslyslampe, og kan ihvertfall skrive under på at det virker. Og alle jeg vet som har brukt det, har hatt effekt av å bruke den. Det er LUX du skal være oppmerksom på. Den skal være 10.000. Les her Det er kommuner som leier ut dagslyslamper også, så behøver du kanskje ikke å kjøpe? Kommer selvfølgelig på om det er ventetid på dem, og om du trenger den med en gang. Men det er jo verdt å sjekke.....
Gjest allium Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Takk! Hvor har du kjøpt den? ← Elkjøp, for seks år siden.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Det var noen her inne som nevnte at de hadde ei vekkerklokke med dagslysfunksjon. Hvor får man kjøpt disse?
Gjest allium Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Det var noen her inne som nevnte at de hadde ei vekkerklokke med dagslysfunksjon. Hvor får man kjøpt disse? ← Jeg har kjøpt min i England, men det er denne typen: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/7/...re/subdet16.htm
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har noe som heter "Solenergilampe" fra Wilfa. Er dette det samme? Fikk den i vår, men har ikke fått prøvd den enda. Kan jeg spørre hvordan dere bruker dem? Står dere opp før om morgenen og gjør det da, eller funker det senere på dagen også. Sitter dere helt stille inntil lampa? Hvor lenge bruker dere den om dagen? Takk for svar!
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 Takk for svar alle! Har nå bestilt meg en Denform dagslyslampe hos Elkøp. Blir spennende å prøve! Når det gjelder soloppgangsklokke, har jeg det allerede. Jeg har også kjøpt Nordic light og har den som heter Bodyclock Advanced. Veldig godt fornøyd, anbefales for morgentrøtte! Også ekstremt deilig å sovne inn til...
Leo Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Når det gjelder soloppgangsklokke, har jeg det allerede. Jeg har også kjøpt Nordic light og har den som heter Bodyclock Advanced. Veldig godt fornøyd, anbefales for morgentrøtte! Også ekstremt deilig å sovne inn til... ← Akkurat denne kan jeg ikke få skrytt nok av! Vi har den varianten som kobles til ekstern lampe og har den på veggen på soverommet. Kan underskrive på at den er ekstremt deilig å sove til... Ikke fullt så deilig å våkne til, men man våkner i hvert fall uten å ha pådratt seg sjokkskader! (Helt seriøst så er den det eneste som fungert på min samboer som har fått konstatert forsinket søvnfasesyndrom på søvnlaboratoriet på Ullevål...). Har vurdert dagslyslampe også, så jeg følger spent med!
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #11 Skrevet 25. oktober 2006 Okei Leo, oppdatering på dagslyslampe følger om et par dager!
Gjest StoreSky Skrevet 25. oktober 2006 #12 Skrevet 25. oktober 2006 Åååååå, jeg vil ha begge deler!! Men koster jo flesk..Finnes det "studioer" man kan gå på og få en dose lys??
Limitit Skrevet 25. oktober 2006 #13 Skrevet 25. oktober 2006 Jaaa, den soloppgangsklokken ser helt genial ut for meg som er så morratrøtt av meg. Skal skynde meg å ønske den i julegave. Takk for tips.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #14 Skrevet 25. oktober 2006 Vil dagslyslamper og lignende fungere om jeg bruker solbriller samtidig? Jeg vet det høres idiotisk ut, men jeg går på en medisin som gjør øynene mine mer ømfintlige for lys, og jeg våger ikke ta noen sjanser med de. Men kanskje det vil holde med å eksponere huden for lys?
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #15 Skrevet 26. oktober 2006 Vil dagslyslamper og lignende fungere om jeg bruker solbriller samtidig? Jeg vet det høres idiotisk ut, men jeg går på en medisin som gjør øynene mine mer ømfintlige for lys, og jeg våger ikke ta noen sjanser med de. Men kanskje det vil holde med å eksponere huden for lys? ← Nei, du må ha det inn på øyet. Da jeg gikk på SSRI, tok jeg ikke lysbehandling samtidig pga dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå