Gå til innhold

Tror barna dine på nissen?

Orthia

Anbefalte innlegg

Min eldste går siste året i barnehagen, og har klippetro på julenissen (og påskeharen og tannfeen, ja...)

Jeg har vel egentlig alltid forestilt meg at de fleste barn oppdager sannheten om nissen før de begynner på skolen, men har nå fått med meg at noen klamrer seg til troen i enda lengre tid.

Vi kommer ikke til å direkte avsløre nissen i år, men vi vil vel ikke bygge like mye opp om nissen som tidligere. Gjøre veien mot den store avsløringen (som femåringen får ta selv) så myk som mulig.

Hvor lenge har deres barn trodd på julenissen? Og hvordan har nissen blitt avslørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattera mi trodde på nissen til hun var 6-7 år. Nissen ble faktisk aldri avslørt, men da hu begynte på skolen så var det mange av elevene som sa at nissen ikke fantes. Hun fant vel egentlig ut av det selv etterhvert, og da sluttet vi med nisse. Skal ha nisse igjen i år da, siden vi har en 2-åring som forhåpentligvis vil ha glede av dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi trodde på nissen til hun var 6-7 år. Nissen ble faktisk aldri avslørt, men da hu begynte på skolen så var det mange av elevene som sa at nissen ikke fantes. Hun fant vel egentlig ut av det selv etterhvert, og da sluttet vi med nisse. Skal ha nisse igjen i år da, siden vi har en 2-åring som forhåpentligvis vil ha glede av dette... :)

sånn var det her også, når de begynner på skolen forsvinner de fleste illusjoner, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstekaren min på 10 år er usikker nå, skal se om han fersker nissen en gang for alle i år.  Nissen vår er ikke en som må snike seg ut fra vårt hus for å kle seg om, så det er ingen som mangler når nissen er her.  Også ser han mer ut som en fjøsnisse enn en julenisse.  Han har på seg en naturtro gummimaske, løsskjegg, en pesk (ligner pelskåpe) fra begynnelsen av 1900-tallet, vadmelsbukser og noe slags kjempegamle høye sko med pels på.  Og en rød nisselue.  Han er litt skummel og veldig forsseggjort.  Det er det vi har "spilt på" i alle år, at nissen vår er ekte, det er alle andre som har en "coca-cola-nisse" som har juksenisse. :ler:

Siterer meg selv jeg. :)

Sønn nummer to blir 8 år snart, og han tror også på julenissen. Og selvfølgelig minstejenta på tre og et halvt.

Nissen vår er så nissete at jeg tror på ham selv, jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18, og liker å tro på nissen. Ingen som har bevist at han ikke finnes;).. Så liker å tro på han:)

Var det ikke på Peter Pan at tingeling fortalte at vær gang et barn slutter å tro på alvene så er det en alv som dør...tenk om det skjer med nissene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Gjest Apple- på jobb

Lilleeple tror i høyeste grad på nissen! :nisse: Det syns jeg er kjempekoselig, så jeg håper han tror lenge, jeg.

Når vi ser dårlige liksom-nisser med stygge masker på, har jeg pleid å si at det er en som har kledd seg ut for å hjelpe den ordentlige nissen, for han har så mye å gjøre. Han har også fått beskjed om å ikke avsløre sistnevnte til de mindre barna, for de skjønner ikke forskjellen :ler:

Men en dag er vel uskylden over *sukk* men den tid, den sorg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våre på 4 og 5 tror i høyeste grad på nissen. men noen ganger så sier dem; mamma det er bare en vanlig pappa som har kledd seg ut som nissen.

når julaften kommer og vi får "vår" nisse i hus så har det aldri vært i tvil; dette er ordentlig nissen!

men som noen har nevnt ovenfor, vi har heller aldri hatt noen fra vårt eget juleselskap som nisse så det er aldri noen som mangler når nissen kommer. også har vår nisse aldri hatt maske, bare løsskjegg og litt nissemaling i ansiktet. også har de alltid hatt veldig fine nisseutkledninger, med strikkeklær og varme gode sko etc. de nissene vi har hatt er så fine at det er vanskelig å ikke tro på dem når de står i vår egen stue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår blir 7 år i desember, og hos henne er nok tvilen absolutt til stede. "Mamma, sant det er bare du som legger gaver i strømpa vår?"

Vi har aldri brukt noen annen nisse enn strømpenisse. Da jenta var mindre var hun helt skråsikker på at nissen på juletrefest var liksomnisse (utkledd) fordi den ordentlige nissen ikke har tid før jul (travelt med alle gavene som skal bli ferdige, vet dere..)!

Minsten på 3 tror selvfølgelig på nissen. Utfordringen i år blir nok å hindre storesøster i å ødelegge hans illusjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...