Gå til innhold

Når man får jobbtilbud

honey21

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fått et "ekte" jobbtilbud før, men tror kanskje det kan komme et om noen dager *håper det!!* :danse: (Har jo hatt masse sommerjobber før, men det er annerledes enn fast jobb).

Uansett, hva er vanlig prosedyre når man får tilbud om fast jobb? Skal man takke ja, evt. samtidig be om mer lønn? Eller skal man si at man takker ja til tilbudet bare hvis man får lønnstrinn xx? Kan man selv bestemme tiltredelsesdato? Kan man be om to ukers ferie før man starter? Kan denne ferien være betalt?

Åpen for alle type svar her da jeg ikke har mye peiling! :ler:

Edit: skrivefeil

Endret av honey21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder lønn får du vel et tilbud som du må godta. Du kan selvfølgelig be om mer,men da risikerer du åikke få jobben. Har dere blitt enige om lønnen på intevju eller lignende synes jeg det er ganske frekt å be om mer allerede før du har startet i jobben. Personlig hadde jeg vært ganske beskjeden i lønnskravet mitt hvis jeg var helt ny på arbeidsmarkedet, med mindre lønnen var helt bak mål.

Mår det gjelder tiltredelse er vel det også noe dere må bli enige om. Jeg hadde ikke startet i en ny jobb med å be om ferie. Unntaket hadde vært dersom jeg hadde bestilt en ferietur el. Da hadde jeg spurt pent om det var mulig omjeg kunne begynne etter dette. Som regel pleier vel det å gå greit.

Ferier er forøvrig aldri betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Dersom du er aktuell for jobben, blir du mest sannsynlig innkalt til en ny samtale, hvor slike ting diskuteres. Vi pleier ihvertfall å gjøre det på denne måten, for å se om lønnstageren har forenelige ønsker/krav med det vi er villige til å gi FØR vi gir vedkommende jobb. Vi har hatt folk vi føler virker aktuelle på intervju, og når vi kaller de inn til ny samtale, viser det seg at de er helt på jordet når det gjelder betingelser og krav. Feks utlyste vi en sekretærstilling, hvor vi tidligere hadde betalt 270.000, og vedkommende ønsket en begynnerlønn på 360.000, med lønnsforhøyelse på 30.000 etter 3 måneder.. Trenger jeg si at vedkommende ikke fikk jobben?)

Men jeg ville imidlertid vært forsiktig med å stille ultimater (jeg takket ja til tilbudet bare hvis jeg får...), og ihvertfall ikke spørre om å starte ansettelsen med 2 ukers betalt ferie. Forhandlinger er greit, men pass deg for å stille ultimater. Det risikerer du å tape jobben på.

Tror du har rett til feriedager, men ikke betalt ferie. Denne skulle evnt vært dekket av feriepenger fra siste jobb. Men jeg ville da heller tatt ferien før du tiltrer i stillingen, hvis det er mulig. Forstår ikke hvorfor arbeidsgiver skulle ansette deg 2 uker før når du skal på ferie, heller enn den datoen du faktisk har tenkt å være på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får ett jobbtilbud, så regner jeg med at de vil ha snakket med deg på forhånd eller snakke med deg når du får tilbudet, ang lønn.

Hør hva de tenker som lønn først, ligger det langt under det du selv har bestemt er det minste du kan akseptere, så sett ett krav om at du er nødt til minst xx i lønn for å kunne takke ja (og risikerer da at du ikke får jobben, men det er jo greit så lenge de ikke har råd til å gi deg en lønn du må ha for å overleve).

ligger lønna akkurat på absolutt minimum lønn for deg, ville jeg hørt litt om muligheter for å endre lønn etter prøvetid, er de åpne for at lønnen kan heves når dere har jobbet sammen en stund, ville jeg akseptert det for en periode da de også er klar over at du egentlig forventer å stige noe i lønn relativt raskt.

oppgir de en lønn du faktisk synes er grei, ville jeg takket ja til tilbudet, og latt lønn være som den er inntil jeg hadde jobbet ut prøvetiden og heller forhandlet litt opp i overgangen til fast stilling.

tiltredelsedato bestemmes vel stort sett av arbeidsgiver, det spørs jo når de trenger noen, også kan du evt si ifra om du ikke har mulighet til å starte før den og den datoen. så ett samarbeid er nok vanlig, for å finne noe som passer for dere begge.

du har ikke krav på to uker ferie i en jobb du starter i nå, har du bestillt utenlandstur som da kommer etter at du evt starter hos dem, ville jeg sagt ifra om dette når jeg evt takket ja til tilbudet, og sagt at jatakk men jeg har allerede bestillt og betalt en reise i to uker fra da til da, denne vil jeg gjerne gjennomfør.

har du ikke bestillt noen tur men hovedsakelig trenger ferie før du starter, ville jeg sett på dette i samme runden som jeg diskuterte oppstartsdato og sagt at jeg ikke kunne starte før etter den og den datoen og da altså lagt inn de to ukene før jeg kunne starte. (dette gjør du da på risken at din oppstart kan være for sent for hva firma trenger, så du risikerer at andre kan få tilbudet dersom det ligger vipp mellom deg og andre, så ha antenner på og føl hva som er lurt og ikke.)

Du får aldri betalt ferie, feriepenger opparbeider du i ett år og får utbetalt året etter, så det firmaet du begynner å jobbe for nå vil du ikke få betalt feriepenger fra før til neste år, og den første feriepengeutbetalingen deres fra dem vil heller ikke være stor da det bare er fra oppstart og ut desember. andre feriepenger får du evt utbetalt fra tidligere arbeidsgivere du har jobbet for og opptjent feriepenger, dersom disse ikke allerede er betalt ut i sluttoppgjør.

når du har jobbet der slik at du har opparbeidet deg fulle feriepenger, så fungerer endel firmaer slik at alle får feriepenger utbetalt i juni istedenfor lønn i juni, det vil si at man kan "føle" at man får betalt ferie fordi man kan ta ferie i f.eks februar uten at det blir trukket i lønn der og da.

Det er likevel ikke betalt ferie, for den ferien trekker de i juni.

så si du har fire ukers ferie pr år, du tar ut to uker i februar som ikke trekkes fra lønn, så jobber du to uker i juni som du ikke får lønn for, du får feriepenger.

(om det ble i det hele tatt forståelig forklart... :ler: )

du får feriepenger en viss prosent trukket fra lønna de hele året, dette får du utbetalt året etter og skal dekke 4-5 ukers ferie. De 4-5 ukene du tar ut ferie, får du ikke lønn, kun feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...