Gå til innhold

Forhåndsteke gratinerte poteter

blå

Anbefalte innlegg

Skal lage middag til svigers i helga, og har tenkt til å brife med en steik. Det er greit nok, men jeg har så lyst til å lage fløtegratinerte poteter til, det er enkelt og det blir nesten alltid godt.

Men jeg har jo bare en stekeovn, og det er ikke varmluft, så det går ikke ann å steke flere ting inni samtidig.

Hva gjør jeg?? Steken trenger jo flere timer, mens potetene trenger ca 1 time. Går det ann å forhåndsteke potetene, så det er igjen ca 20 min eller noe, så sette inn steken noen timer, og mens steken hviler, steke potetene ferdig??

eller blir dette bare tull??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg lager fløtegratinerte poteter, koker jeg først potetskiver, hvitløk og krydder i melk+fløte i en 10 (?) minutters tid. Når steken er ferdigstekt, tar jeg den ut, dekker løst med folie og lar hvile i ca. 20 min mens potetene steker ferdig i ovnen. Dermed blir alt ferdig samtidig. :)

En annen fordel med å gjøre det på denne måten, er at stivelsen fra potetene jevner fløte/melkeblandingen, slik at den blir mer "sausete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager fløtegratinerte poteter, koker jeg først potetskiver, hvitløk og krydder i melk+fløte i en 10 (?) minutters tid. Når steken er ferdigstekt, tar jeg den ut, dekker løst med folie og lar hvile i ca. 20 min mens potetene steker ferdig i ovnen. Dermed blir alt ferdig samtidig. :)

Det er jo supert. Men når du sier "koke", mener du da i kjele på plata? Eller mener du i illfastform i ovnen før steken stekes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo supert. Men når du sier "koke", mener du da i kjele på plata? Eller mener du i illfastform i ovnen før steken stekes??

Jeg mener i kjele på plate, ja. Husk å røre godt så fløteblandingen ikke brenner seg. Når blandingen skal inn i ovnen for å gratineres, heller du den over i ildfast form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bare halvkoker potetene (skåret i skiver) i vann, for så å blande dem med fløte først i formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det mulig å ha potetene i formen med fløte i ovnen i 30 min. for så å sette den inn igjen etter tre-fire timer og steke den ferdig med ost og sånn da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mulig, men jeg har aldri prøvd det. Men jeg har prøvd å gjøre de ferdig i kjele noen timer før de skal i ovnen, og det funker som bare det :)

Jeg pleier også å skive potetene, og koke opp med løk, hvitløk, salt, pepper, melk (og evt fløte), og ha over i ildfast form når potetene egentlig er ferdige. Da er det bare å vente mens de koser seg i ovnen til osten blir gylden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blå u.i

Hor lenge koker dere potetene og løken i kjelen??

Må jeg da ha en veldig stor kjele??

Kommer jeg til å få dekt potetene med fløten i den store kjelen??

Hilsen Blå som er helt idiot på kjøkkenet :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer potetene veldig tynt, og koker dem i ca 15 min, til de er møre. det kjenner du med å smake, eller stikke i en potetbit eller to med en kniv.

Du må ha så stor kjele at du får plass til potetene og fløten.

Du trenger ikke dekke potetene helt med fløte, men nesten.

Det kommer til å gå helt fint. :)

Dette er den sikreste måten å sørge for at potetene og steika er klar samtidig. Ingenting er så kipt som at gjester og andre må vente i en halvtime på halvstekte gratinerte poteter. Har gjort det hos kjente et par ganger, ikke gøy for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blå u-i
Det kommer til å gå helt fint. :)

Tror du?? Jeg begynner å bli litt redd her jeg. Er ingen reser på kjøkkenet i det hele tatt, men vil jo gjerne gjøre mitt beste.

Men det jeg ikke skjønner, i oppskriften på gratinerte poteter står det at de skal stå i ovnen i ca 1 time. Hvordan kan man koke de på 15 min da?? Og hvor lenge har du de da inne i ovnen etterpå mens steika hviler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg ikke skjønner, i oppskriften på gratinerte poteter står det at de skal stå i ovnen i ca 1 time. Hvordan kan man koke de på 15 min da?? Og hvor lenge har du de da inne i ovnen etterpå mens steika hviler??

Vel, nå er vi jo tre stykker i denne tråden som forsikrer om at vi har erfart at dette er en veldig god og praktisk måte å lage fløtegratinerte poteter på. Så hva mer kan vi si? ;)

Ang. tid: Potetene er jo skåret i tynne skiver, derfor trenger de ikke lang tid på å bli gjennomkokt i kjelen. En hel potet koker jo vanligvis på 20 min. Når man derimot setter en ildfast form med kalde poteter og kald væske i ovnen, tar det først lang til før det hele varmes opp til kokepunktet, så skal potetskivene blir gjennomkokt, og så skal toppen bli gyllen. Derfor trenger de 1 time i ovnen. Med "koke-i-kjele"-metoden deles den timen i tre: 1. Tiden det tar å koke opp potetskivene og melk/fløteblandingen. 2. Tiden potetskivene trenger for å bli gjennomkokte. 3. Tiden gratengen trenger i ovnen for å bli gyllen. :)

Her er en oppskrift fra Tine som beskriver metoden. Og forøvrig har jeg sett både Lars Barmen og Nigella Lawson lage fløtegratinerte poteter på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også fløtegratinerte poteter slik som Piaf beskriver, og stek og poteter blir ferdig samtidig. :)

Dersom du pakker steken godt inn etter den er ferdigstekt (putt den under dynen dersom den skal stå lenge, eller pakk et tykt håndkle rundt, folie først) så holder den lenge på varmen, bli lettere å skjære opp og beholder mest mulig av kjøttkraften inne i steken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker ALLTID poteter og fløte/melk i kjelen når jeg skal lage fløtegratinertepoteter. Jeg koker det ferdig, altså til potene er møre (skjønner ikke poenget med å halvkoke). Deretter har jeg det over i en form.

Det eneste jeg trenger er gjøre senere er å ha revet ost over å sette det i ovnen til varming.

Forelene med denne metoden er:

-Man kan gjerne lage dette klart en dag eller to i forvei, og så varme.

-Man har bedre kontroll på konsistensen/tykkelsen på sausen

-Det går fortere!

-Man kan lettere justere smaken med mer krydder

Jeg kan i likhet med andre her bekrefte at dette er en super måte å gjøre det på.

Det er faktisk slik det blir gjort på de fleste restaurantkjøkken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker faktisk best å lage alt ferdig på ovnen først og så bare gratinere i ovn til slutt. Synes det kan bli litt "suppete" på grunn av veske fra potetene når jeg lager det i ovn.

Jeg halvkoker potetene i biter, lager en hvit saus med fløte, hvitløk, opphakka purreløk, og gjerne revet ost, blander i potetbitene og lar det koke litt til. Så gnir jeg en ildfast form med hvitløk, heller blandingen i, litt ost på toppen og noen minutter i ovnen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget fløtegratinerte poteter en gang, og da brukte jeg sånn pakke. Der kunne jeg koke hele blandingen i en kjele på plata, ha det i form og strø ost over. Da var det bare osten som skulle gratineres i ovnen i 5-10 min. Dette går tydeligvis an hvis du kan å lage fløtegratinerte poteter fra bunnen av også, forstår jeg de andre her rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...