Bridget Jones Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg er litt nysgjerrig på dette med au pair. så jeg lurer på "alt" rett og slett angående disse au pairene, pris og hva de skal gjøre osv. Hvis det er noen som har det om de kan fortelle om positive og negative ting
Emma3 Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Veit egentlig ikkje så mykje, for eg har ikkje hatt pa pair sjølv. Kjenner ein familie som har hatt fleire. Det som seies er at ein au pair ikkje skal gjer husarbeid, men ta vare på barna. Skal den gjere husarbeid eller passa barna utover det som er avtalt (kveldar og helger) skal det vere ekstra betalig. Lurar på om betalinga til ein au pair er kost og losji + ca 3000-4000 kr.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Hadde au pair en stund. Det positive var at vi fikk mer frihet til å gå ut, og at vi ikke trengte å tenke på å kjøre noen hjem sent på natta, dessuten fikk hun god kontakt med barna, som likte henne veldig godt. Men i det store og hele synes jeg at jeg selv ble litt for mye barnepike for au pairen. Jeg synes heller ikke om å ha noen i huset hele tiden (hun gikk sjelden ut), og det ble litt slitsomt. Dessuten rotet hun en del og var ikke så flink til å rydde etter seg. Men jeg tror også at om man vil ha au pair eller ikke har mye med personlighetene til arbeidsgiverne å gjøre. Jeg tror ikke jeg hadde blitt fornøyd med selv den mest perfekte au pairen, rett og slett fordi jeg ikke orker å ha flere boende under samme tak. Jeg synes det er slitsomt å skulle ha en ekstra å forholde seg til hele tiden. Hvis man derimot ikke har noe imot dette, så kan en au pair være en god løsning.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Vi hadde au-pair i 2 år, og var superfornøyde! Valgte en litt eldre jente (26) og følte ikke at jeg trengte å være "mamma" for henne. Au-pairen skal jobbe 6 timer om dagen, og hun skal ha mulighet til å gå på norsk-kurs, lære om norsk kultur osv. Så vidt jeg husker betalte vi 4000/ mnd. + kost og losji. I tillegg hadde vi avtale om at hun vasket huset en gang i uken, noe hun fikk ekstra betalt for. Husk også at det skal betales skatt (og arb.giveravg.??). Vil ikke anbefale "svart" au-pair, tenk om det skjer noe med henne eller barnet!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har vært au pair i utlandet. Jobbet 40 timer i uken, tidspunkter avtales på forhånd f.eks i begynnelsen av hver uke, au pairen skal kun gjøre lett husarbeid som å vaske barnas tøy, støvsuge rommet der de leker, rydde leker og rommene deres, lage mat for barna og vaske/rydde etter matlaging. Au pair er ikke hushjelp.. Kjekt å ha noen som alltid kan være der når du trenger det. Prøv å engasjere au pairen i nærmiljøet, om hun får seg venner så trenger hun ikke sitte inne og sture hele tiden. Jeg følte ikke at barnas foreldre var mine foreldre, selv om det nok var litt konflikter iblandt. Det beste rådet jeg kan gi er å ha god kommunikasjon, vær ganske åpen og direkte med hva du ønsker og forventer. Be henne om å være like åpen og direkte med hva hun ønsker og forventer. Da blir alt så mye enklere... Problemer/konflikter jeg opplevde bunnet oftest i at uutalte forventninger ikke ble fylt, det er jo egentlig ganske tåpelig å forvente at folk skal lese hverandres tanker i alle sammenhenger. Jeg pleide å be moren i familien og skrive ned en liste over ting hun ønsket jeg skulle gjøre, om det var flere ting. Så ville jeg ikke glemme noe hun slengte ut av seg idet hun var på vei ut døren. Vær også ganske klar på hvordan du ønsker at au pairen skal prioritere, hvordan hun skal være mot barna dine osv. Jeg fikk etter en tid høre at det virket som om jeg "aldri" lekte med barna, for når de kom hjem fra arbeid så sto jeg alltid på kjøkkenet og ryddet og vasket opp, mens barna lekte alene. Jeg på min side var av den oppfatningen at de ønsket at alt skulle være ryddet etter barnas middag før de tok over, jeg lekte med barna når det var tid. Og slikt er jo bare dumt, å gå å tenke hver sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå