Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager at jeg starter enda en tråd om boliglån, jeg er klar over at det er mange tråder om det samme her. Problemet er at jeg har lest dem men egentlig ikke forstår hva jeg leser :rodme: Håper noen kan opplyse meg litt!

For noen år siden snakket jeg med banken om førstehjemslån. Jeg hadde da fast jobb med grei inntekt, litt studielån, ingen egenkapital og ingen kausjonist. Svaret jeg fikk tolket jeg dithen at jeg ikke kunne få lån uten kausjonist, det MÅTTE være en annen bolig som kunne stilles som sikkerhet, det holdt altså ikke med bare den jeg ville kjøpe. I tillegg var det vel en fordel (men ikke noe absolutt krav?) om egenkapital for å få gunstigere rente.

Men her inne har jeg lest flere innlegg som gir inntrykk av at mange har fått lån uten både kausjonist og egenkapital? Så da er ikke det noe absolutt krav, eller? :klø:

Noen som kan være så snille og forklare meg hva som generelt sett må til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg lånte til min første bolig hadde jeg litt egenkapital, men ikke all verden. Men i de fleste tilfeller kan du låne 100% med sikkerhet i boligen. Problemet uten egenkapital eller kausjonist er at banken er redd for å tape penger hvis boligen skulle falle i verdi og du ikke kan betale lånet.

Du vil derfor gjerne få en god del høyere rente på den delen av lånet som overstiger 80% eller 90%. (Er vel litt forskjellige ordninger i de ulike bankene.) Dermed kan det hende de anså lånet som litt i dyreste laget for deg...

Har du en fast jobb med grei inntekt kan jeg ikke skjønne at du ikke får lån hvis ikke du har noen betalingsanmerkninger eller lignende.

Vil ikke din faste bank gi deg lån så ta kontakt med en annen.

Skrevet

Vi tok opp 100% lån, og hadde kausjonist. Trengte det ikke, men vi ville fått mye dårligere rente på topplånet uten kausjonist.

Skrevet (endret)

Vi tok opp 100% lån, uten kausjonist, og fikk akkurat samme rente som om vi hadde hatt en lavere prosent, og det var ikke spørsmål om kausjonsit engang.

for et års tid siden så jeg at det var opplyst med ulik rente for de siste 10%, men da vi skulle ha lån i vår var det altså 100% til bankens laveste rente, null problem.

Undersøk hos din bank, og andre banker, og se hvilke betingelser du kan få (mye finner du ut av ved å gå på de ulike bankenes hjemmesider)

Endret av Malama
Skrevet

Noen banker låner ut 100% av eiendomsverdi uten kausjonist eller pant, andre banker gjør det ikke.

Banken jeg hadde hatt hele mitt liv (Gjensidige nor het de på den tiden) gjorde det ikke, mens Bank Nationale de Paris (BNP) gjorde det mer enn gjerne da jeg var førstegangskjøper for en del år tilbake.

Vi brukte konsulentselskap for å shoppe bank for oss, for de vi snakket med krevde egenkapital eller kausjonist, og vi hadde ikke noen av delene... Fikk to tilbud - DnB og BnP. Ikke billig, men helt ok, og en mulighet til å komme inn på markedet.

Skrevet

Vi har fått førstehjemslån gjennom kommunen og husbanken. Vi har lånt 100% av kjøpesummen og har den beste renten. Har ingen egenkapital eller kausjonist.

Om du bor i oslo kan du gå inn på kommunens hjemmesider og lese litt der.

Skrevet

OK, så det er bare snakk om å finne den rette banken altså? Jeg trodde det fantes noen (uskrevne) regler som de fleste forholdt seg til, men det gjør det altså ikke.

Tusen takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...