Gå til innhold

bruke opp resepten før året er omme

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg går på ssri og kan fortsatt hente ut 3 esker på resepten min. jeg har ikke frikort ennå men har nesten fylt opp egenandelskortet mitt. jeg har da lyst til å hente ut hele resepten min før året er over slik at pillene da blir "gratis". jeg leverer da egenandelskortet mitt før nyttår og får da igjen pengene som jeg bruker på å kjøpe alle pakkene før nyttår. og selv om jeg da har nok piller til sommeren, kanskje lenger. så jeg lurer på om det er "lov"? jeg vil da ikke hente ut alle på en gang men med et par ukers mellomrom for å ikke vekke "mistanke" :sjenert: er det lov eller ser apotekeren på datamaskinen sin at nei du har alt hentet ut mer enn nok piller til å vare til nyttår? eller er de ikke så strenge på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ta ut til mere enn 3 måneders forbruk må du betale full pris.

Apoteket er heldigvis strenge på det for de får nemlig ikke refundert fra Rikstrygdeverket hvis de utleverer for mye medisin på skattebetalernes regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke på apotek, men jeg mener å huske at de er ganske så strenge på slikt når det gjelder blå resept-medisiner, ja. Jeg har prøvd meg selv, men bare fått tatt ut for maks tre måneder om gangen, og neste apotek vil se når du fikk utlevert den tre-måneders-dosen, og vil kunne nekte deg å ta ut mer før du nærmer deg de tre månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fillern da... men takk for svar :(

men hvor ofte får jeg lov å hente ut da? de er vel ikke så strenge at du bare får hente ut når du bare har piller igjen for et par dager? går det greit hvis de ser at jeg har 1 mnd med piller igjen når jeg henter ut? eller mer eller mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert hente ut ett par uker før du blir fri for tabletter.

Nå er det ikke slik at apoteket bare ser på dato for siste uttak. De ser på årsforbruket, så det er heller ikke mulig å jukse seg til gratispakninger ved bestandig å ta ut for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja... men er glad jeg spurte her først før jeg møter opp på apoteket og får verbal overhaling og blir kalt skattepengesnylter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har det nok på dataen sin ja. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne hente før etter nyttår igjen, når jeg kom i november. Hadde da frikort og tenkte likt som deg. Medisinene er dyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig strenge på dette!

Men om en skal se økonomisk på det: selv om du tar det "gratis" ut nå før jul, så må du uansett betale opp til frikortgrensen neste år.

Ved å ta ut 3 mnd før jul, og dermed ha medisiner fram til sommeren, så vil det ta enda lenger tid før du får frikort neste år, og dermed må du betale like mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at de ikke utleverte medisiner med mindre det er mer enn 2 måneder siden du var der sist (og hentet ut for 3 måneder). Mulig det er litt forskjellig praksis rundt omkring, men de er strenge på det.

Man kan kun lagre opp med medisiner hvis man har avtale med trygdekontoret. (Jeg fikk f.eks ta ut medisiner for et helt år på en gang, men bare fordi jeg skulle bo i utlandet denne perioden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...