MiniMjau Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Det blir obligatorisk ID-merking av katt fra 1.1.07! Om du har en katt som er umerket, ukastrert eller begge deler: Nå er tiden inne for å gjøre noe med dette. Hele november er det kampanje på kastrering/id-merking! Her er en oversikt over hvilke vetrinærer i Oslo/Akershus som tilbyr reduserte priser. http://www.dooa.no/nyheter/kampanje2006.asp De har nok samme type kampanjer andre steder i landet også. Sjekk hos din lokalforening av Dyrebeskyttelsen. http://dyrebeskyttelsen.no/organisasjon/lo...oreninger.shtml
Gjest Pusemamma Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Var nylig med kattene mine hos dyrlegen og hun sa ingenting om dette. Men mine er innekatter så det er kanskje forskjell da? Her i Stavanger har jeg ikke hørt om dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Var nylig med kattene mine hos dyrlegen og hun sa ingenting om dette. Men mine er innekatter så det er kanskje forskjell da? Her i Stavanger har jeg ikke hørt om dette. ← Du burde nok merke de for det, i tillfelle de kommer seg ut... Om det er obligatorisk IDmerkng da? jeg har ikke hørt noe om det..???
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Du burde nok merke de for det, i tillfelle de kommer seg ut... Om det er obligatorisk IDmerkng da? jeg har ikke hørt noe om det..??? ← Oi, sorry, ser at det stemmer på dooa linken
minienthe Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 på tide... men lurer litt på hvordan de skal utføre dette i praksis. har mine tvil på at dette vil bli fulgt opp av myndighetene
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Bor i møre og romsdal og ser at der ikke er noen forening. Har hatt katten vår i 6 år og må innrømme at jeg aldri har tenkt over ID merking. Hun er sterilisert. Skal jeg bare dra til dyrlegen og be om ID merking? Hva bruker prisene å ligge på?
Gjenglemt sykkellås Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 på tide... men lurer litt på hvordan de skal utføre dette i praksis. har mine tvil på at dette vil bli fulgt opp av myndighetene ← Det blir nok ganske problematisk, ja. Og jeg håper for guds skyld ikke at de truer med å avlive umerkede katter som blir funnet ute.
Gjest Sumiko Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 Hvis de skal true med å avlive katter som er umerkede, så er det fort gjort å avlive katter som er chipmerket, for det er ikke alltid mulig å kjenne en chip.
Gjest snikkelora Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Står det at det blir "påbudt" eller er dette bare en kampanje? Og hva er normal prisne på dette?
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #11 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Kattene mine er chipmerket. Dette burde vel holde, eller vil det bli påbudt med en synlig tatoveringsmerking i tillegg? På den ene katten er det ikke mulig å kjenne chipen, så da kan den kanskje bli tatt for å være umerket da? Endret 25. oktober 2006 av Fairy
Arwen Skrevet 25. oktober 2006 #12 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg bestilte time i dag og da sa hun at kattene ville bli merket både med chip og i øret.
Gjest Eir Skrevet 25. oktober 2006 #13 Skrevet 25. oktober 2006 Hvis de skal true med å avlive katter som er umerkede, så er det fort gjort å avlive katter som er chipmerket, for det er ikke alltid mulig å kjenne en chip. ← Dersom man skal avlive umerkede katter bør man selvsagt fange dem først, og ta dem med til dyrlege/politi for å scanne etter chip først også. Og på sikt så bør man også gjøre dette, siden det er den eneste måten å løse problemet med hjemløse katter. Men før noe slikt skjer bør selvsagt folk få god tid på seg til å bli informert om forbudet og få merket kattene sine.
Gjest Sumiko Skrevet 25. oktober 2006 #14 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Dersom man skal avlive umerkede katter bør man selvsagt fange dem først, og ta dem med til dyrlege/politi for å scanne etter chip først også. Og på sikt så bør man også gjøre dette, siden det er den eneste måten å løse problemet med hjemløse katter. Men før noe slikt skjer bør selvsagt folk få god tid på seg til å bli informert om forbudet og få merket kattene sine. ← Å dra til dyrlegen og sjekke chip koster penger, og hvem skal betale for det ? Endret 25. oktober 2006 av Sumiko
Gjest Eir Skrevet 25. oktober 2006 #15 Skrevet 25. oktober 2006 Å dra til dyrlegen og sjekke chip koster penger, og hvem skal betale for det ? ← Staten bør, siden en slik masseavlivning bør være deres ansvar det også. Pr i dag er det jo også slik at hjemløse katter blir avlivet på statens regning hos dyrlegen, dersom de er skadet osv, så det blir jo noe av det samme.
Gjest Sumiko Skrevet 25. oktober 2006 #16 Skrevet 25. oktober 2006 Staten bør, siden en slik masseavlivning bør være deres ansvar det også. Pr i dag er det jo også slik at hjemløse katter blir avlivet på statens regning hos dyrlegen, dersom de er skadet osv, så det blir jo noe av det samme. ← Jeg tviler på at staten er interessert i å betale for noe slikt, så utrolig mange katter det finnes der ute. I verste fall tar de vel og avliver alt som går uten halsbånd slik de allerede har gjort enkelte steder.
Brunhilde Skrevet 25. oktober 2006 #17 Skrevet 25. oktober 2006 Regner med at politi/dyrevernsnemd/mattilsyn eller hvem det nå er som får ansvar for å sjekke om katten er chippet blir utstyrt med egen leser. Sa utrolig dyrt kan det umulig bli! Syns påbud om merking er en god idé, men nå bor jeg et sted med utrolig mange "villkatter" som lever herrens glade dager om sommeren når det er mat å finne stort sett over alt og som lider en sen og smertefull dør utover vinteren pga matmangel og frost. Det måtte da være bedre at de blir avlivet enn at de skal gå for lut og kaldt vann?
Gjest snikkelora Skrevet 25. oktober 2006 #18 Skrevet 25. oktober 2006 Betaler dere for å sjekke chip'n?! Oj, har sjekka det på en del hunder (om de er chipet) da vi samarbeidet med en omplassering og betalte aldri noe for det
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #19 Skrevet 25. oktober 2006 Å dra til dyrlegen og sjekke chip koster penger, og hvem skal betale for det ? ← Nå skaper du problemer som ikke finnes. Ingen katter som er chip-merket vil bli avlivet. Det koster ikke så mye å sjekke for chip, en avleser koster ikke mye i innkjøp og det trengs ikke verterinær for å scanne katten. Synes det er en god ide med påbud. En annen sak er jo om folk gidder å bry seg om noe slikt. Folk kastrerer og vaksinerer jo ikke kattene sine, selv om det er det beste for kattene. Hvis man først får seg katt burde man ta seg bryet med å gi den nødvendig stell. Og også innekatter må merkes (og kastreres selvsagt): tenk hvis den kommer seg ut (ikke så sjelden innekatter klarer å komme seg ut via vinduer eller dører), og en innekatt ute i trafikken blir svært stressa og utsatt for fare. Hvis noen tar inn katten kan de ringe eier, og hvis noen finner katten død, kan eier fås var på hva som har skjedd med katten.
MiniMjau Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 26. oktober 2006 Det er den dyrevernloven som får en paragraf om ID-merking. Jeg har ikke sett paragraf-teksten selv.... Det vil gjelde for både innekatter og utekatter. Det er minst like viktig å id-merke innekatter! De kan også smette ut av vindu/dør og bli borte. Jeg vet absolutt ikke hvordan de skal håndheve dette, og hva som skjer med katter som IKKE er id-merket. Mattilsynet gir jo blaffen i hjemløse dyr nå... Men de frivillige organisasjonene får jo en lettere jobb da, når flere bortkomne katter kan komme tilbake til eier ved hjelp av oppsporing gjennom ID-systemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå