Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke om lån til husbygging. Det er litt på grensen om jeg får lån, men banken har sagt ja (om enn motvillig ;) )

Men når banken sa ja, hadde jeg ikke billån, det har jeg nå. Ca 60000. Jeg har ganske høy inntekt og lurer på om jeg skal betale ned dette lånet på et år eller heller spare, slik at jeg har litt egenkapital?

Jeg har ikke fått noe dokumentasjon på huslånet annet enn et muntlig ja, og regner med at situasjonen blir litt vanskeligere med dette ekstra billånet.

Bare så det er sagt er jeg 110% avhenig av bil ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste form for sparing er nedbetaling av gjeld!

Skrevet
Den beste form for sparing er nedbetaling av gjeld!

Ikke nødvendigvis! Renter gir fradrag på skatten og gjelden "spises opp" av inflasjonen. Tar man hensyn til dette, skulle det ikke være så vanskelig å finne måter å investere/spare penger på enn å nedbetale gjeld hvis renten på lånet er relativt lav. (Kredittkortgjeld etc. vil det så og si alltid lønne seg å betale før man sparer på andre måter!).

Jeg vil råde deg til å regne på hva som lønner seg! Hva er den reelle renten du betaler på billånet når du tar hensyn til skattefordelen og inflasjonen og hva er den reelle renten du får på f.eks. en høyrentekonto når du tar hensyn til inflasjonen.

"Taktisk" sett kan det være lurt å kunne vise banken at du både klarer å spare og betale på lånet, så kanskje du kan velge en mellomløsning?

Skrevet

Ville spart meg opp egenandel til byggingen. 60 000 i billån er så lite at det neppe betyr noe særlig for banken. Det tilsvarer omtrent det de fleste kan få i kreditt på et vanlig kredittkort i dag...

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Nedbetaling av lån viser betalingsevne. Finnes ikke tryggere "spareform" enn dette. Finnes sikkert mer profitable investeringer, men også mer risikable.

Er du i en situasjon der du er på grensen, som du selv skriver, til hva banken liker, så betal ned på lånet. Overlat gamblingen til oss som sliter med å få utgiftene til å strekke til.

Gjest Gjest_Margrete_*
Skrevet

Er ikke billån dyrere enn boliglån ? Gjeldsrenta er garantert høyere enn innskuddsrenta så på lang sikt sparer du ved å betale billånet først.

Mindre gjeld gir økt handlefrihet. Spar bittelitt (500 kr) ved siden av hvis du kan.

Skrevet

Hadde det vært valg mellom å betale på lån eller å la lånet stå og spare på lang sikt, ville jeg vært enig i å betale på lån.

Her vil det uansett bli stort lån på sikt, når byggelånet tas opp. Det vil sannsynligvis få deg til å føle større frihet om du har noe av byggekostnaden på bok, og for banken gjør uansett 50-60 000 lån/egenkapital liten forskjell.

Så lenge du har høy inntekt og lavt lån ville jeg tatt med meg skattefordelen på gjeldsrentene på lånet, og satt av penger til det kommende byggeprosjektet.

Skrevet

Har du en BSU konto? Det kan også lønne seg i forhold til å få lån i banken, i tillegg til at det er veldig deilig den dagen du kan betale ned 100 000 på lånet ditt.

Sparer da litt skatt også.

Skrevet

Jeg hadde kvittet meg med lånet før jeg begynte å spare.

Gjest squeeky
Skrevet

Det går an å kombinere disse om du har en veldug høy inntekt. Seff er lånet første pri, men om du sparer 500 el. en tusenlapp i mnd. så blir det fort penger av det også ;)

Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Det var mange forskjellige råd her ;) Jeg tror jeg satser på å dele beløpet i to, altså betale halvparten inn ekstra på billånet, (så er jeg ihvertfall ferdig med det til byggelånet skal omgjøres) Og sparer jeg den andre halvparten.

Da håper jeg banken blir fornøyd med meg :ler:

Skrevet
Tusen takk for mange svar!

Det var mange forskjellige råd her ;)  Jeg tror jeg satser på å dele beløpet i to, altså betale halvparten inn ekstra på billånet, (så er jeg ihvertfall ferdig med det til byggelånet skal omgjøres) Og sparer jeg den andre halvparten.

Da håper jeg banken blir fornøyd med meg :ler:

Synes det hørtes ut som en veldig fin løsning. Det er fint å kvitte seg med gjeld, men samtidig er det fint å ha noe kapital stående også. Man vet aldri når det kan komme uforutsette utgifter. Har man brukt alle penger til å betale ned gjeld da, så kan man jo ende opp med å måtte ta opp kredittkortgjeld eller noe og det blir jo kjempedyrt.

Skrevet

Jeg har lån på 1500000 og har 200.000 på fondskonto. Jeg ble rådet til å la de 200.000 stå på konto istede for å betale ned gjeld. Selv er jeg litt dårlig på "bank-ting" så jeg må stole på rådene jeg får. Selv synes jeg det høres rart ut, men da mener de vel jeg kan tjene mer på fond enn jeg vil spare i renter da!

Skrevet

:) fint at du har funnet en løsning som passer for deg :)

Ville ikke hatt for store forhåpninger til at banken "blir fornøyd" dog. De bryr seg nok lite om så små beløp, med mindre de har gitt deg et lån du egentlig ikke kan betjene...

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg ville gått for en viss balanse, slik gjesten som sparer i fond ved siden. Husk at fonds er spesielt guntig, Dagens Næringsliv(DN) har en artikkel om hvordan 152000 kr på forrentet seg til godt over 200000 over det en eventuell banksparing ville gitt. Dette i et fond med lav til middels risiko.

Billån på den størrelsen dui snakker om her er langt mer fleksible enn huslån. Om det er snakk om at du muligens kan miste huslåpnet pga det, vil jeg naturligvis kvittet meg med det. Om du har mulighet til å beholde det ved siden, gjør det. Penger nedbetalt til lån er ikke lett tilgjengelige ved uforutsette kostnader, noe husbygging fort kan by på.

DN har også en artikkel om hvordan 250 kr måneden blir en million på 37 år(renter inkludert), dvs sparing fra for eksempel man er 30 til pensjonsalder. Noe å vurdere? Sparing jo justeres ettersom billån blir betalt og huset er bygd.

Endret av sifpilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...