Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansatt i en kommune, og skal ha eksamen i et fag jeg har tatt deltid i januar. Går ut i fødselspermisjon i februar, og kommer trolig ikke tilbake til denne jobben (pga av flytting). Ser i hovedtariffavtalen at jeg kan søke om permisjon med lønn for eksamensdagen + to dager, men dette forutsetter at faget har betydning for kommunen.

Kommer vel sikkert til å søke permisjon med lønn uansett, men er dette noe jeg har krav på eller bare kan søke om og få innvilget dersom arbeidsgiver legger godviljen til? Noen som har gode argumenter hvorfor jeg bør få det innvilget når jeg like etter går ut i annen permisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ingen betydning at du skal gå ut i permisjon rett etter.

Men når det gjelder om du får permisjon eller ikke til å ta eksamen pluss lesedager i den forbindelse, så vil jeg se den kommunen som er så kjip at de ikke innvilger deg fri med lønn!

Men det er riktig som du sier, det står at faget må ha "betydning for kommunen," men hvordan skal kommunen motbevise at det ikke har betydning for kommunen at en medarbeider øker sin kompetanse?

Jeg har aldri hørt at kommunene er kjipe på dette området, men man vet aldri.

Selv kjenner jeg bare Bergen kommune, og de er ikke kjipe. Har iallfall aldri hørt at noen er nektet på dette grunnlag (betydning for kommunen) Dessuten kan man få velferdspermisjoner også ved behov. (Når "viktige velferdsgrunner foreligger", se § 14.1) og dette kan kanskje sies å være et viktig velferdsbehov (å få lese til eksamen+ ha eksamen uten å tape lønn)?

Men bare søk du, og skriv du skal avlegge eksamen. Det bør være god nok grunn!

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, Lilleba. Er nok litt snill-pike-syndrom som slår inn og gir meg "dårlig samvittighet" for å søke om permisjon med lønn når jeg vet at jeg like etter skal ha lang permisjon (og kanskje slutte). Men dersom nabokommunen ikke er vanskelig, så er forhåpentligvis ikke min det heller.

• 5 år senere...
Skrevet

Takk for svar, Lilleba. Er nok litt snill-pike-syndrom som slår inn og gir meg "dårlig samvittighet" for å søke om permisjon med lønn når jeg vet at jeg like etter skal ha lang permisjon (og kanskje slutte). Men dersom nabokommunen ikke er vanskelig, så er forhåpentligvis ikke min det heller.

Hvordan gikk det? Fikk du permisjon med lønn? Fikk du permisjon overhodet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...