Gå til innhold

Hvit /lys sofa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selge min brune skinnsofa og er selvfølgelig da på jakt etter en ny :)

Favoritten er foreløpig en lys /nesten hvit myk stoff sofa.

Hvordan blir dette å holde rent? Jeg har to barn (nesten i ten - åra) Sofaen vil ikke bli brukt til å spise i, tenker mer på skitne fingre, merker etter dongry bukser ol....

Vet det er mange som har lyse møbler nå, hvordan vedlikeholder dere dem? Ville dere valgt det samme igjen....?

Takknemlig for svar. :)

Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mye ærfaring fra lysa sofaer, men veldig mange olabukser smitter jo i fargen. For en liten tid tilbake leste jeg om ei småbarnsmor som hadde kjøpt seg en hvit sofa på Ikea, en av disse med avtagbart trekk, og hun syntes den var genial. Stoffkvaliteten på Ikea er bra så det er ikke noe problem å slenge trekket i vaksemaskina og vaske det ved behov. Og hvitt blekes jo ikke på samme måte som andre farger gjør heller.

Tror du bør være nøye med å sjekke ut stoffkvaliteten før du handler. Om stoffet er slitesterkt og rensbart, og ikke minst hvor enkelt det er å rense det. Dette bør en god møbelforhandler kunne hjelpe deg med. Jeg personlig synes de hvite sofaene til slettvoll, designet av Hennie interiors er knallfine :smilbla:

Og lyse sofaer er lekkert ;)

Skrevet

Vi har lys sofa i "bestestuen" med avtagbart trekk fra http://www.arketipo.com/ . Har to barn under 10 år. Hadde aldri kjøpt så lys sofa hvis trekket ikke kan tas av å vaskes. Nå brukes den lite, og barna vet at der sitter man ikke å spiser mat e.l.

Skrevet

Anbefaler absolutt ikke å ha lys sofa. Vi hadde en hvit sofa i stoff, joda,trekket kan jo vaskes, men det er veldig lettt å være uheldig og få flekker som ikke går vekk. Og den trekk til seg enorme mengder støv, og jeg støvsugde hele sofaen flere ganger i uka, og vask av trekk hver 14.dag.

Vi kasta hele sofaen og kjøpte mørk skinnsofa istedet.

Skrevet (endret)

Vi har også en helt lys sofa, men denne bruker vi så og si aldri. Tror IKKE jeg hadde kjøpt en så lys sofa en gang til - selv om trekket ikke kan taes av, så kan man vaske lett over sofaen for å få bort flekker.

For å si det sånn; en sofa skal man kose seg i, og ikke være redd for å få flekker i. Både med hensyn til klær som kan farge av, småbarn på besøk eller voksne som drikker rødvin.

*angrer*

Ville bare legge til at den er utrolig lekker da ;)

Endret av Marillia
Skrevet
Anbefaler absolutt ikke å ha lys sofa. Vi hadde en hvit sofa i stoff, joda,trekket kan jo vaskes, men det er veldig lettt å være uheldig og få flekker som ikke går vekk. Og den trekk til seg enorme mengder støv, og jeg støvsugde hele sofaen flere ganger i uka, og vask av trekk hver 14.dag.

Vi kasta hele sofaen og kjøpte mørk skinnsofa istedet.

Vår lyse sofa fra Arketipo trekker ikke til seg støv, og trekket er enda ikke vasket (selv ikke på stedet) - har hatt den i ca. 1 år. Kjenner meg derfor ikke igjen i erfaringen ovennevnte har.

Om vi går lei eller angrer, bytter vi kun trekk (får kjøpt ekstratrekk til).

Til TS: Vil hverken fraråde eller anbefale lys sofa, da en lys sofa fra en fabrikant kan være av god kvalitet (smussavisende etc.), mens en annen kan være av dårlig kvalitet. Det kommer altså an på sofaen du velger, og folkene som skal bruke den. :)

Skrevet

Vi kjøpte en beige Karlanda fra IKEA rett før vi fikk barn, og jeg skjønner ikke hva vi tenkte på! Trekket kan tas av, men det er ikke vaskbart, og jeg gidder ikke å dra til renseriet med det. Jeg har vasket det kanskje fire ganger på de to årene vi har hatt sofaen, så trekket har krympet litt og ser ikke pent ut. Nå har jo du større barn, så den helt store sølingen blir det vel ikke. Likevel farger klær osv. av seg, og sofaen vil bli fort skitten.

Skrevet

som en gjest sa litt over her så har det veldig mye å si på kvaliteten på sofaen. sier seg selv at en sofa fra ikea til et par tusen ikke holder like godt som en sofa fra ett annet sted til 15000++

Trådstarter: ungene dine er såpass store at jeg trur ikke det vil bli så stort problem med en lys sofa, viss du kjøper kvalitet. Du får såpass mange gode produkter til å vaske og rense sofaen din med hos en møbelforhandler. Jeg jobber i møbelbutikk og hadde ikke solgt en lys sofa viss jeg ikke har ett godt renseprodukt å tilby!

Lykke til :)

Skrevet

TS her: Tror nok lysten seirer over fornuften her. Ser jo at dere har varierte erfaringer . Det er en sofa til 15000 ++ som er beregnet til mye bruk. I tillegg kan stoffes renses og evt. skriftes hvis det skulle bli nødvendig.... :)

Skrevet
TS her: Tror nok lysten seirer over fornuften her. Ser jo at dere har varierte erfaringer . Det er en sofa til 15000 ++ som er beregnet til mye bruk. I tillegg kan stoffes renses og evt. skriftes hvis det skulle bli nødvendig.... :)

Lykke til med sofakjøpet :)

Som en annen her skriver, er det viktig å kjøpe et rense/vaskemiddel som virker, jeg kjøpte en sprayflaske der jeg kjøpte sofaen, og dette virker!

Skrevet

Jeg ville nok tenkt meg to ganger om ettersom dere har barn. Vi har en beige sofa i cordfløyel, og den har det blitt sølt mye på. Vanish tar det meste (rødvin o.l.), men har kommet noen sorte/grå flekker. Ser mest ut som om buksebakene våre har vært skitne og at deler sofaen derfor er blitt matt/grålig og stygg.

Hør iallefall med butikken der du handler om vaskemuligheter for trekk og evt vendbare puter???

Lykke til!

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har helt lys microfibersofa. Har hatt den i snart ett år og den er like fin som ny. Vi har to katter som elsker å ligge i den, det blir en del kattehår, men det er bare å børste vekk.

Ellers kan alt av søl vaskes bort med vann. Hadde en flekk som var litt vrien å få bort med vann, da brukte jeg bare litt nylonvask :)

Har til og med sølt rødvin i sofaen, og da vasket jeg det bare bort med vann.

Skrevet

Vi har også lys sofa med mikrofibertrekk (riktignok ikke helt hvit). Kjøpte den i -97, og den er praktisk talt like fin. Har sølt det meste, nå sist rørte blåbær, og alt går helt vekk kun ved hjelp av en klut vridd opp i lunkent vann! :overrasket: Det gjelder bare å ta flekken med en gang.

Jeg tror det er stoffkvaliteten som er avgjørende her. Med mikrofiber trekker rett og slett ikke det man søler inn i stoffet, men blir liggende på overflaten, og da er ikke lys sofa noe problem. :)

Skrevet
Jeg skal selge min brune skinnsofa og er selvfølgelig da på jakt etter en ny :)

Favoritten er foreløpig en lys /nesten hvit myk stoff sofa.

Hvordan blir dette å holde rent? Jeg har to barn (nesten i ten - åra) Sofaen vil ikke bli brukt til å spise i, tenker mer på skitne fingre, merker etter dongry bukser ol....

Vet det er mange som har lyse møbler nå, hvordan vedlikeholder dere dem? Ville dere valgt det samme igjen....?

Takknemlig for svar. :)

hadde jeg bodd alene...og hadd en sofa til, så er det greit. En nesten lys sofa i et hus med tenåringer? nei takk.

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Jeg har Ekeskog sofa fra Ikea, i sandfarge. Trekket kan taes av men dog ikke renses annet enn kjemisk. Jeg bruker en "rullebørste" for å fjerne støv og smuss, slike man får kjøpt til klær, på HM, Cubus o.l. Synes mørke sofaer gjerne skaper et tungt preg i rommet så kunne aldri ha tenkt meg det, selv om det selvsagt er mer praktisk.

Annonse
Skrevet
Vi har også lys sofa med mikrofibertrekk (riktignok ikke helt hvit). Kjøpte den i -97, og den er praktisk talt like fin. Har sølt det meste, nå sist rørte blåbær, og alt går helt vekk kun ved hjelp av en klut vridd opp i lunkent vann! :overrasket:  Det gjelder bare å ta flekken med en gang.

Jeg tror det er stoffkvaliteten som er avgjørende her. Med mikrofiber trekker rett og slett ikke det man søler inn i stoffet, men blir liggende på overflaten, og da er ikke lys sofa noe problem. :)

TS: Tror det er stor forskjell på kvalitetene på mikrofiber også. Hvor ha du kjøpt din, og hvilket merke er det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...