Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. oktober 2006 #21 Skrevet 25. oktober 2006 Hastverk? Hun har da vel ikke sagt noe om hvor lenge de har vært sammen. Og jeg kan godt forstå det, dersom jeg og kjæresten av ulike grunner måtte bo så langt fra hverandre, kunne det å gifte seg vært med på å styrke båndene mellom oss. ← Det er et godt poeng, men for meg tyder det på hastverk når hun sier at de likevel har tenkt å gifte seg om noen år i Norge. Uansett - en ekteskapsinngåelse i Marokko er nok etter all sannsynlighet også gyldig i Norge. Hvis det registreres i Marokko at din mann har inngått ekteskap med en norsk kvinne, vil nok ambassaden få informasjon om det. Hvis ikke det registreres formelt, er det jo bare en hvilkensomhelst kjærlighetsfest som blir velsignet i en seremoni. Jeg ser ikke hvorfor du ville ønske at det ikke skulle bli registrert - dere kan jo uansett ha en tilsvarende seremoni i Norge selv om papirene er underskrevet tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #22 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg dømmer ingen, og tror du kan få et fint liv der nede. Norsk sosialstønad kan rekke langt i et slikt lavkostland. Det eneste du må passe på er at du ikke blir bigamist, som straffes her og veldig hardt i Afrika. Det eneste jeg stusser over i historien er tap av stønad som jeg ikke kan se se slå så mye negativt ut hvis ikke: a. din kommende ektemann er velbeslått, eller b. barn Derfor lurer jeg på om du kan ha barn med denne mannen, og er registrert som aleneforsørger i Norge ? (som også er forstålig vs giftemål og islam)
Gjest en annen forbainna gjest Skrevet 25. oktober 2006 #23 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg dømmer ingen, og tror du kan få et fint liv der nede. Norsk sosialstønad kan rekke langt i et slikt lavkostland. Det eneste du må passe på er at du ikke blir bigamist, som straffes her og veldig hardt i Afrika. Det eneste jeg stusser over i historien er tap av stønad som jeg ikke kan se se slå så mye negativt ut hvis ikke: a. din kommende ektemann er velbeslått, eller b. barn Derfor lurer jeg på om du kan ha barn med denne mannen, og er registrert som aleneforsørger i Norge ? (som også er forstålig vs giftemål og islam) ← Hun går ikke på trygd og andre stønader, sa hun i et tidligere innlegg som du kanskje ikke gadd å lese fordi det ikke stemte med din virkelighetsoppfatning.
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #24 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg tror ærlig talt dere skal la dama få bestemme selv. For et smålig syn! Uansett kunne jeg tenkt meg å få vite akkurat det hun spør om jeg. Dersom jeg gifter meg i marokko, gjelder det i norge? Må jeg søke? Dersom det ikke gjelder kan vi da bare underskrive bryllupspapirene hos den norske ambasaden?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. oktober 2006 #25 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg dømmer ingen, og tror du kan få et fint liv der nede. Norsk sosialstønad kan rekke langt i et slikt lavkostland. Det eneste du må passe på er at du ikke blir bigamist, som straffes her og veldig hardt i Afrika. Det eneste jeg stusser over i historien er tap av stønad som jeg ikke kan se se slå så mye negativt ut hvis ikke: a. din kommende ektemann er velbeslått, eller b. barn Derfor lurer jeg på om du kan ha barn med denne mannen, og er registrert som aleneforsørger i Norge ? (som også er forstålig vs giftemål og islam) ← ærlig talt. jeg skal ikke bo i marokko. planen er at han skal flytte til norge når han er ferdig med universitetet om 2 år. har vert sammen i snart to. jeg skal til marokko i desember og mens jeg er der nede er 2 årsjubeleum for da vi møtte hverandre første gang og ble sammen. han har vært i norge flere ganger. vi har ingen barn og jeg går ikke på sosialen. spørsmålet var om marokkans giftemål gjelder i norge. men alle paranoide rasister her inne tar jo helt av og maser om andre ting.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. oktober 2006 #26 Skrevet 25. oktober 2006 Hastverk? Hun har da vel ikke sagt noe om hvor lenge de har vært sammen. Og jeg kan godt forstå det, dersom jeg og kjæresten av ulike grunner måtte bo så langt fra hverandre, kunne det å gifte seg vært med på å styrke båndene mellom oss. ← akkurat derfor. vi MÅ bo langt fra hverandre til han er ferdig utdannelsen og vil derfor gifte oss fordi vi tror det vil styrke båndene mellom oss. det er tøft å være langt borte fra kjæresten sin.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #27 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg vet ikke jeg, det du spør om. Men du er heldig du, som får gifte deg med ham. Jeg har også en kjæreste i et annet land, men jeg får ikke gifte meg med ham pågrunn av foreldrene hans tydeligvis hater meg, spesielt etter at han avslørte sitt ønske om å gifte seg med meg. Ser det for meg: Far: Er du blitt fullstendig gal, hun er jo hvit! Og så har de ramset opp en haug med "fakta" om nordiske jenter. Men nei, hjelper ikke hvor gammel du er, her er det foreldrene som bestemmer, spesielt far i huset. Hater arrangert ekteskap, samme shiten om det så er tvang eller ikke, det er tvang uannsett, enten fysisk eller phykisk. Sorry at jeg babler ut om frustrasjonen i din tråd, trådstarter. Hvordan fikk du det til? Er han muslim, om så så er det vel ikke så enkelt for dere heller?
Elinn Skrevet 25. oktober 2006 #28 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg må si at jeg er veldig sjokkert over at et så uskyldig spørsmål som trådstarter setter frem her kan få frem den verste skepsisen i folk og de mest hårreisende fordommer når det gjelder parforhold på tvers av nasjonaliteter. Jeg vet heller ikke svaret på spørsmålet ditt, men gratulerer til deg som har funnet en kjekk mann. Jeg ønsker dere all lykke og et flott bryllup (eller to!). 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2006 #29 Skrevet 25. oktober 2006 jeg går ikke på sosialen eller mottar stønad. men vil vente med å gifte meg i norge av økonomiske grunner slik at jeg kan få drømmebryllupet mitt. og hvis da giftemål i marokko "ikke teller" i norge er det fint for da kan jeg gifte meg her også. etter et par år når jeg har planlagt og spart penger. ← Ja men det kan du selvsagt ikke. Ved inngåelse av ekteskap i Norge plikter den som skal vie dere samt deres forlovere å bevitne at dere ikke er gift fra før. Når han imigrerer til Norge så må han nødvendigvis vise alle sine papirer for å få opphold (noe han vil slite med uten ekteskap med deg) så du kan nok ikke vies en gang til. Men det er ingen som hindrer deg å være hvit brud med alle tilhørende herligheter - men kirken må du nok avstå fra.
Gjest Eir Skrevet 25. oktober 2006 #30 Skrevet 25. oktober 2006 Men det er ingen som hindrer deg å være hvit brud med alle tilhørende herligheter - men kirken må du nok avstå fra. ← Man kan da gifte seg i kirken, så lenge den ene står i statskirka.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2006 #31 Skrevet 25. oktober 2006 Man kan da gifte seg i kirken, så lenge den ene står i statskirka. ← Ikke hvis man har et gyldig inngått ekteskap fra før ... Uavhengig om en eller to står i statskirken.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #32 Skrevet 25. oktober 2006 ærlig talt. jeg skal ikke bo i marokko. planen er at han skal flytte til norge når han er ferdig med universitetet om 2 år. har vert sammen i snart to. jeg skal til marokko i desember og mens jeg er der nede er 2 årsjubeleum for da vi møtte hverandre første gang og ble sammen. han har vært i norge flere ganger. vi har ingen barn og jeg går ikke på sosialen. Hei. Jeg har giftet meg i Russland og vet hvordan dette funksjonerer. Det er tilsvarende for alle land. Når du gifter deg i et land så får du en vigselsattest der. Den er da i utgangspunktet kun gyldig i det landet hvor vigselen fant sted. I ditt tilfelle Marokko. Skal du la vigselen bli gyldig i Norge så må den godjennes av norske myndigheter. Land som har undertegnet Haag-konvensjonen (vestlige land, industrialiserte land i Asia og land i tidligere Sovjetunionen) benytter noe som heter apostille. Det finnes kontorer i hvert land som utsteder apostiller slik at dokumentene blir gyldige i andre land som undertegnet Haag-konvensjonen. I Norge utsteder Fylkesmannen apostiller og det tar en 10-20 minutter. Man får apostillen mens man venter. Marokko har imidlertid ikke undertegnet Haag-konvensjonen og da han ikke apostille benyttes. Da må vigselsdokumentene registreres i Marokko for bruk i utlandet. Man må høre med myndighetene der for hvordan det gjøres. Så må originale dokumenter med diverse stempler fra myndighetene oversettes til engelsk eller norsk. Oversettelsen må godkjennes av et kontor tilsvarende notarius publicus. De verifiserer at kopien er ekte og at translatøren er en statsautorisert translatør som har lov til å oversette offisielle dokumenter. Deretter kan alle vigselspapirene inklusive stempler og oversettelser tas med til Folkeregisteret som godkjenner vigselen og gir dere status som ektefolk i Norge. Men din situasjon er det motsatte. Du ønsker IKKE å registrere vigselen gjort i Marokko for å kunne gifte deg i Norge. Det er nok ikke mulig fordi dere må prøve ekteskapsvilkårene for å få tillatelse til å bli viet hos byfogden eller i kirken. Det er Folkeregisteret som utsteder et prøvingsdokument som gir tillatelse til vigsel. Det er gyldig i 4 måneder og det kan også brukes i utlandet dersom du får apostillestempel fra Fylkesmannen. Et slikt dokument vil du måtte ha uansett for å kunne gifte deg i Norge. Norske myndigheter må gi deg et dokument som tilsier at det ikke er til noe hinder at du gifter deg i utlandet (i dette tilfellet Marokko). Og da vet de jo at du er i ferd med å gifte deg. Det finnes selvsagt land som ikke sjekker ekteskapstatusen før de vier folk. Jeg vet ikke om Marokko er et slikt land. Uansett vil du kunne få problemer i Norge dersom du har giftet deg i utlandet uten at norske myndigheter først har gitt deg "document of no impediment to marriage". Et tilsvarende problem vil du få fordi din marokkanske kjæreste vil måtte ha et slikt dokument utstedt i Marokko for å kunne gifte seg i Norge. Og de kan jo ikke gi ham et slikt dokument dersom han allerede er gift med deg. Se her for dokumenter som kreves for å kunne vies i Norge: http://odin.dep.no/bld/norsk/publ/blankett...002/dok-bn.html Gå for eksempel inn på dokumentet: Erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene. Bakerst i dokumentet står det hvilke dokumenter som må vedlegges søknaden om å kunne gifte seg i Norge. Et av punktene er dette: F) Ekteskapsattest eller liknende dokumentasjon for utenlandsk statsborger: For utenlandsk statsborger som ikke er fast bosatt her i landet, skal det vanligvis foreligge attest fra offentlig myndighet i vedkommendes hjemland om at det ikke er noe til hinder for at hun eller han inngår ekteskap i Norge. Videre kreves det at din kjæreste har lovlig i opphold både når dere søker og på selve vigselstidspunktet. Lovlig opphold er turistvisum (type C), men det anbefales å søke om 7-dagers innreisevisum (type D). D-visum tar 28 dager å få. Dette visumet kan imidlertid kun innvilges dersom dere er registrert som gift allerede i Marokko og fremlegges vigselsattesten for den norske ambassaden i Marokko. Dersom dere gifter dere i Norge på et turistvisum kan din ektefelle da IKKE søke om familiegjenforening fra Norge, men må returnere til Marokko og vente der til søknaden blir ferdigbehandlet hos UDI etter ca. 8 måneder. Søker du med et D-visum så kan det lokale politikammeret behandle saken og ektefellen din kan vente i Norge mens saken behandles. Saksbehandlingstiden avhenger av politikammer. Noen små kamre kan behandle saken på et par uker, mens Oslo politidistrikt har 6-8 måneders behandlingstid. Regelen om at man ikke han søke om familiegjenforening fra Norge dersom man oppholder seg på turistvisum er helt ny. Den ble aktiv 1. oktober i år. Jeg vet også at det er fullt mulig å gifte seg i kirken som en seremoni selv om man allerede er offisielt gift. Mange gjør dette for eksempel etter 10 år for å bekrefte sin troskap til hverandre. Snakk med kirken der du bor. Jeg er sikker på at de ikke vil nekte deg en slik seremoni selv om du offisielt er gift i Marokko. Da får du brylluppet ditt i Norge samtidig som du kan gjøre vigselen din i Marokko offisiell. Jeg anbefaler du skaffer deg certificate of no impediment to marriage hos Folkeregisteret mindre enn 3 måneder før du vil gifte deg i Marokko. Gift dere der og få vigselsdokumentene gjort offisielle for bruk i utlandet (sett fra Marokko). Oversett dem og registrer vigselspapirene hos Folkeregisteret der du bor. Da kan din ektefelle mye enklere søke om visum til Norge for å besøke deg inntil han skal flytte permanent. Jeg anbefaler også at han søker om familiegjenforening med deg ca. 10 måneder før han ønsker å flytte til deg i Norge. Da vil han få innvilget arbeids- og oppholdstillatelse før han reiser til Norge og dere trenger ikke søke om dette fra Norge. Han skal jo studere to år til i Marokko. Du har alt å tape på å ikke registrere vigselen din i Marokko i Norge. Den gjør at han kan få arbeidstillatelsen sin klar til han er ferdig med studiene. Det må jo være mye bedre for alle parter.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #33 Skrevet 25. oktober 2006 De kan fornye ekteskapsløftene sine her i Norge. Akkurat som norske kan reise mer eller mindre hvor som helst i verden og fornye ekteskapsløftene sine der, så vidt jeg vet.
Gjest -eline- Skrevet 25. oktober 2006 #34 Skrevet 25. oktober 2006 De kan fornye ekteskapsløftene sine her i Norge. Akkurat som norske kan reise mer eller mindre hvor som helst i verden og fornye ekteskapsløftene sine der, så vidt jeg vet. ← Man kan få en kirkelig velsignelse i etterkant av et bryllup ja, så trådstarter kan absolutt gifte seg i Marokko og deretter få et fullt bryllup med kirkelig velsignelse (altså ikke de samme ritualene som vet en ekteskapsinngåelse men...) her hjemme i Norge.
Gjest Eir Skrevet 25. oktober 2006 #35 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Ikke hvis man har et gyldig inngått ekteskap fra før ... Uavhengig om en eller to står i statskirken. ← Det gjelder vel bare dersom det andre ekteskapet er gyldig i Norge, og det var jo det trådstarter lurte på i utgangspunktet. Dessuten er det vel ikke forbudt å fornye ekteskapsløftene sine, det er jo flere som gjør det i kirka? Endret 25. oktober 2006 av Eir
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #36 Skrevet 25. oktober 2006 Hvorfor kan dere ikke gifte dere om noen år i Marokko da? Hvorfor så hastverk med å gifte seg hvis dere ikke engang skal bo i samme land? ← Er nok familien hans som pusher på han!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #37 Skrevet 25. oktober 2006 Dere må først ha et bryllup der, det er demmes tradisjon! Og så vil nok han at dere skal ha et bryllup her i Norge etterpå! Tenk deg VELDIG godt om før du gifter deg med en marokkansk mann, det holdt nemlig jeg på å gjøre, han kan kreve at du blir omskjært der nede etter bryllupet! De er ikke til å spøke med mange av dem! Kanskje han bare bruker deg for å komme til Norge også! ← Meg igjen! Han ville gifte seg med meg i Marokko for da fikk han tilgang til å komme til Norge, bo og jobbe her! Men jeg måtte betale alt først også skulle jeg være hjemme med barna mens han jobbet i Norge! Foreldrene skulle ha meg ned dit for at jeg skulle bli muslim og bli omskjært før brylluppet! Syke familie!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #38 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Meg igjen! Han ville gifte seg med meg i Marokko for da fikk han tilgang til å komme til Norge, bo og jobbe her! Men jeg måtte betale alt først også skulle jeg være hjemme med barna mens han jobbet i Norge! Foreldrene skulle ha meg ned dit for at jeg skulle bli muslim og bli omskjært før brylluppet! Syke familie! ← omskjært......!!!!!!!! jeg hadde løpt fortere enn lynet...hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!!!!!!!!! Endret 26. oktober 2006 av Scorpina
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #39 Skrevet 26. oktober 2006 Meg igjen! Han ville gifte seg med meg i Marokko for da fikk han tilgang til å komme til Norge, bo og jobbe her! Men jeg måtte betale alt først også skulle jeg være hjemme med barna mens han jobbet i Norge! Foreldrene skulle ha meg ned dit for at jeg skulle bli muslim og bli omskjært før brylluppet! Syke familie! Dette er nok ikke noen melding fra trådstarter. Den er nok en trollemelding. Trådstarer ville aldri beskrevet sin kjæreste og hans familie på denne måten. Hun er såpass oppegående at hun aldri ville giftet seg med ham dersom hun MÅTTE bli omskåret og konvertere til islam. Dessuten er det bare fordommer at norske kvinner vil måtte bli omskåret fordi den muslimske familien ønsker det. Såvidt jeg husker er omskjæring et problem i endel afrikanske land (Sudan og landene nedenfor). Jeg har ikke hørt at Marokko er et land som er kjent for omskjæring. Så dette er bare en trollemelding som skal bygge opp under fordommene om at trådstarter gjør et dårlig valg, dvs. at ekteskap med muslim = undertrykkelse etc. De KAN være sant i enkelte tilfeller, men det er også mange tilfeller av at det går veldig bra også. Nå virker trådstarters kjæreste som en rimelig oppegående mann. Han studerer på universitetet og har allerede vært i Norge flere ganger på visum. Han ønsker til og med å fullføre studiene sine i MAROKKO de neste to årene fremfor å raskest mulig komme til Norge. Det viser vel en person som IKKE er desperat etter å komme til Norge. Så sannsynligheten er ganske stor for at de simpelthen er glade i hverandre og ønsker å leve sammen. Trådstarter stiller noen spørsmål og dersom vi svarer bør vi HJELPE henne istedet for å grave opp alle fordommene mot muslimske menn. Vi kjenner ikke kjæresten hennes og hans familie og bør ikke rakke ned på dem. Trådstarter har ikke skrevet noe om dem som skulle tilsi at hun kommer til å bli dårlig behandlet etter ekteskapet.
Gjest ? Skrevet 26. oktober 2006 #40 Skrevet 26. oktober 2006 Tatt på kornet, det er nok et lite forumtroll som har vært på ferde her. Har aldri hørt om omskjæring i Marokko før. Alle muslimske land utfører ikke omskjæring, og omskjæring er heller ikke en muslimsk skikk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå