Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange år tilbake husker jeg at jeg satt i klasserommene og undret over hvorfor det alltid var så mange flere store og kjente menn vi lærte om enn kvinner. Det slo meg også at flere av de få kvinnene vi lærte om, egentlig bare var med slik at ubalansen ikke skulle se større ut enn den faktisk var... hvis det eksisterte 20 geniale menn og 1 genial kvinne innenfor et felt, og man skulle nevne 4 av disse i en bok, kunne man vedde på at en av disse 4 ville være kvinnen! Hvis noen ser hvor jeg vil hen.

Jeg slo meg vel på en måte til ro med at kvinner var undertrykt og fikk ikke ut potensialet sitt.

Men i dag er jeg like betenkt. Jeg har rundt 150 filmer i dvd-samlingen... det virker jo nesten utrolig men kun 2 av disse er regissert av en kvinne!

Jeg er veldig interessert i data, spill og teknologi og jobber innenfor IT. Bill Gates, Steve Jobs, Linus Torvald, John Carmack, Miyamoto... hvor er kvinnene?

Jeg kunne gi mange eksempler fra andre områder f. eks. fra naturvitenskap og forskning men det blir bare litt for deprimerende.

Ja, jeg vet jeg har ingenting med alle kvinnene i verden å gjøre. Det er vi kvinner, og dem menn. Sånn vi snakker og tenker. Jeg er meg. Men jeg føler en viss tilknytning til kjønnet kvinnen med alt hva det innebærer. Det er gruppen jeg tilhører. Og derfor finner jeg det deprimerende, ikke bare skal de ha de fysiske fordelene men også være bedre på... vel... kanskje jeg tar feil men det virker som om menn er bedre på de fleste ikke-fysiske tingene også. Kanskje det skyldes at vi trenger en 100 år til for å ta igjen menns historiske forsprang, men noen ganger lurer jeg bare på om det er en dårlig og utbrukt unnskyldning.

Skal noen svare ikke svar med at jeg er tåpelig. Det vet jeg at jeg er. Jeg burde ikke ha mindreverdighetkomplekser på vegne av alle kvinnene i verden. Men vi skal liksom være stolte av at vi er kvinner... skal man være stolt av kjønnet sitt, må man også tåle å takle og konfrontere det negative.

Er mine betraktninger feil? Er kvinner på linje med menn på de fleste ting? Hvis ikke, hva skyldes det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Superidi.
Skrevet

:ler:

Fristende å utnytte denne invitasjonen. Men jeg skal stå det over.

Når vi ikke hører om flere "store" kvinnenavn skyldes det vel helst muligheter opp gjennom tidene. Dernest at kvinner tar typisk feminine valg i senere tider. Prioriterer familien.

Jeg er helt overbevist om at det dreier seg om individuelle forskjeller. Sjelen er den samme om du er mann eller kvinne. Og du finner like mange idioter blant kvinner som blant menn. (Personlig har jeg støtt på flere blant kvinner. Og foretrekker ofte menns selskap ettersom jeg synes de har mer å prate om enn Se og Hør og hva naboen spiser til middag.) Et bredere interessefelt med andre ord. Det er ikke det samme som at jeg ikke har truffet noen virkelig skarpe kvinner som jeg har fått respekt for.

Jeg tror ikke gutta er smartere, men jeg tror enkelte kvinner kunne trenge å minnes om at det er lov å tenke selv.

Skrevet

Det har mer med arbeidslivet enn med utdannelsessystemet å gjøre. I Norge kan selv enslige mødre ta høyere utdanning (har gjort det selv som enslig mor, i flere andre vestlige land er selv dette umulig i praksis). Men så snart man kommer ut i jobb er det en annen ting. Kvinner er ikke så likestilte med mannlige kollegaer som de er med mannlige studenter. De tjener mindre, og det er vanskeligere for kvinner å sjonglere morsrollen med karrieren. Siden mannen tjener mest, er det ofte han som jobber mens moren blir hjemme med barna (dersom de har råd til det). Siden de fleste enslige foreldre er kvinner, er det de som sliter både med jobben og alt ansvaret hjemme.

I tillegg er det myter ute og går i samfunnet, slike oppfattelser som at “kvinner er fra venus og menn er fra mars.” Altså at det er en vesensforskjell mellom kjønnene, og kanskje at kvinner er mest egnet som omsorgspersoner mens menn er kløppere til det tekniske og økonomiske. At kvinner er mer knyttet til hjemmet mens menn trenger å erobre verden. At kvinner er mest opptatt av å pleie familien og samlivet mens menn er opptatt av sex. Slike myter (som mange kvinner, forståelig nok ikke kjenner seg igjen i) bidrar fortsatt til å rettferdiggjøre forskjellsbehandling.

Så vil mange innvende at “det faktisk ER forskjell mellom kvinner og menn.” Men det er underordnet, mener jeg, en diskusjon om likestilling mellom kjønn. Og fordi man i en kultur terper på “feminine” versus “maskuline” identiteter og verdier, så er det jo ikke ensbetydende med at jeg som kvinne skal være tvunget til å velge det som kulturen anser for en “feminin identitet.”

Underlegen? Jeg vet ikke om det er det riktige ordet, akkurat. Når jeg befinner meg i den situasjonen der det IGJEN er jeg som har endt opp med oppvaskbørsten og ansvaret for å skifte bleiene på barna, da føler jeg meg heller av og til litt lurt.

Skrevet (endret)
:sur::sinnatagg: Endret av Elinn
Skrevet

Store kvinner i IT: Ada Lovelace. Regnes som verdens første dataprogrammerer, har fått oppkalt programmeringsspråket Ada etter seg.

Skrevet

Ser man på hvordan menn har behandlet kvinner opp igjenom tidene (og full likestilling i den betydning at respekt, lønn, muligheter osv ikke avhenger av kjønn har man jaggu ikke enda) er det ikke så rart.

Det har ingenting med evner å gjøre. En kvinne kunne være så genial hun bare ville, i et mannsdominert samfunn hadde hun ikke noe annet valg enn å bli ved kjøkkenbenken...

Bare å lese litt historie så ser man raskt hvorfor kvinner ikke har hevdet seg mer.

Gjest Gjest_Guest_*
Skrevet

Ingen grunn til å føle seg underlegen menn. Vi har ulike roller, opp igjennom historien og slik har det til en viss grad blitt.

Vi kvinner har sikker mange viktige jobber opp igjennom livet, men det viktigste og mest krevende , er jobben som mamma. Og DET kan aldri en mann bli!

Skrevet

Føler meg ikke underlegen i det hele tatt, jeg.

Har stort sett alltid hatt flere mannlige enn kvinnelige venner, og valgte realfag på VGS, samt et mannsdominert studie. Og har jobb på samme ansvarsnivå som mennene jeg studerte sammen med, og samme lønnsnivå.

Jobber i et ekstremt mannsdominert miljø, men har aldri opplevd å bli sett ned på som kvinne eller å bli seksuelt trakassert. Men opplever samme grad av profesjonalitet som mine mannlige kollegaer (og jeg har langt, lyst hår i tillegg ;) )

Generasjonene før oss har blitt diskriminert på grunn av at de er kvinner, men vår generasjon (vi som er født på 70-tallet og senere, og kanskje litt før?), kan ikke skylde på det lenger. Noen arbeidsgivere henger naturligvis igjen i gamle mønstre, men flertallet av de har gått av med pensjon eller er i ferd med å gjøre det. Dersom vår generasjon opplever å bli diskriminert/sett ned på på grunn av kjønn, er det i så fall fordi vi lar menn gjøre det.

Skrevet

Fra en gutt:

Jeg tror ikke menn nødvendigvis har en mer intelligent hjerne men i praktisk henseende så har jeg jo observert en gjennomgående trend: Gutter engasjerer seg mer i emner. Vi kvinner har sikker mange viktige jobber opp igjennom livet, men det viktigste og mest krevende , er jobben som mamma. Og DET kan aldri en mann bli! Jenter kjører bil, gutta mekker bil. For å ta to av av de mest viktige og synlige maskinene vi omgir oss med daglig.

En teori jeg har er at menn søker etter det spennende mye mer enn kvinner pga. måten hormonene deres fungerer på, og dette gir dem en slags nysjerrighet som fører til engasjement. Det at menn er kjent for å ta langt mer sjanser enn kvinner forklarer i seg selv mye, fordi det å begynne å mekke på en PC eller en bil eller på huset, er faktisk noe som er veldig risky når man er nybegynner og jeg kan tenke meg mange kvinner ikke engang kommer seg i gang forbi den første fasen pga. denne fundamentale forskjellen. De tør rett og slett ikke.

Jeg er veldig glad i kvinner men jeg har lært meg å ikke stole på deres kunnskaper. Sier en gutt til meg at han kan data, stoler jeg på det. Sier ei jente det samme, stoler jeg ikke på det før hun demonstrerer det. Kanskje det er en fordom men jeg er en datanerd og mine erfaringer forteller meg at en datakyndig kvinne er ikke det samme som en datakyndig mann. Helt forskjellige terskler. Kanskje slike holdninger forklarer noe av lønnsforskjellen? At arbeidsgivere fortsatt ikke stoler på at kvinner er like flinke som menn i arbeidslivet.

Jeg vet ikke hvordan dere kvinner tenker, men hvis dere noen ganger føler at menn ikke behandler dere likeverdig, kan det jo skyldes at menn har utviklet fordommer mot ALLE kvinner fordi de har møtt på NOEN eller MANGE kvinner som de har ansett som manglende ift. diverse egenskaper og evner. En fordom er en fordom men det er en menneskelig funksjon, og ofte ganske nyttig også. Men det er klart det kan gå utover mange dyktige kvinner! Men som sagt, beviser man at man kan noe så burde man jo greie å komme seg steder. Men jeg må jo også innrømme at mange menn er litt "macho" og ikke aksepterer at kvinner skal kunne gjøre det gutta gjør like bra som dem, selv om de skulle ha det som skal til.

Skrevet

"Vi kvinner har sikker mange viktige jobber opp igjennom livet, men det viktigste og mest krevende , er jobben som mamma. Og DET kan aldri en mann bli!"

Hehe. Det der kom visst midt oppi innlegget mitt! Skulle egentlig svare på det men så gjorde jeg det ikke likevel og så ble det pastet inn uten at jeg så det. Beklager. :grine::ironi:

Skrevet

Alle står ansvarlig for egne valg og målsetting. Det er uinteressant om du er kvinne eller mann. Du kommer dit du vil. Vil du jobbe til 20/21 hver kveld, gjerne 6 dager i uken så gjør du det, sammen med de andre som gjør det. Da kommer du dit sammen med de.

Skrevet

Helt uenig med de som sier at kvinner “bare kan velge selv”, det er ikke slik det fungerer i praksis, så enkelt er det altså bare ikke.

Noen sier at kvinner da bare kan velge å jobbe mer, og andre sier at det er kvinner som er “mammaene,” dvs omsorgspersonene, og at menn ikke kan bli like omsorgsfulle. Og i tillegg at menn blir mer “fordypet” og “engasjert” i ting. Makan til p***preik. Konklusjonen blir jo da, at hvis kvinner ikke klarer å overkomme forskjeller og urettferdig behandling i samfunnet, så er det deres egen feil, nettopp fordi de fra naturen av er annerledes! Det henger ikke på greip. Klart vi kvinner velger og jobber oss frem. Men det er altså i motbakke i mange tilfeller, så er det sagt.

Skrevet

Tenker over mange av de samme spørsmålene.. Få ting gjør meg så opprømt som når jeg diskuterer kjønnspolitikk med min kjære.. Har så mange eksempler på hvordan han tenker..

Spørsmål til mannen: hvor mange barn kunne du tenke deg?

Svar: 3-4 kanskje

Jeg sier: Oi, det var mange.. det blir mange år i mammapermisjon.. hva hvis DU er hjemme med noen avbarna?

Svar: hmm, kanskje ett (!!!?!?!?)

Jeg sier: Hæ? Hvorfor vil du ha færre barn hvis du må være hjemme?

Svar: Hvorfor skal vi begge "tape" på å få barn?

Jeg blir så sint så sint.. det plager meg at jeg som snart ferdigutdannet kvinne står ovenfor en helt annen virkelighet enn min kjære..

Hvis vi BEGGE ønsker MANGE barn, er det STATISTISK sett mer sannsynlig at det vil gå utover MIN karriere og ikke hans.. Hvorfor skal jeg som kvinne stå ovenfor det valget, og ikke han?

Har hele min oppvekst lært at kvinner og menn er like gode og har samme muligheter, men i arbeidslivet er det bare ikke tilfelle. Jeg snakker ikke om enkelttilfellene som helt sikkert har det bra, men statistisk sett er det kvinner som kommer tapende ut av det økonomisk og karrieremessig. Dette ser man tydelig ved samlivsbrudd.

(ikke kom krekende med andre verdier som er viktige, jeg anerkjenner disse også, men det er ikke de jeg snakker om her.)

huff.. jeg blir frustrert...

Skrevet
Og i tillegg at menn blir mer “fordypet” og “engasjert” i ting. Makan til p***preik.

Pisspreik? La meg ta et eksempel. Datamaskiner og internett har revolusjonert verdenen, spesielt den utviklede, i nylig tid. Og datamaskiner og internett er det største samlingsstedet som finnes for kultur. Jenter kan heller ikke påstå å ha noen historisk bakdel her.

Likevel, selv om de fleste kvinner av dagens generasjon bruker datamaskiner daglig, ofte mange timer daglig, så er de ikke generelt sett på nivå med gutta hva gjelder kyndighet (les: "engasjement"). Det er langt mer vanlig at gutta kan noe om selve maskinen, nettverk og mekking. Jeg kjenner en del gutter som mekker på pc-en sin og bygger og styler, og kun 1 jente. Jenter lager websider, men gutta gjør det langt oftere.

Jenter snakker om at videoredigering er kult og de vil lære, men det er som regel gutta som faktisk eksperimenterer med slikt og legger ut halvgode videoer. Jenter digger nok musikk også, men selvprodusert musikk (som den kommersielle) lages av hovedsaklig gutter. Jenter synes det er kult å fikle med bilder på PC-en men gå på sider ala deviantart der all slags bildekunst legges ut og igjen ser man at gutta er overrepresentert. Fildeling er et moderne og ekstremt populært fenomen, men det er hovedsaklig gutta som ripper ting og legger dem ut (besøk et enkodingsforum og man skjønner at så få jenter som er på slike steder så har veldig få jenter slike kunnskaper til å begynne med). Kryptering er noe enkelte nerder intereserrer seg for som har stor relevanse i dataverdenen, men dette er et meget guttedominert område.

Og så har vi alle programmene vi bruker... hvem tror du det hovedsaklig er som har funnet på og kodet disse programmene (som i det hele tatt muliggjør et forum som KG).

Dataverdenen omfatter veldig mange områder, både tekniske og kulturelle. Og kvinner bruker den ekstremt mye, akkurat som gutta. Og likevel ser jeg en gjennomgående trend at gutta ikke bare kan mer om maskiner og teknologi, men de bruker den også på et høyere nivå / på flere områder. Grunnen til at det er slik, er nok den samme grunnen til at det er menn er overrepresentert kulturelt og intellektuelt. Evnen til å engasjere seg i ting utenom forumdebatt, epost og msn.

Bare sånn generelt sett altså.

Skrevet

Jeg tror du blander ting sammen her, gjest. Jeg har jo nettopp skrevet innlegg der jeg påpeker at kvinner stanger hodene mot fordommer som sier at de skal være omsorgspersoner først og fremst, og ikke bry hodet med tekniske ting. Kvinner blir fortsatt knyttet til hjemmet til tross for at de har vunnet innpass på arbeidsmarkedet (dog ikke på lik linje med menn enda, selv om noen tror det). Og tar ikke kvinnene seg tid til å passe barna eller vaske hus, så er det som regel de som har ansvaret for å sørge for at andre passer barna, og for å ansette vaskehjelp. Av de enslige foreldrene er de fleste av dem kvinner (av og til spør jeg meg selv hvor de er, disse fedrene, sitter de på datarommet og “fordyper seg” kanskje?).

Ikke rart at det er gutta som da har tid, overskudd og selvtillit til å sitte og engasjere seg i det som interesserer dem mest. Og mens de gjør det, “beviser” de at det er menn som egner seg best til denslags, og slik kan man fortsette å spinne myter som bare bidrar til at skjevhetene mellom kjønnene fortsetter.

Skrevet

Nå tilhører jeg en av de kvinnene som er praktisk og teknisk orientert i utgangspunktet, men etter noen år som enslig mor har jeg nok utviklet meg enda mer i rettning av "den maskuline rollen", kanskje. Jeg føler jeg kan takle og fikse alt.

At mulighetene er de samme er jeg nok ikke helt enig i. Da må man i utgangspunktet enten velge å ikke få barn, eller velge en mann med typisk "feminine" instinkter. Har man først fått barn er liksom en kvinne programforpliktet til å ta ansvaret sitt. En mann kan velge å få barn uten å egentlig ofre noe. Han har nemlig en kone til å ta seg av den oppgaven.

Og som Elinn påpeker, ved samlivsbrudd, så sitter man der da...

Like fullt, det er jo også et valg man har tatt.

Men vi har jo fortsatt kvinner da, som farget av kvinnesynet gjennom generasjoner, synes at toppen av lykke er en mann som ber henne ikke bry det søte lille hodet sitt med praktiske og tekniske problemstillinger fordi det skal nok han som mann ta hånd om for henne. :hoho:

Skrevet

Ut fra kvinnene og mennene jeg kjenner så er det bare noen få av dem som har barn, så det er egentlig et ikke-tema (selv om kvinner nok generelt sett snakker mer om unger, enten dem har dem eller ikke).

Nå er ikke datakunnskapene til den generelle mannen spesielt imponerende, men ut av menn produseres det etter det jeg har erfart langt flere datanerder enn det gjør hos kvinnekjønnet. Driver 10 menn mye med data til daglig, blir det 3 nerder ut av dem. Driver 10 kvinner med data like mye, produseres det bare en nerd. Samme gjelder f. eks. innenfor bilverdenen. Eller filmverdenen.

Det sies jo at menn blir mer besatt med enkelte ting og dermed har lettere for å fordype seg i noe, og jeg tror jaggu ikke at det er noen myte. Og så lenge dette stemmer, så vil det alltid skapes flere "store menn" enn "store kvinner".

Nå er ikke veien til lykke at kjønnet man tilhører skaper flest "store personer", men det er jo et lite slag i magen for kvinnekampen at selv om de påstår at de kan alt like bra som menn, så det er det nå fortsatt slik i den praktiske verden, av sikkert mange komplekse grunner, at menn er klart bedre eller dominerer i mange felt. Det motsatte kan kun sies om kvinner i noen få felt. Alt i alt skaper dette et lite troverdighetsproblem for kvinner i diverse arbeidsmarked. Kanskje vil disse forskjellene viskes ut med tiden, men dataalderen f. eks. begynte for ikke så lenge siden, og representerer noe av det viktigste i mange samfunn i dag, og... kvinner henger allerede etter!

Jeg er nåja helt enig i at kvinners byrde ift. det å produsere barn og passe på dem legger mange hindringer i veien for dem. Men det forklarer ikke alt. Bare å se på en typisk VGS, hvor jævlig mange ungdommer bruker datamaskiner usunt mye (og jenter neppe er opphengt i barn)... hvem tror du har høyere kompetanse, gutta eller jentene? Tror du vil oppdage at det er langt flere guttenerder på en typisk VGS enn jentenerder. Nå vil forsåvidt mange av disse ikke ønske å være nerder, så slik sett kan man si jentene vinner fordi de greier seg bedre sosialt, men når de kommer ut i samfunnet vil nerdene representere en viktigere ressurs enn mange andre slags mennesker.

Jeg bruker dataverdenen som eksempel da den er såpass ny, omfattende og ikke minst viktig og derfor egner seg perfekt som eksempel.

Skrevet (endret)
Pisspreik? La meg ta et eksempel. Datamaskiner og internett har revolusjonert verdenen, spesielt den utviklede, i nylig tid. Og datamaskiner og internett er det største samlingsstedet som finnes for kultur. Jenter kan heller ikke påstå å ha noen historisk bakdel her.

Likevel, selv om de fleste kvinner av dagens generasjon bruker datamaskiner daglig, ofte mange timer daglig, så er de ikke generelt sett på nivå med gutta hva gjelder kyndighet (les: "engasjement"). Det er langt mer vanlig at gutta kan noe om selve maskinen, nettverk og mekking. Jeg kjenner en del gutter som mekker på pc-en sin og bygger og styler, og kun 1 jente. Jenter lager websider, men gutta gjør det langt oftere.

Jenter snakker om at videoredigering er kult og de vil lære, men det er som regel gutta som faktisk eksperimenterer med slikt og legger ut halvgode videoer. Jenter digger nok musikk også, men selvprodusert musikk (som den kommersielle) lages av hovedsaklig gutter. Jenter synes det er kult å fikle med bilder på PC-en men gå på sider ala deviantart der all slags bildekunst legges ut og igjen ser man at gutta er overrepresentert. Fildeling er et moderne og ekstremt populært fenomen, men det er hovedsaklig gutta som ripper ting og legger dem ut (besøk et enkodingsforum og man skjønner at så få jenter som er på slike steder så har veldig få jenter slike kunnskaper til å begynne med). Kryptering er noe enkelte nerder intereserrer seg for som har stor relevanse i dataverdenen, men dette er et meget guttedominert område.

Og så har vi alle programmene vi bruker... hvem tror du det hovedsaklig er som har funnet på og kodet disse programmene (som i det hele tatt muliggjør et forum som KG).

Dataverdenen omfatter veldig mange områder, både tekniske og kulturelle. Og kvinner bruker den ekstremt mye, akkurat som gutta. Og likevel ser jeg en gjennomgående trend at gutta ikke bare kan mer om maskiner og teknologi, men de bruker den også på et høyere nivå / på flere områder. Grunnen til at det er slik, er nok den samme grunnen til at det er menn er overrepresentert kulturelt og intellektuelt. Evnen til å engasjere seg i ting utenom forumdebatt, epost og msn.

Bare sånn generelt sett altså.

Jeg synes det er helt feil å si at menn engasjerer seg mer enn kvinner. Jeg har gutter i klassen som praktisk talt gir f*** i alt, og gutter som engasjerer seg. Det samme med jentene.

Dataeksemplet er et godt eksempel hvis du skal fram til at guttene er mer engasjerte. Dette var ikke veldig overbevisende. Vi vet jo at fler menn interesserer seg for data, enn kvinner. Så da er det jo klart at fler gutter gjør det bedre i IT.

Endret av d'Arc
Skrevet

Jeg tror det er helt feil at menn engasjerer seg mer enn kvinner. Som singel kvinne med flere single venninner vil jeg påpeke at det de fleste i min flokk etterlyser hos menn er evnen til å engasjere seg. Ikke bare å engasjere seg i et forhold, men rent generelt å engasjere seg i NOE! Annet enn å sitte i sofaen med beina på bordet og lure på hva som blir servert. doh.

Dette med å engasjere seg innen et fag. Jeg mener fortsatt det har mye å gjøre med at en hel del kvinner (ikke alle) ser for seg barn i fremtiden sin og tar dette og begrensningene som følger, med i betraktning. Eller det kan være flere som meg som har et så bredt interessefelt at de ikke klarer å gå hundre prosent inn for noe. Det er for mye som er spennende og krever oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...