Gå til innhold

Yrker og prestisje

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Constanza

Jeg ble ikke overrasket over Bunn 20-listen...assistent i barneskole og barnehage burde kanskje også ha stått her?

Når det gjelder Topp 20 listen stusser jeg litt ved at prest, programmerer,

IT-konsulent, revisor og jordmor er Topp 20-yrker :overrasket:

Jeg stusser også litt ved at pilot er et høystatusyrke på Topp 20. Riktignok er lønnen veldig bra, men jobben høres temmelig kjedelig ut.

Jeg forstår godt at advokat, lege og andre akademikeryrker i det offentlige (og private) blir sett på som høystatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal bli så overrasket over at jordmoryrket gir høy status og prestige, man må studere sykepleie i tre år, for så å jobbe i to år, før man kan begynne med den to-årige spesialiseringa som jordmor studiet er. Jordmødre har altså et studieforløp på åtte år, før de kan smykke seg med tittelen. En jordmor kan spesialisere seg vidre og jobbe med fosterdiagnotistikk, og andre ting. Hun/han skal følge opp den gravide før, under og etter fødsel, og det krever enorm innsikt og kunnskap å være god i dette faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal bli så overrasket over at jordmoryrket gir høy status og prestige, man må studere sykepleie i tre år, for så å jobbe i to år, før man kan begynne med den to-årige spesialiseringa som jordmor studiet er. Jordmødre har altså et studieforløp på åtte år, før de kan smykke seg med tittelen. En jordmor kan spesialisere seg vidre og jobbe med fosterdiagnotistikk, og andre ting. Hun/han skal følge opp den gravide før, under og etter fødsel, og det krever enorm innsikt og kunnskap å være god i dette faget.

Tja, det tar da altså 7, ikke 8 år, hvis det er 3 + 2 + 2.. Men selve -studiet- er da bare 5 år, de to årene med jobbing innimellom er tross alt -jobb- ikke studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år er det ja, jeg tok feil der, jeg er ikke jordmor selv, men jeg vet litt om utdannelsen. synes det bare er rart at noen synes det ikke er prestige fylt. Men man må ha to års yrkes erfaring og toppkarakterer for å komme inn, så det er ikke bare å hoppe rett på jordmor studiet etter endt sykepleier studium. Det er derfor jeg sier at man har et studieforløp på så lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 år er det ja, jeg tok feil der, jeg er ikke jordmor selv, men jeg vet litt om utdannelsen. synes det bare er rart at noen synes det ikke er prestige fylt. Men man må ha to års yrkes erfaring og toppkarakterer for å komme inn, så det er ikke bare å hoppe rett på jordmor studiet etter endt sykepleier studium. Det er derfor jeg sier at man har et studieforløp på så lang tid...

Hvis du med studieforløp regner med de årene som ikke er studie, men vanlig jobb, så blir jo det det samme for enhver sykepleier som spesialiserer seg på noe, tror alle må ha to års jobbing før de får utdanne seg videre. Men synes det blir litt feil å regne med jobbingen i studieforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revisor har enda strengere krav: først 3-årig bachelor, så må man jobbe i 3 år, så er det master. Kredittilsynet stiller krav til karakterer for å bli godkjent. For å bli statsautorisert revisor må man avlegge en hjemmeeksamen som det er 85% stryk!!! (ikke fordi studentene er så slappe, men fordi den er så vanskelig)

Men jeg synes nå det blir litt merkelig å skulle sammenlikne yrker mtp prestisje på den måten. Alle har foskjellige evner, og man må velge det yrket man passer til ikke det som gir mest prestisje.

Hvis man skal tenke vanskelighetsgrad så er nok forsker det yrket med lengst utdannelse, dvs de blir jo aldri ferdig med å studere (en venn av meg er forsker, og han sier jo alltid det at han bare har fortsatt med studietida, noe han trives svært godt med, siden han synes det er så interessant).

Og så er jo denne undersøkelsen fra danmark, så det kan muligens forklare at noen av dere stusser litt over rangeringen her. Jeg lar meg sjelden imponere av yrkestitler uansett, og blir iallefall ikke imponert over pilotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av yrkene på topp 20 lista overrasket meg litt. Stusset litt over at ikke yrket mitt lå der, men det er heeelt greit for min del. Blant arbeidsgivere er vi ganske populære likevel :)

Bunn lista overasket meg ikke så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor og revisor bruker argumentasjonen om antall år på studiet for sin selvpålagte prestisje. Vel...det er nok flere yrker og studier enn akkurat dere to sine, som har studert like lenge, for å si det slik. Jeg ser på det som temmelig lavstatus med sykepleier go jordmor. Ikke fordi de har studert, men fordi det er kvinnedominert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder Topp 20 listen stusser jeg litt ved at prest, programmerer,

IT-konsulent, revisor og jordmor er Topp 20-yrker  :overrasket:

Hvorfor stusser du over dette? Hva er det med disse yrkene som gjør at du er overrasket over at de ligger på 20 på topp listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje trodd at frie, kreative yrker skulle figurere sterkere på topp. Overrasket over at ikke journalist står der - på meg virker det som at alle mennesker ønsker å bli "noe med media" for tiden!

Det er også litt pussig for meg at IT-konsulent står på topplista. Jeg har inntrykk av at slike jobber veldig mye med support i ulike former, noe som virkelig ikke kan være en fest.

Bunnlista er ikke så overraskende. Mange ensformige og fysisk krevende jobber der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilja :-)

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at "yrkene" fotballspiller og skuespiller (er vel en grunn for at halve betegnelsen er 'spiller") befinner seg på lista. Motedesigner er også noget pussig at blir nevnt på topp 20-listen. Men folk har ulik oppfatning av hva som innbyr til status. Selv synes jeg at antall studieår og ansvarsbelastning/arbeidsbelastning i yrket bør være kriterier som veier tyngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor stusser du på programmerer? De fleste av yrkene i topp 20 listen kan man lese seg til. Om du skal bli en god programmerer krever det medfødte egenskaper og intelligens et stykke over snittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra en dansk undersøkelse så den vil nok ikke nødvendigvis gjenspeile norske forhold.

Jeg vil anta at pilot ikke er nummer 1 her i Norge, og jeg antar også at fotballspiller vil komme høyere opp her. Programmerer vil nok ikke dukke opp i det hele tatt på en slik liste her i Norge. Jeg tviler også på at jordmor er noe av det første folk tenker på. Men nå er det ikke umulig at de som har vært med på undersøkelsen har fått oppgitt forskjellige yrker, og rangert disse.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten så man skulle tro du var jordmor selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...