Gjest lillelou Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Nå i som det er høst,og vinteren snart står for døra,syns jeg gryteretter er glimrende middagsmat-både til hverdag og når vi har middagsbesøk.Men jeg skulle gjerne ha utvidet repertoiret litt.Er det noen som har en god gryte å anbefale? Hos meg går det i boef bourgignon, stroganoff, og estofado de carne (en spansk gryte) ,men skulle veldig gjerne ha prøvd noe nytt. Så fyr ivei!
onyx Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Osso Bucco med kalv er veldig godt! Nesten alle typer kjøtt og en dugelig flaske rødvin/hvitvin, grønnsaker og litt urter gjør hver dag til en fest. Forøvrig anbefaler jeg veldig ovnsbakte lammeskanker med rotgrønnsaker. Trenger noen timer i ovnen, men er NYDELIG høstmat en gusten søndags ettermiddag.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Nå i som det er høst,og vinteren snart står for døra,syns jeg gryteretter er glimrende middagsmat-både til hverdag og når vi har middagsbesøk.Men jeg skulle gjerne ha utvidet repertoiret litt.Er det noen som har en god gryte å anbefale? Hos meg går det i boef bourgignon, stroganoff, og estofado de carne (en spansk gryte) ,men skulle veldig gjerne ha prøvd noe nytt. Så fyr ivei! ← Oppskrifter?
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg kan legge ut en oppskrift på en alldeles nydelig kyllinggryte i kveld
Marissa Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Anbefaler deg boken "I den gode gryte - mine beste gryteretter" av Aase Dotterud, kan kjøpes på emblaforlag.no for kr 248,- Denne fikke jeg ved en feiltakelse fra bokklubben en gang, og har brukt den masse! Inneholder forslag til gryteretter med ulike typer kjøtt, kylling og fisk, og rettene er enkle å lage og de selvfølgelig smaker det godt!
Gjest lillelou Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Osso Bucco med kalv er veldig godt! Nesten alle typer kjøtt og en dugelig flaske rødvin/hvitvin, grønnsaker og litt urter gjør hver dag til en fest. Forøvrig anbefaler jeg veldig ovnsbakte lammeskanker med rotgrønnsaker. Trenger noen timer i ovnen, men er NYDELIG høstmat en gusten søndags ettermiddag. ← Lammeskanker er nyyyydelig...det hadde jeg glemt...takk for at du minte meg på det.
Gjest piaf Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Osso Bucco med kalv er veldig godt! Nesten alle typer kjøtt og en dugelig flaske rødvin/hvitvin, grønnsaker og litt urter gjør hver dag til en fest. Forøvrig anbefaler jeg veldig ovnsbakte lammeskanker med rotgrønnsaker. Trenger noen timer i ovnen, men er NYDELIG høstmat en gusten søndags ettermiddag. ← Enig! Jeg lager faktisk osso buco med lam, gjerne skanker (det skal jo egentlig være kalveskanker, men det er ikke alltid like lett å få tak i). Kjempegodt! Coq au vin, dvs kylling, bacon, sopp og småløk kokt i rødvin passer også bra på denne tiden av året. Jeg liker å ha potetstappe til, gjerne med mye sellerirot og pastinakk i. En blandet grønn salat med vinaigrette gjør seg også. Den beste coq au vin-gryten vi har laget her i heimen ble forøvrig kokt på kalkun, nærmere bestemt kalkunvinge. Og da mener jeg en vinge: Den veide 800 gram og ble rikelig med søndagsmiddag til to personer!! Forøvrig er jo bacalao en ypperlig, kraftig høstgryte, hvis det ikke må være kjøttmat...
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Kyllinggryte 8 kyllingfileter salt pepper hvetemel 2 sjarlottløk 4 hvitløksfedd 200 gr sopp 1 gulrot 1 zucchini 4 cl cognac 1 dl vermut 5 dl hvitvin 5 dl hønsebuljong tabasco sitronsaft Del kyllingfiletene i biter, ha på salt og pepper, og vend dem i hvetemel. Stek de i litt olje i 5-6 minutter uten at de tar farge. Finhakk løk, hvitløk og del soppen i biter, gulrot og zuccini i staver. Stek grønnsakene i 2-3 minutter. Hell grønnsakene i en vid gryte, tilsett all væsken untatt fløten. La dette småkoke til væskemengden er halvert. Hell så i fløten og smak til med salt, pepper, tabasco og sitronsaft. Legg i kyllingen og kok alt videre på svak varme i ca 10-15 minutt. Serveres med ris og dampet grønnsaker - eller en god salat.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 på matprat ligger det oppskrift på en irsk gryte, den er veldig god. jeg brukte fårikålkjøtt hvis jeg ikke tar helt feil, så er man lei fårikål kan man lage denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå