Gjest Gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #1 Del Skrevet 24. oktober 2006 Når annonseteksten opplyser at søknad sendes på epost, pleier dere da å sende den som word dokument i vedlegg eller limer dere inn søknadsbrev og CV i selve eposten? Jeg ser enkelte arbeidsgivere bruker sin vanlige epostadresse til dette formålet, og lurer vel mest på om de åpner vedlegg fra ukjente arbeidssøkere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #2 Del Skrevet 24. oktober 2006 Pleier å legge ved søknad i pdf-format. Det kan ikke være virus når filen ender på pdf helt sist. (noe annet er det når de sender ut filer som heter iloveypu.pdf.exe. Det er gjerne virus). Har søkt en del jobber via epost, og aldri opplevd at det har vært noe problem å sende dem i pdf-format? Synes pdf er bedre, siden det leses uavhengig av OS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #3 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det var et godt tips. Takk for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 25. oktober 2006 #4 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg legger også ved søknad, CV og evt. vedlegg i pdf-format. Man finner gratis pdf-writers på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. oktober 2006 #5 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har også søkt på en del jobber ved bruk av e- postadresser til arbeidsgiver. Sender alltid CV og søknadsbrev i vedlegg og da i pdf. I selve e- posten henviser jeg bare til at jeg søker på stillingsannonse funnet f.eks.i aftenposten dato xx og referanse på stillingen. Hva som ellers blir lagt ved e- posten av vedlegg er avhengig av hva arbeidsgiver spør etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 25. oktober 2006 #6 Del Skrevet 25. oktober 2006 Så det er ikke vanlig å sende søknader i vanlige word-filer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 25. oktober 2006 #7 Del Skrevet 25. oktober 2006 Så det er ikke vanlig å sende søknader i vanlige word-filer? ← Nei. Word = stor risiko for virus og sånt. I tillegg til at ikke alle arbeidsplasser bruker MS, og arbeidsgiver vil da ha problemer med å få åpnet filene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marissa Skrevet 25. oktober 2006 #8 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har sendt vedlegg i word-format, gikk fint det. Forsto det sånn at det var mest vanlig, og det var til en av landets store bedrifter. Fikk jobben, så det kan ikke ha hatt mye å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #9 Del Skrevet 25. oktober 2006 Noen som vet hvor sikker PDF-funksjonen i Word er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 25. oktober 2006 #10 Del Skrevet 25. oktober 2006 Noen som vet hvor sikker PDF-funksjonen i Word er? ← Det går stort sett greit hvis du ikke bruker noen veldig spesielle fonter. Men eventuelle problemer ser du når du prøveåpner dokumentet i Acrobat Reader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #11 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jeg legger også ved søknad, CV og evt. vedlegg i pdf-format. Man finner gratis pdf-writers på nettet. ← Hvordan får man tak i disse? Er det noen som eventuelt er bedre enn andre? Hva skal man se etter? (Er beklagligvis helt grønn på slike ting ) Ser for øvrig helt klart fordelene ved å bruke pdf... Når dere søker gjennom epost legger dere da ved attester og vitnemål per mail eller sender dere dem per post? Ikke meningen å kuppe tråden trådstarter Endret 25. oktober 2006 av Sprilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. oktober 2006 #12 Del Skrevet 25. oktober 2006 Når jeg søker pr epost, legger jeg ved søknaden min og cv som pdf. Kopi av attester/vitnemål tar jeg evt med på intervjuet hvis ingenting annet blir opplyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #13 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kopi av attester/vitnemål tar jeg evt med på intervjuet hvis ingenting annet blir opplyst. ← Men hva gjør du når du blir bedt om å sende attester og vitnemål? Legger du de da ved som vedlegg, eller sender du dem per post. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. oktober 2006 #14 Del Skrevet 25. oktober 2006 Men hva gjør du når du blir bedt om å sende attester og vitnemål? Legger du de da ved som vedlegg, eller sender du dem per post. ← Jeg har aldri opplevd å få det spørsmålet Men hvis de oppfordrer til å sende søknad digitalt, og samtidig ber om å få attester/vitnemål oppgir de vel gjerne om de ønsker disse også digitalt eller pr snailmail? Om det ikke går frem, er det hvertfall en gyldig grunn til å ta en telefon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollaJinki Skrevet 25. oktober 2006 #15 Del Skrevet 25. oktober 2006 I fjor sommer var jeg søkte jeg på en hel haug med jobber, og jeg fikk aldri tilbakemld på at det var noe problem med å sende som et word dokument. Som regel (har jeg inntrykk av) ber de deg ta med attester på intervju. Men jeg har også sendt mine attester på mail. Da scannet jeg alle mine attester og lagret dem som jpg. Så brukte jeg adobe photoshop og laget en pdf fil som inneholdt alle mine attester. funket som bare det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sberg Skrevet 25. oktober 2006 #16 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hvis de ber om å få søknaden via epost så syns jeg det er mye bedre å legge ved en fil enn det å skrive søknaden i selve epost-meldingen. Når du sender fra deg en fil så får du bedre kontroll med hvordan innholdet vil vises og det at man skriver en ren og pen søknad formattert på sikkelig måte etter alle mulige tekstbehandligsregler tror jeg er med på å skape et mye bedre inntrykk av meg som søker enn det en tilfeldig epost-klient kan gjøre. Jeg legger ved min søknad i doc-format og CV/attest i pdf-format. Har ikke opplevd at noen er skeptiske til dette. For en mottaker med et minimum av innsikt så er ikke vedlegg farlig og de fleste selskaper har gjerne automatisk virus- scanning av all innkommende epost. Jeg syns også det er greit å prøve å begrennse antall vedlegg og størrelsen på disse så da blir det stort sett kun søknad og CV, jeg har riktignok laget en kombinert pdf-fil for CV og min viktigeste attest slik at "CV-en" blir på to sider noe som er greit nok. Man lager gjerne PDF-filer ved at man har scannet noe som man har fysisk f.eks. en attest eller vitnemål. Da kan det være greit at man ikke scanner med den aller høyeste oppløsningen og prøver å holde filstørrelsen på f.eks. under 500 KB. Vitnemål tar jeg ikke med i eposten med mindre de har spurt om de i annonseteksten. Det som heller er mer vanlig er at du vil bli spurt om å sende inn vitnemål i forbindelse med innkalling til intervju eller at du blir spurt om det på selve intervjuet så ta med utskrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 25. oktober 2006 #17 Del Skrevet 25. oktober 2006 I fjor sommer var jeg søkte jeg på en hel haug med jobber, og jeg fikk aldri tilbakemld på at det var noe problem med å sende som et word dokument. ← Det er null problem å legge ved søknaden i word-format, da 99.99% av rekrutterere bruker office. Det er nok bare oss som vanligvis kommuniserer mye med folk på forskjellige plattformer som er vant med å gjøre om dokumenter til pdf. Men personlig føler jeg at et pdf-dokument blir litt mer profesjonelt. Ikke minst unngår du at personen som mottar søknaden ser en haug med røde og grønne streker hvis deres word er innstilt på et annet språk. I tillegg unngår du at den som mottar søknaden er uheldig og endrer litt på søknaden din før den printes ut (selv om dette nok er svært lite sannsynlig). Men jeg tror ikke at dette akkurat har noe å si på deres vurdering av din søknad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #18 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Man må naturligvis forholde seg til det utlysningsteksten sier i henhold til attester og vitnemål. Mange virksomheter synes som flere her har påpekt å foretrekke at man først bringer slike til intervjuet, men i enkelte annonser sies det eksplisitt at attester og vitnemål skal vedlegges søknaden, og da må man forholde seg til det. Blant annet gjøres dette i visse virksomheter med stor søkermengde, som trenger vitnemål o.l. for kandidatutsiling. Spørsmålet mitt er derfor hva dere synes man bør gjøre i de tilfeller hvor utlysningsteksten uttrykker: A) at elektroniske søknader blir foretrukket, B) at attester og vitnemål skal vedlegges søknaden C) at vedlegg som ikke sendes elektronisk, sendes den og den postadressen... Bør man da legge attester og vitnemål ved den elektroniske søknaden og cv'en? Eller kan det være like greit å ettersende dem per post? Hva hadde dere gjort? Endret 25. oktober 2006 av Sprilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 25. oktober 2006 #19 Del Skrevet 25. oktober 2006 A) at elektroniske søknader blir foretrukket, B) at attester og vitnemål skal vedlegges søknaden C) at vedlegg som ikke sendes elektronisk, sendes den og den postadressen... Bør man da legge attester og vitnemål ved den elektroniske søknaden og cv'en? Eller kan det være like greit å ettersende dem per post? Hva hadde dere gjort? ← Jeg har vitnemål og attester som pdf-dokument, og sender disse via e-post. Det er greit å få med navnet ditt i filnavnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 25. oktober 2006 #20 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har en tilbøyelighet til å synes at det kanskje virker bittelitt uproft å vedlegge søknad i .doc-format. Og som punktum sier, husk etternavn som filnavn i vedlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå