Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #1 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg spør nå IKKE dere som har gått på utdanninger som sykepleiere/elektrikere/leger/ osvosv, dvs profesjonsstudier. Jeg spør de som har studert rent teoretiske fag, dvs universitetsfag: Føler dere at dere får direkte bruk for det dere lærte på universitetet? Eller bruker dere bare kunnskapen som en forståelsesramme for de utfordringer dere møter i arbeidslivet? Ingen tvil om at arbeidslivet er temmelig så anneldes enn studentlivet. En av mulighetene må vel være å bli forsker for direkte bruke det man lærte i studiesammenheng. Er litt i tenkeboksen på om jeg skal begynne samfunnsøkonomistudier. Har interessen for faget, men vet ikke hva jeg konkret får bruk for å kjenne til avanserte økonomiske modeller i yrkeslivet (har en utdannelse fra før, så trenger egentlig ikke en utdannelse til...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 25. oktober 2006 #2 Del Skrevet 25. oktober 2006 Er litt i tenkeboksen på om jeg skal begynne samfunnsøkonomistudier. Har interessen for faget, men vet ikke hva jeg konkret får bruk for å kjenne til avanserte økonomiske modeller i yrkeslivet (har en utdannelse fra før, så trenger egentlig ikke en utdannelse til...) ← Det er jo et profesjonsstudium! Eller, du kan ta det som det, selv om det selvfolgelig ogsaa gaar an aa ta bachelor. Det kommer selvfolgelig an paa hva du vil jobbe med, men i typiske okonomstillinger trenger du nettopp de avanserte okonomiske modellene. Og om du har en helt annen jobb vil det selvsagt vaere nyttig paa samme maate som all utdannelse er nyttig. Tror samfunnsokonomi er et av de teoretiske universtetsstudiumene man kan faa mest direkte bruk for i jobbsammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #3 Del Skrevet 25. oktober 2006 Siden jeg allerede har en utdannelse er ikke master aktuelt... Vil jo ikke si samfunnsøkonomi er praktisk rettet. Sitter man som økonom og utleder etterspørselskurver? det er jo bare teoretisk utledete modeller :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 26. oktober 2006 #4 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvis du er okonom og f.eks jobber i finansdepartementet eller SSB er det faktisk akkurat det du gjor! (blant annet). Lager og bruker modeller for aa regne ut hvordan veksten vil bli hvis det og det skjer, i motsetning til det og det osv. Men den type jobber vil nok bare vaere aktuelle hvis du tar profesjonsstudiet, saa hvis du skal ta bachelor er det ikke sikkert nytten blir saa direkte. Men nyttig er det uansett (uten at jeg dermed vet om det er "verdt" det for deg, selvsagt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 26. oktober 2006 #5 Del Skrevet 26. oktober 2006 Uten at jeg skal ta stilling til samfunnsøkonomi spesielt, så er det generelt sett et interessant spørsmål du stiller. Jeg har lurt på det selv med fagene jeg studerer og har tatt tidligere. Noen fag er liksom "potetfag" som kan brukes til alt, men forbereder deg allikevel ikke på mange av problemstillingene du faktisk møter i arbeidslivet, hvor nå det enn blir/er. Selve utdannelsen blir nok ofte en forståelsesramme som TS sier, mens til mange av oppgavene og situasjonene som dukker opp gjennom arbeidet må en hente frem mer praktisk erfaring som en forhåpentligvis har fått utenfor studiesituasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #6 Del Skrevet 26. oktober 2006 Uten at jeg skal ta stilling til samfunnsøkonomi spesielt, så er det generelt sett et interessant spørsmål du stiller. Jeg har lurt på det selv med fagene jeg studerer og har tatt tidligere. Noen fag er liksom "potetfag" som kan brukes til alt, men forbereder deg allikevel ikke på mange av problemstillingene du faktisk møter i arbeidslivet, hvor nå det enn blir/er. Selve utdannelsen blir nok ofte en forståelsesramme som TS sier, mens til mange av oppgavene og situasjonene som dukker opp gjennom arbeidet må en hente frem mer praktisk erfaring som en forhåpentligvis har fått utenfor studiesituasjonen... ← ja, tror du skjønner litt av min bekymring. Jeg synes det er veldig gøy å løse matteoppgaver og studere funksjoner (ikke alle skjønner at jeg synes sånt er interessant, hehe). Men i jobben vil jeg jo ikke sette meg ned å løse matteoppgaver på den måten. For min del vil vel kanskje en slik utdannelse først og fremst være viktig for å få innpass i en jobb. men om man blir så mye flinkere i arbeidslivet av slike studier når man allerede har en annen utdannelse vet jeg ikke. Ikke lett dette her med yrkesval Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå