Gå til innhold

farge i stue

Gjest Gjest_dina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_dina_*
Skrevet

Hei alle! Skal male stua og står igjen med disse fargene: Caffe Latte og S1005-Y40R. Stua er 50 m2 med mange store vinduer. Vil ha det lunt. Har bestilt en mørkbrun skinnsofa og er i ferd med å lakkbeise møblene mørkebrune. Nå trenger jeg fargetips til veggene. Tror dere det er tabbe å beise møblene mørke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan den fargekoden ser ut, men kaffe latte er hvertfall en fin farge. Å beise møblene mørke tror jeg er en veldig god ide! Stilig til lyse lune vegger.

Skrevet

Vi har akkurat stua i cafe latte og vi er superfornøyde, blei så lunt og koselig uten at det ble dystert!!

Anbefales :)

Skrevet

Det høres ut til å være mye rødt i den fargekoden (Y40R) - min erfaring er at det fort kan bli et rosa skjær. Latte er safere, men kanskje litt kjedeligere....?

Skrevet

Vi har også Caffe Latte, både i stua, trappeoppgangen og nede. Syns den er kjempefin :Nikke:

Det eneste "minuset" jeg kommer på er at det er veldig mange som har den nå, hvis du bryr deg om det da...

Høres fint ut med mørkbeisede møbler, men det er kanskje lett å bli lei? Jeg hadde også det en stund, men ble lei og malte møblene hvite...

Skrevet
Hei alle! Skal male stua og står igjen med disse fargene: Caffe Latte og S1005-Y40R. Stua er 50 m2 med mange store vinduer. Vil ha det lunt. Har bestilt en mørkbrun skinnsofa og er i ferd med å lakkbeise møblene mørkebrune. Nå trenger jeg fargetips til veggene. Tror dere det er tabbe å beise møblene mørke?

Cafe latte har fargekode S1005-Y30R, jfr. http://www.smartpanel.no/dllvis5.asp?id=1487

Råd fra andre vedr. farge er vanskelig. Det beste er å male oppstrøksprøver (eksempelvis plate/papir e.l. på 1 x 1 m). Prøv fargene i ulike deler av rommet, både i lampelys og dagslys. Først da vil du få rett inntrykk av fargen. Dette fordi en farge er annerledes i ditt rom, enn i andre sitt - det blir påvirket av himmelretning, lyssetting, møbler/tekstiler i rommet, farger utenfor vinduene osv.

Beising av møbler er en smakssak. Personlig liker jeg det ikke, men det har ingen betydning hvis du liker det. :)

Skrevet

Cafe latte S1005-Y30R

NYANSEN S1005

(S betyr Second Edition)

Svarthet 10%

Kulørthet 5%

Følgelig hvithet 85%

KULØRTONEN Y30R

Gul med 30% gul

---------------

S1005-Y40R

NYANSEN S1005

(S betyr Second Edition)

Svarthet 10%

Kulørthet 5%

Følgelig hvithet 85%

KULØRTONEN Y40R

Gul med 40% gul

jfr. http://www.jotun.no/www/no/20020051.nsf/vi...33;OpenDocument

Skrevet

Rettelse vedr. fargekodene (litt for tidlig på morgenen...):

Cafe latte S1005-Y30R kulørtone gul med 30% rødt,

S1005-Y40R kulørtone gul med 40% rødt.

Skrevet

Å beise møblene mørke høres ut som en god idé til en litt lun farge ala caffe latte. Vi har lys toscana i stua vår. Den er ikke så ulik caffe latte. Har mørke møbler, og syns det gir et varmt og trivelig inntrykk.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

takk for alle svar og forklaringer på fargekoder! Tror nok at det blir Caffe Latte siden den har mindre rødt i seg. Er redd for rosa skjær! Møblene beiser jeg fordi de er i syrebeisa furu og blir bare gulere og gulere. Trøster meg med at de ikke kan bli verre enn de er :ler: tenkte å prøve dette først før eventuelt å kjøpe nytt. Takk igjen! :klappe:

Gjest Gjest_Margrete_*
Skrevet

Kjøpte tapet til stua i to gråfarger og en beige. Stua er litt oppdelt, så det ble faktisk ganske fint. Grå synes jeg er best til de litt lysere treslagene, men det beige jeg brukte kunne sikkert passe til litt mørkere tre, fargekoden er S2005 Y30R. Liker lyse farger veldig godt, men ville ikke malt alt i samme farge i et rom på 50 kvm. Ta en vegg i en annen (varm) farge for å gi litt glød i rommet.

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...