Gjest Emina Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Gutten vår har egentlig en fin rytme, og sover godt. Men han er urolig og får ikke sove så godt siste luren sin om kvelden - da ligger han ofte våken og sutter på smokken bare... Lurer derfor på om han burde legges for natten tidligere? Men hvor lenge kan man egentlig forvente at en så liten baby skal sove om natten? Altså - en typisk dag for oss: Lillemann våkner mellom 06.30 og 07.00 stort sett. Får mat, så steller vi, så er han våken en god stund. Legger seg igjen ca. 08.00 - 08:30. Sover da til ca. 10.30-11.00. Mat igjen, stell og våkentid.Legger seg igjen ca. 12.00-12.30. Sover til ca. 14.30-15.00. Mat, stell, våken --> legging 16:00-16.30. Sover til ca. 18:30-19.00. Mat, stell, våken --> legging 20.00-20.30. Nå sover han kanskje en liten time, så ligger han våken og sutter på smokken sin til det er tid for neste måltid - ca. 22.30-23.00. Etter kveldsmåltidet er det stell, gjerne et bad, så legger vi ham for kvelden, ca. 00.00. Da synger jeg for ham til han sovner - går som regel nokså fort, tror nesten aldri det har tatt over 30 min. Så sover han til ca. 06.30. Hva tror dere - er det noe vi burde gjøre annerledes? Denne rutinen har vart en stund, og det fungerer i grunnen godt, bortsett fra at han altså virker litt utilpass om kveldene - men han er verken sulten eller kjeder seg, tror jeg - virker i grunnen som om han bare ikke får sove, på en måte...? Takknemlig for svar og synspunkter!
Totalya Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Det beste hadde vel vært å stelt ham slik at han var i seng for kvelden i 19 tiden, og heller legge inn ett eller flere nattmåltider. Ev i åttetiden, siden han har såpass sein dupp på ettermiddagen. Når de er tre mnd synes jeg de bør legges når det er kveld, ikke midt på natta... Et barns natt bør være på ca 12 timer mener jeg. Vil tro de får en bedre døgnrytme da.
Gjest Emina Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Hm...men jeg ønsker meg jo ikke noe nattmåltid - er jo helt supert at han sover som nå, for da får vi voksne sove om natta, og har mye mer overskudd om dagen... Han har sovet natta gjennom siden han var 2-3 uker, så ønsker egentlig ikke å forandre på det... Han sover jo godt på dagtid, ca. 2,5 - 3 timer i slengen, bortsett fra om kvelden da det altså blir kortere, så tror ikke han får for lite søvn akkurat... Og da vi var på barselgruppe på helsestasjonen, ble de som hadde mer enn 1 nattmåltid anbefalt å prøve seg med bare ett ialle fall - så virka ikke som spising om natta akkurat var noe helsesøster anbefalte - de må jo i tilfelle vennes av med det igjen om bare noen mnd... Jeg har gjerne heller tenkt i rewtning av å flytte leggetiden gradvis litt tidligere, og etterhvert gå ned til 4 måltider... (det har han klart seg på mange ganger - da han sov lengre lurer, var det ofte han bare spiste 4 ganger, og han legger på seg som bare det!!) Men tar alt til etterretning altså - vil veldig gjerne ha flere synspunkter, og for all del - et nattmåltid går greit for meg det, hvis det er det beste for småen...
Brudulja Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Enig med Totalya. Tipper dere etterhvert vil bli lei av å aldri få noen voksen tid sammen på kvelden uten barn. Vi begynte å legge gutten vår kl 20 da han var 3 mnd. Da våknet han først for pupp i 6-tiden og sov videre. Stod opp ca kl 08. Men etter 12 timers søvn er det begrenset hva han sover om dagen da... Etterhvert må dere jo uansett legge ham tidligere. Vil tro det blir vanskeligere jo lengre man venter (uten at jeg har noen peiling her, men antar det)
Gjest Emina Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Takk for svar! Spørsmål: Når dere begynte å legge gutten klokka 20:00 – ammet du rett før det da? Jeg pleier nemlig å amme når han våkner, så stelle, så legge – da blir det jo enda lengre å være uten mat enn om han hadde spist rett før han la seg, om du skjønner hva jeg mener… For det er jo lenge for ham å gå fra f.eks. 19:00 til 06:00 uten noe måltid… Hmhm…
Brudulja Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg ammer alltid rett før legging ja. Men la oss si at du ikke gjør det, du kan jo alltids gi han mat før du legger deg. Jeg har gjort det og da spiser han i søvne mer eller mindre. Du er heldig som har en baby som ikke spiser så ofte da. Derfor går det nok helt sikkert fint det her. Sønnen min har nå begynt å våkne for pupp ca 23.30, så 2 ganger til på natta og så i halv sju tida Så sånn sett er jeg kanskje ikke berettiget å komme med råd hehe... (tror det er tid for grøt snart ja!)
Totalya Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Hm...men jeg ønsker meg jo ikke noe nattmåltid - er jo helt supert at han sover som nå, for da får vi voksne sove om natta, og har mye mer overskudd om dagen... Han har sovet natta gjennom siden han var 2-3 uker, så ønsker egentlig ikke å forandre på det... Han sover jo godt på dagtid, ca. 2,5 - 3 timer i slengen, bortsett fra om kvelden da det altså blir kortere, så tror ikke han får for lite søvn akkurat... Han sover jo egentlig ikke over natta i og med at natta hans er så kort. Dersom du legger ham i sju-åttetiden, vil det som i dag er det siste kveldsmåltidet hans bli nattmat istedet om du skjønner hva jeg mener. Det er jo ikke sikkert du har rukket å legge deg enda før han våkner heller. Og da vi var på barselgruppe på helsestasjonen, ble de som hadde mer enn 1 nattmåltid anbefalt å prøve seg med bare ett ialle fall - så virka ikke som spising om natta akkurat var noe helsesøster anbefalte - de må jo i tilfelle vennes av med det igjen om bare noen mnd... Spør heller helsesøster om hva du bør gjøre i din konkrete situasjon, det er nok ikke frarådet at et barn på 3 mnd spiser om natta, og din baby gjør jo i realiteten det uansett. Jeg har gjerne heller tenkt i rewtning av å flytte leggetiden gradvis litt tidligere, og etterhvert gå ned til 4 måltider... (det har han klart seg på mange ganger - da han sov lengre lurer, var det ofte han bare spiste 4 ganger, og han legger på seg som bare det!!) Men tar alt til etterretning altså - vil veldig gjerne ha flere synspunkter, og for all del - et nattmåltid går greit for meg det, hvis det er det beste for småen... Jenta mi spiser ikke etter klokka, men etter behov, så dermed har jeg ikke noe svar på dette ← Takk for svar! Spørsmål: Når dere begynte å legge gutten klokka 20:00 – ammet du rett før det da? Jeg pleier nemlig å amme når han våkner, så stelle, så legge – da blir det jo enda lengre å være uten mat enn om han hadde spist rett før han la seg, om du skjønner hva jeg mener… For det er jo lenge for ham å gå fra f.eks. 19:00 til 06:00 uten noe måltid… Hmhm… ← Når vi legger jenta vår for kvelden, steller jeg henne, gir pupp, og legger henne.
Eliza Doalot Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Hva som er rett eller ikke, vet jeg ikke, men jeg kan fortelle hvordan vi gjør det. Vesla er 3,5mnd, og våkner mellom 7.30 og 9.00. Da steller vi, spiser og leker litt. Hun sovner igjen 1,5-2 timer senere og sover i ca 1 time. I løpet av resten dagen sover hun i underkant av 1 time *2, + en liten dubb i 5-6 tida. Mellom 6 og 7 bader vi og steller for nattenl, så er det pupp og natt mellom 7 og 8. Når jeg går å legger meg rundt midnatt, tar jeg henne opp og gir henne mat mens hun sover. I tilegg våkner hun en gang rundt kl 5 om morgenen. Dette er en veldig god løsning for oss, selv om vi egentlig ikke har gjort så mye for å få det til, annet enn at vi har vært beviste på å skille mellom natt og dag. HUn har egentlig regulert dette selv. I begynnelsen sovnet hun for natten rundt midnatt, men det ble tidligere og tidligere ettersom dagene ble mer spennende (tror jeg). Vesla har fra fødselen sovet veldig lite på dagen, så hun har tatt det igjen på natten... Vi er heldige vi!! Uansett, jeg er enig med de som ville tatt badestellet litt før. Når han blir trøtt etter det ville jeg lagt ham for kvelden.
Litt Lost Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 Lillegullet her i gården er 3 nmd om en ukes tid. Hun styrer det som hun vil, vi har ikke jobbet for å få til en rutine. Hun har jevnt over sovet lenge om nettene (10-13 timer) og mindre på dagen i korte soveøkter (30 min + 30 min + 2 timer). Nå har hun de siste to ukene nærmet seg mer og mer 20.00 for legging om kvelden. Helt herlig å ha noen timer for oss selv på kvelden. Noen ganger våkner hun for mat før jeg legger meg, andre ganger sover hun til midt på natten et sted. Nå gruer jeg meg bare til vi skal skru klokken i helgen. Greit at hun sovner en time tidligere, rundt 19.00. Men jeg hater å måtte stå opp klokken 7.00... For nå pleier hun å våkne rundt 8.00. Men det lille problemet jeg har og som jeg håper noen kan gi tips om... Hun våkner helt 8.00 elelr rundt den tiden. Men hun begynner 6.30, kommer over i sengen, får pupp, og klarer ikke helt å roe seg igjen. Da ligger hun å sparker og vrir på seg i en halvtimes tid, ut og inn med smokken, stresser og kaver. Noen ganger våkner hun helt opp, andre ganger kan hun sovne inn igjen etter en halvtime. Andre ganger orker ikke jeg ligge og passe på, så da plukker jeg henne opp og vi begynner morgenstellet. Hva er denne uroligheten og hvordan få bukt med den?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Andre ganger orker ikke jeg ligge og passe på, så da plukker jeg henne opp og vi begynner morgenstellet. Hva er denne uroligheten og hvordan få bukt med den? ← Det skulle jeg likt å vite også, for min lille på 3 måneder er sånn omtrent alltid når han sover, bortsett fra mellom 21-01. Begynner å bli veldig sliten!
Gjest niomi Skrevet 25. oktober 2006 #11 Skrevet 25. oktober 2006 Til Litt Lost: Nå har ikke jeg barn, så kan ikke snakke ut fra erfaring, men hva om den lille er klar for å starte dagen kl 6.30? Er jo tross alt ikke spesielt tidlig å stå opp for barn, eller voksne, det, da.
Litt Lost Skrevet 25. oktober 2006 #12 Skrevet 25. oktober 2006 Til Litt Lost: Nå har ikke jeg barn, så kan ikke snakke ut fra erfaring, men hva om den lille er klar for å starte dagen kl 6.30? Er jo tross alt ikke spesielt tidlig å stå opp for barn, eller voksne, det, da. ← Godt mulig det. Men hun sover i denne kavestunden. Hun våkner liksom ikke helt, men sover ikke hundre prosent heller. Øynene er konstant lukket og hun roer seg innimellom før det er full aktivitet igjen. Så om hun er klar til å starte dagen er det greit nok det, om hun bare kan våkne skikkelig og ikke være midtimellom. Jeg er nå våken uansett når hun holder på slik og jeg sovner ikke igjen når hun sovner ordentlig igjen.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #13 Skrevet 25. oktober 2006 Det er REM søvn, en lettere søvnfase. Søvnfasene går i bølger om natten, fra REM-søvn (bevegelse, drømmer) til dyp søvn (helt stille, ingen drømmer). Den dype fasen har man 1 eller 2 av om natten, husker ikke helt, de varer 2-3 timer hver såvidt jeg husker. Den siste fasen før man våkner og er klar til å starte dagen (om man ikke bruker vekkeklokke) er alltid REM-søvn, så når babyen ligger og kaver i en slik siste søvnfase før hun skal opp så er det nok en spennende drøm! (REM= Rapid Eye Movement, om man kunne åpnet øyelokkene så kunne man sett at øynene beveget seg, hele kroppen lever seg inn i drømmen)
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #14 Skrevet 25. oktober 2006 Det er REM søvn, en lettere søvnfase. ← Har min baby REM-søvn hver gang han sover, bortsett fra 3-4 timer i løpet av døgnet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå