Gå til innhold

oppsigelsestid

Knøttet

Anbefalte innlegg

Jeg vet ingen av dere kan svare meg 100%, men jeg lurer på hvor lang oppsigelsestid jeg har. Jeg jobber innen kommunen, som hjemmehjelp. Jeg har ca 14% stilling, jobber hver tredje helg og er i tillegg tilkallingsvakt.

Jeg greier ikke å finne kontrakten min, og kan ikke engang huske å ha skrvet kontrakt, men det må jeg jo ha gjort ...

Hvor lang oppsigelsestid er vanlig i min jobb, med min stillingsprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsigelsestiden har ikke med stillings-%.

I prøvetid, vikariat / åremål / midlertidig tilsetting: 14 dager - 1 mnd.

Fast tilsatte - hovedregel

Som hovedregel gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen er det ofte 14 dager hvis du går på 1/2 års kontrakt og 3 måneder hvis du er fast ansatt. Hvis du ikke finner kontrakten, be om å få se personalmappen din. Arbeidsgiver skal ha kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Teria!

Det er klart du kan få et 100 % sikkert svar! Jeg går da ut ifra at det du skriver, stemmer.

Slik du beskriver jobben din, er du fast ansatt og har tre måneders oppsigelsestid.

I prøvetiden har man 14 dager, men prøvetiden kan ikke overstige 6 mnd. så hvis du har jobbet lenger enn seks måneder er ikke det aktuelt for deg. Alt dette står i Hovedtariffavtalen og gjelder alle som jobber i kommunen. (Men du har ikke automatisk prøvetid selv om du har vært ansatt i mindre enn 6 måneder. Det må stå i arbeidskontrakren, eller gjelder det ikke!)

Hvis kommunen prøver å hevde noe annet, er det tariffstridig.

Hvis du har fått en annen jobb og ønsker å slutte så fort som mulig, kan du høre om du kan få en kortere frist. De vil ofte være imøtekommende og la deg gå når de har funnet en erstatter til deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge HTA gjelder oppsigelsen fra oppsigelsestidspunktet - altså fra dato til dato, ikke innen 1. i den måneden. Men tre måneder er det vanlige, ja.

Det er ikke uvanlig at arbeidsgiver lar deg gå før, særlig dersom du har liten stilling. Du kan også bruke ferie i oppsigelsestiden dersom du har igjen det slik at du kan starte i ny jobb raskere. (Ferie et sted, jobb et annet er lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...