Eve Luna Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg og samboer skal kjøpe en strihåret dachs snart. Han har eiet hund før og har vær hundefører i militæret, så han kan en del om hunder og dressur. Men det kan ikke jeg. Jeg trenger opplæring. Hvilken bok brukte du når du fikk valp for første gang? Er det noe bok du anbefaler for en førstegangs hundeeier?
Marissa Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg tenker også på å kjøpe hund, og har derfor anskaffet meg en del bøker for en nybegynner. Anbefaler "Hundeeierens første håndbok" og "Hva tenker hunden min". (Husker ikke forfattere) Syns det stod mye fornuftige ting der, og en del å tenke gjennom før hunden kommer i hus. Hva tenker hunden min går på lesing av hundens kroppsspråk, og det har jeg testet ut på hundene jeg kjenner. Veldig festligm for det stemmer ofte!
Gjest Gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Stikk innom biblioteket og lån med deg bøker. De har gjerne et godt utvalg, og om de ikke har det, kan de låne inn fra andre bibliotek uten kostnad til deg. Da kan du sjekke ut ulike bøker, både om valpestadier, dressur og spesifikke hunderaser, før du velger en eller flere å legge penger i.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 "På talefot med hunden" av Turid Rugaas, "Don't Shoot The Dog" av Karen Pryor osv.
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Det er veldig viktig med en bok om den spesifikke hunderasen du skal ha. Alle raser har sine særegenheter. Har selv erfaring med 4 hunderaser og de var vidt forskjellige. Lykke til. Ingenting er som en liten valp.
Hu i Svingen Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 "På talefot med hunden" av Turid Rugaas, "Don't Shoot The Dog" av Karen Pryor osv. ← Kan anbefale den første. Den andre har jeg også hørt veldig mye bra om. Jeg synes imidlertid noen av de eldre bøkene på området er svake, enkelte av dem beskriver en ganske hardhendt dressur.
Eve Luna Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har sett litt på nettet, men jeg finner ikke noe bøker om dachs. Men jeg skal sjekke ut de bøker dere nevner. Hva syntes dere var det beste ved disse bøkene?
Eve Luna Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har nå kjøpt Hundeierens første håndbok. Den var på tilbud i Ark kun for 79 kr. For en bra bok. Jeg leste den hele kvelden i går. Hadde jeg ikke måtte legge meg, hadde jeg lest den ferdig på en kveld. Mye nyttig info. Lærte masse om hvordan oppføre seg mot en hund. Og spesielt hvordan lære valpen hvem som er sjefen. Gleder meg til å få hund, så jeg kan teste det jeg har lært. Veldig greit som oppslagsbok også.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #10 Skrevet 27. oktober 2006 Et absolutt must for helt ferske hundeeiere må være "Fra valp til voksen hund" av Åsa Ahlbom. Ellers har jeg lest og kan absolutt anbefale: "Klikkertrening for din hund" Morten E og Cecilie Køste "Veien til en Brakar" av Merete Andersen "Ikke skyt hunden" Karen Pryor "Valpesosialisering" Gry Løberg "På talefot med hunden" Turid Rugaas "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet?" Turid Rugaas Og så må jeg jo si at man har gått mer og mer vekk fra dette med å vise hundene hvem som er sjefen eller lederen. I svært mange hundemiljø har man gått over til å anse den tidligere flokken som en familie. Man tenker ikke lenger at hundene klatrer på rangstigen og sånne ting, for hunder, og aller minst valper, tenker ikke sånn. Vi må lære oss DERES språk først, før vi kan lære dem vårt språk, og det gjør vi ikke med nakkeristing, klyp i øret, snuteknipsin eller sånne ting. Det lærer vi dem ved å gi dem belønning når de gjør det vi ønsker, og la være å gi belønning når de ikke gjør det vi ønsker. Hunder er svært enkle vesener, og gjør utelukkende ting som lønner seg for dem på en eller annen måte. Tips til trådstarter: Les mange mange bøker før valpen kommer i hus, for det blir lite tid til slikt den første tiden. :-) Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 27. oktober 2006 #11 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har sett litt på nettet, men jeg finner ikke noe bøker om dachs. Men jeg skal sjekke ut de bøker dere nevner. Hva syntes dere var det beste ved disse bøkene? ← Vil bare si at jeg har sett flere bøker om dachs i bokhandlene. Er stadig på besøk i dyrehyllene hos bokhandlene og bestiller fra nett. Hunder kan ha svært forskjellig personlighet fra rase til rase. Ellers er kanskje disse linkene fine: Norke Dachshundklubbers Forund Norsk Kennelklubb
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #12 Skrevet 27. oktober 2006 hvordan lære valpen hvem som er sjefen.← Hva stod det der, da?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #13 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg lærte av en hundespesialist at alle bøker som kan kjøpes på Canis er bra - spesielt bøker av Turid Rugaas. Det finnes mange ubrukelige hundebøker på markedet - jeg fikk beskjed om å ikke lese den jeg hadde kjøpt.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #14 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg vil anbefale "Valpeskolen" og "Valpen din vokser" -begge er såkalt "snille hundebøker" som oppfordrer til bruk av ros og belønning, fremfor straff og tvang! http://hundeutstyr.no/butikken/index.php/cPath/61?osCsid=
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå