Smørblomsten Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Vurderer å forlenge permisjonen med 8 mnd uten lønn. Mitt spm til dere som har gjort det samme: Hvordan fordelte dere da utgiftene som huslån, strøm, mat, tlf osv osv osv???? Kontantstøtte og barnetrygd vil jo bare utgjøre ca 4000 kr pr mnd og hvis alt det skal gå til felles ting + klær/mat til gogutten, ja så har jeg ikke noe å bruke på meg selv (ikke at det er første pri altså!)... Fikk dere "lommepenger" av den arbeidende mannen el.l? I vårt tilfelle blir d uansett meg som skal gå hjemme, da han tjener mer. Økonomisk vil det gå bra, men siden jeg da hverken får lønn eller feriepenger (mer enn 12 ukers feriepenger neste år) vil jo MIN lønnskonto ikke vokse akkurat.... Takk for synspunkter!
Totalya Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Har tenkt å gjøre det samme, men vet heller ikke hvordan vi skal løse det. Lommepenger vil jeg ikke ha, vi må finne en annen måte...
Hermula Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Vi har felles økonomi. Vi deler derfor på utgiftene ut fra hva vi har. Er jeg "blakk" (altså ingen penger på lønnskontoen), overfører vi penger fra felleskontoen. Det er vel bare å snakke med pappaen - det er vel i hans interesse også at dere er hjemme med barne??
Nala Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Er det ikke naturlig at dersom dere begge er enig i at det er riktig av deg å være hjemme med barnet, så tar dere begge den økonomiske belastninga det medfører? Det bør med andre ord ikke være bare din økonomi, men familiens, som blir redusert i denne perioden. Jeg syns mannen må stå for brorparten av de faste utgiftene mens du er hjemme med barnet. Dersom mannen er uenig i beslutninga om at du skal være hjemme blir det en litt annen sak, syns jeg. Da tror jeg det kan bli vanskelig å komme fram til en løsning dere begge kan være fornøyd med. Men når det er sagt, jeg kunne aldri gått hjemme og latt mannen forsørge familien. Men det er meg da. Og vi er alle forskjellige. Endret 25. oktober 2006 av Nala
Gjest moldine Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Både mannen min og jeg har hatt ett års ekstra permisjon hver uten lønn, den som jobbet dekket da de nødvendige fellesutgiftene. Det ble ikke mye til overs til personlig forbruk, men det får man bare være innstilt på en liten periode. Og det var en felles beslutning å være hjemme et år ekstra, mannen min var hjemme fordi vi ikke fikk barnehageplass og ikke kjente noen som kunne passe barna på det nye stedet vi flyttet til. Til vanlig har vi separate konti og deler på utgiftene.
Kykkelikokos Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Hos oss ville det nok blitt slik at den som tjente mest betalte mest, slik at man satt igjen med noelunde likt av penger etter at fellesutgiftene var betalt.
Gjest ost Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Vi har en felles bankkonto for felles utgifter, og setter inn penger i forhold til hva vi tjener. Nå har vi lik lønn, men om en skulle gå hjemme i begges interesse ville denne sette inn et beløp som sto i forhold til inntekt da.
Holly Hobbie Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 I denne situasjonen synes jeg det er en selvfoelge at du faar "lommepenger" av mannen i tillegg til at han betaler de fleste faste utgifter. Det er slik vi kommer til aa gjoere det etter permisjonen (og foer den slutter ogsaa, for jeg faar ingenting de siste seks maanedene). Det er han heldigvis fullt innforstaatt med! Jeg kommer nok ikke til aa ha like mye aa bruke paa meg selv som naa, for jeg forventer ikke at han skal matche loennen min, men jeg tror det skal gaa bra. Jeg skal faa et fast beloep inn paa kontoen min fra ham, som skal dekke mat, klaer til meg og babyen, aktiviteter og slikt. Heldigvis tjener han godt, saa han har ikke noe i mot at vi kommer til aa leve paa en inntekt en stund.
Totalya Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 Vi har en felles bankkonto for felles utgifter, og setter inn penger i forhold til hva vi tjener. Nå har vi lik lønn, men om en skulle gå hjemme i begges interesse ville denne sette inn et beløp som sto i forhold til inntekt da. ← Det blir nok dette for oss også
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har nå mitt 2. år i permisjon...1 ulønnet og skal søke det tredje året. Vi har felles økonomi og har alltid hatt det. Det har hele tiden vært han som har tjent mest av oss, så når jeg har vært skrapa på kontoen...har jeg bare gått inn på kontoen hans og overført penger....det gjør jeg nå også. Mannen min reiser mye og ustabilt i jobben sin....jeg pleier å si til ham når han spøker med at han "forsørger" meg...at det ikke hadde vært mulig for han å jobbe slik han gjør hvis ikke jeg hadde vært hjemme og passet "ungene hans"...hehe.....så dette går begge veier
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg synes mannen skal betale alle faste utgifter så langt det går. Skal du kjøpe mesteparten av maten samt ett og annet til barnet + ha littegrann igjen til klær osv. til deg selv så kan du ikke betale noen mer i tillegg hvis du bare har 4000 kroner i måneden. Dersom 4000 blir for lite synes jeg han skal overføre noe mer til deg. (Forutsatt at dere har økonomi til dette da!). Synes han dette er urimelig synes jeg du skal revurdere å være hjemme. Da ville jeg ikke tatt sjansen på å stå dårligere stilt økonomisk enn mannen. Dumt for økonomien på sikt er det også å være hjemme ekstra. Skal man tenke kun egen økonomi bør man la det være. Er mannen derimot innstilt på at familien deres er et felles prosjekt vil det gå helt fint :-)
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #12 Skrevet 26. oktober 2006 Vi får faktisk trippel kontantstøtte i år, men jeg får ikke "lommepenger" av den grunn. Skjønner egentlig ikke problemstillingen. Jeg er nå i ulønnet permisjon og det vil si at min mann, naturlig nok, må betale de fleste rekningene. Når mitt kort er tomt, så får jeg hans og når hans kort er tomt så må han låne mitt. Eller, vi låner ikke, vi sier "få kortet ditt!!!" Vi har felles økonomi og det er ikke hans eller mine penger, men våre. Om du vil ha "lommepenger" så vil jeg foreslå at du rett og slett "forsyner" deg av hans kort. Det er dine penger og.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #13 Skrevet 27. oktober 2006 For meg er ikke kontantstøtte og barnetrygd "mine penger", men barnets. Og barnet er vårt felles, så dermed ville dette være felles penger. Min definisjon, altså. Om jeg skulle være hjemme uten inntekt, så måtte mannen betalt alle utgifter + gitt meg lommepenger. Ville han ikke det, så måtte jeg jobbe. Så kunne evt. han vært hjemme og jeg betalt for alt. Vi deler på alle felles utgifter; mat, bil, bolig, og ikke minst barn (klær og utstyr). Vi overfører til felleskonto når lønna kommer, og det vi har igjen på egne lønnskontoer er til bruk på oss selv. Men selvsagt kan vi spandere, vi har f.eks. vært på kafé idag, og det gikk på min konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå