RaGnA Skrevet 26. januar 2003 #1 Del Skrevet 26. januar 2003 heisann! har tenkt en del på dette Er vi mennesker virkelig født monogame? altså at det er en del av vår "natur" å ha den samme livspartneren gjennom ett helt liv? enkelte ting tyder jo ikke på det da.. men andre igjen lever lykkelig til døden skiller dem... Jeg begynner mer og mer å tvile på at vi mennesker er monogame.. men enkelte av oss kan nok "lære oss" å bli/være monogame... Noen andre som har tanker om dette? RaGnA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lapya Skrevet 26. januar 2003 #2 Del Skrevet 26. januar 2003 Gjentar noe jeg skrev en annen plass : "Den teorien om menneskets natur og monogami er like primitiv som at vi mennesker har sex kun for forplantningens skyld.... Vi mennesker har tross alt i årtusener utviklet både hjerne og sosiale ferdigheter. Hvis det er slik at man absolutt ikke tror på monogami så bør en også la være å gi løfter om troskap til noen. Det er nå en gang slik at vi mennesker har en vilje som med litt ekstra innsats fortrenger "urinnstinktene" våre. " Innerst inne tror jeg de fleste av oss har en viss kontroll men, det er jo veldig enkelt å skylde på de "ukontrollerbare" driftene våre.F.eks." Det er ikke deg eller forholdet det har vært noe galt med det er bare at jeg ble såååå forelska at jeg ikke klarte å stå imot selv etter 20 års ekteskap med deg". I et sunt , velpleid og gjensidig trivelig forhold skjer utroskap så å si aldri men, bare unntaksvis...Det er nå min mening. Vi har vel "alle" hatt utro tanker iblant og kanskje tøyd grenser men, ikke skyld på "monogami teorien" hver gang ting skjærer seg Kanskje vi burde fokusere mer på hvordan vi skal bevare følelsene til hverandre i en travel hverdag istedet for å "være etterpåklok" ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 26. januar 2003 #3 Del Skrevet 26. januar 2003 drifter har vi jo alle, men det betyr jo ikke automatisk at mennesker ikke er kapable til å være monogame. Det er en dårlig unnskyldning for å være utro. mener jeg.. ingen forhold klarer seg uten noe jobb etterhvert, men klarer man å opprettholde forholdet er det ikke noe problem å være monogam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Venus, ikke innlogget Skrevet 26. januar 2003 #4 Del Skrevet 26. januar 2003 Nei, vi mennesker er ikke monogame. Det faller ikke naturlig for oss !!! I "beste fall" kan vi nok kalle oss for SERIE-MONOGAME...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 26. januar 2003 #5 Del Skrevet 26. januar 2003 Føler meg ABSOLUTT IKKE monogam....uten at jeg dermed sier at jeg er utro..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lapya Skrevet 26. januar 2003 #6 Del Skrevet 26. januar 2003 Nei, vi mennesker er ikke monogame. Det faller ikke naturlig for oss !!! I "beste fall" kan vi nok kalle oss for SERIE-MONOGAME...... Voldsomt hvor bastant VI og OSS er da........... Det er naturlig å gjøre sitt fornødne også men, det er faktisk mulig å holde igjen litt slik at det ikke får uheldige konsekvenser. Uten sammenligning forøvrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Skrevet 26. januar 2003 #7 Del Skrevet 26. januar 2003 Mennesker er født BIGAMINE fra naturens side! Så slipper vi å lure mer på den biten.Vi slutter aldri å se oss om etter aktuelle partner-emner.Det er vitenskapelig bevist for lenge siden.Det er kun to arter i dyreriket som er monogame,jeg husker ikke i farten hvilken art det var.Det ene var en fugl,det andre mener jeg var et insekt. Et av stedene jeg fikk lære dette,var på serien som NRK viste,"Menneskedyret" for en del år tilbake,produsert av BBC mener jeg.Der du klart får se at mennesket hører til i naturen i likhet med alle andre arter på kloden.Ganske fascinerende ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lapya Skrevet 26. januar 2003 #8 Del Skrevet 26. januar 2003 Mennesker er født BIGAMINE fra naturens side! Så slipper vi å lure mer på den biten.Vi slutter aldri å se oss om etter aktuelle partner-emner.Det er vitenskapelig bevist for lenge siden.Det er kun to arter i dyreriket som er monogame,jeg husker ikke i farten hvilken art det var.Det ene var en fugl,det andre mener jeg var et insekt. . Ja da må man vel bare dra den slutningen at alle parforhold tar slutt en dag enten man vil eller ikke. For det har naturen bestemt... Jeg ler meg ihjel av en slik argumentasjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 26. januar 2003 #9 Del Skrevet 26. januar 2003 Hvis vi velger å beskrive oss selv som styrt av drifter, er vi neppe moogame - Men er vi ikke også utstyrt med evnen til å tenke og resonere og føle? Et dyr har ikke disse evnene på samme måte, og det er bl.a. dette som skiller oss fra andre dyr. Og selv om vi leter etter en partner for reproduksjonens skyld, er ikke det det eneste vi leter etter hos en partner, - er det vel? Jeg tror vi har evnen til å være monogame, men jeg tror også at for¨å oppnå dette kreve det et visst stykke arbeid, og en forpliktesle - og den er det ikke alle som er villig til å ta. Men å skylde på driftene våre - den er for enkel..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Skrevet 26. januar 2003 #10 Del Skrevet 26. januar 2003 Sukk,jeg sa ikke at man ikke skal leve i ekteskap,vær snill og ikke kveruler. Det er naturens overopphøyde formål=Reproduksjon.Det er det ultimate formålet med eksistens:Evig liv!Naturen sørger for at rasen aldri dør ut,ved å gi oss evnen til å reprodusere oss. Mange nekter å godta dette.Jeg er ikke satt til livs for å bygge broer,sprenge tunneller,lage tanks og atombomber....du er født for å sikre naturen evig syklus.Så dør du... Noen insekter dør med en gang de har reprodusert seg.De fleste arter rekker å bli gamle,men formålet er å gi nytt liv.Dette er så selvsagt at jeg trenger ikke skrive det her. Vi er født bigamine for å søke spre genene våre lengst mulig.Derfor slutter vi aldri kikke på det andre kjønn.De fleste velger en partner for å oppnå trygghet. Ikke meningen å høre kald og følelsesløs ut,forsøkte bare forklare at naturen lager reglene her,ikke vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 26. januar 2003 #11 Del Skrevet 26. januar 2003 Dersom vi hadde vært født monogame måtte vi vel levd resten av livet sammen med den første partneren vi innledet et forhold med. Grøss og gru....................... MEN man kan velge om man ønsker å leve i et monogamt forhold. Som tidligere sagt ; det finnes ikke den eneste rette, det er bare å bestemme seg ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 26. januar 2003 #12 Del Skrevet 26. januar 2003 Enig med deg, Hilde K S, Grøss og Gru!! Jeg tror driftene våre ikke er monogame, men at vår menneskelige fornuft som hviler på samfunns ordningene gjør at vi lettere kan bestemme oss for å være monogame. I noen kulturer er det høyst akseptert med utroskap eller flere koner, etc... "Alle" som har vært lenge i ett forhold vet at man kan bli forelska i andre selv om man ikke nødv. lever det ut. Hva med å tro at vi er født med evne til å velge og ressonere/se konsekvenser av våre handlinger samtidig som vi ikke nødvendigvis slutter å "se på andre" selv om vi er i forhold. Dermed blir det mer og mindre lett for ulike folk å være trofast. Tror jeg da.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 26. januar 2003 #13 Del Skrevet 26. januar 2003 jeg har egentlig ikke tenkt noe spes på dette. men vi mennesker er jo folkdyr, vi trenger og føle sammhørighet, trygghet, kjærlighet, og jeg tror de aller fleste av oss trenger og få lov til og elske noen. hvor stor flokk vi trenger og omgi oss med er vel ganske så forskjellig. men hvis du får dekket behovene du har så kanskje det er helt greit for et menneske og være monogam. Men tanker og fantasier klan man ha, og jeg lært av psykolgi læreren min at alle mennesker har seksuelle fantasier om andre enn partneren sin. jeg vet at jeg har det, men jeg har ikke et reelt ønske om leve ut alle fantasiene mine, de er fine og ha, men de kan ikke erstatte de reelle tingene jeg har. Alle ser vi vel etter den perfekte og dele livet me dog få barnet med, men når vi finner en som vi går godt overens med dempes kanksje dette jaktinnstinket vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L Skrevet 29. januar 2003 #14 Del Skrevet 29. januar 2003 Hei Ragna! Selvsagt er vi ikke monogame. Rent vitenskaplig holder det å se på alle dataene som motbeviser teorien om mennesket som en monogam skapning - enklere sagt holder det lenge å se på skilsmissestatistikken. Som en annen deltaker i diskusjonen påpeker, så finnes det enkelte dyrerater som utviser rendyrket monogami (blant annet albatrossen). Men de er i fåtall, og mennesket er så definitivt ikke inkludert på den listen. Når vi likevel forfekter monogamiet og etter beste evne forsøker å etterleve det, så er det fordi vår kultur forteller oss at det er slik vi skal leve. Jeg kaller dette "kulturens voldtekt av naturen", uten at jeg dermed sier at det å knulle rundt er å foretrekke fremfor å leve i et monogamt forhold. Mvh L. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 29. januar 2003 #15 Del Skrevet 29. januar 2003 Om vi er født monogame eller ikke, kan jeg ikke si så mye om. Har ikke akkurat undersøkt dette. Men jeg ser ikke bort ifra at det kan være noe i det. Men jeg synes også denne teorien fort trekkes fram av folk som vil ha unnskyldninger til å kunne pule rundt. DET er usmakelig! Man har uansett muligheten til å velge og vrake litt. Ingen sier at man må leve med EN partner gjennom hele livet. Noen har 30, mens andre har 1 gjennom livet. Det er forskjellig fra person til person. For meg er det i allefall riktig å holde seg til EN av gangen. Så får resten av hurven gjøre som de vil. Kan ikke akkurat si at jeg liker tanken på denne teorien..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjester nå Skrevet 29. januar 2003 #16 Del Skrevet 29. januar 2003 Forskjellen på oss og andre dyr er at vi ikke er styrt av innstinktene som ligger i oss fra urtiden, millioner av år tilbake men, av vår egen vilje..... Istedet for å skylde på monogami teorien for å lette samvittigheten burde nok flere ha skyldt på dårlig karakter. DET er en ærlig sak.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 29. januar 2003 #17 Del Skrevet 29. januar 2003 Morgan Hei jeg vet at Pingvinen,Ørnen,svanen,og noen anre fugle arter er monogame og det er og så en insekt som du skrev og hvaler og delfiner skal også være det. Når det kommer Til mennesker er jeg ganske så usikkert på dette med at vi er monogame. Kansje vi var det i utgansk punktet ,men vi har gjennom generasjoner gått mer bort fra dette som mange andre urinnstinkter..... Eller kansje vivar som hunder,det er bare alfa hun og alfa han som fikk få barn og pare seg? Nei dette er noe jeg ikke tenker så mye på,men jeg ser på meg selv som monogam..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L Skrevet 30. januar 2003 #18 Del Skrevet 30. januar 2003 Forskjellen på oss og andre dyr er at vi ikke er styrt av innstinktene som ligger i oss fra urtiden, millioner av år tilbake men, av vår egen vilje... Hadde det bare vært så enkelt! La meg stille deg et sokratisk spørsmål: Hva er det som definerer viljen vår? Mvh L. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjester nå Skrevet 30. januar 2003 #19 Del Skrevet 30. januar 2003 Hadde det bare vært så enkelt! La meg stille deg et sokratisk spørsmål: Hva er det som definerer viljen vår? Mvh L. Hvem har sagt at alt må være så enkelt? Selvfølgelig er det ikke det men, med vilje og tålmodighet kommer man langt. Om ikke ting ordner seg så har man ihvertfall prøvd.... PS! Hvis du definerer viljen som et innstinkt på linje med monogami så er jeg ikke helt med. Tror du f.eks Albatrossen har ressonert seg fram til monogami og bestemt seg for å ha kun en partner ? Var kanskje ikke d du mente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2003 #20 Del Skrevet 31. januar 2003 jeg tror det viktige er hva vi bestemmer oss for. monogami er sosialt betinget - noe veldig mange i vår kultur streber etter. jeg synes kari bremnes sier det bra i en av sine sangtekster: " hva er vi uten viljen? uten vilje er vi bare drift...." hm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå