Gjest Masja Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Heisann! Jeg har sett så mange forskjellige måter å skrive datoer på engelsk/amerikansk på, og lurer på hva som egentlig er korrekt? På skolen lærte man jo f.eks. 8th of October, evt. October 8th. Nå har jeg sett at mange skriver bare 8 October. Hva er egentlig korrekt? (Er klar over at man også kan skrive med tall på måneden istendenfor, men var ikke det jeg lurte på her..)
Latee Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 I USA er det nok vanligst å skrive October 8th / October 8 (eller 10/08/06).
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 I USA er det nok vanligst å skrive October 8th / October 8 (eller 10/08/06). ← Men da står det jo egentlig "åtte oktober", ikke "åttende oktober"... Kan hende det er vanlig å skrive det sånn, men er vel ikke egentlig korrekt?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 I en tekst ville jeg skrevet october 8th, men skal du kun skrive datoen ville jeg skrevet 10/8/06
Gjest niomi Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) I jobben min har jeg en del med datoer å gjøre, og vi har kunder fra hele verden. Måten vi skriver på, er vel den som er gyldig over hele verden, og den er åååå-mm-dd. F.eks. i dag er 2006-10-24 Edit: Uforståelig setning Endret 24. oktober 2006 av niomi
Gjest Brevdue Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Heisann! Jeg har sett så mange forskjellige måter å skrive datoer på engelsk/amerikansk på, og lurer på hva som egentlig er korrekt? På skolen lærte man jo f.eks. 8th of October, evt. October 8th. Nå har jeg sett at mange skriver bare 8 October. ← Det spørs i hvilken forbindelse datoen brukes. I dokumenter (arv, shipping osv.) brukes gjerne 8th of October. Dette er imidlertid litt for høytidelig i vanlige brev, herunder forretningsbrev. Der holder det med å skrive 8 October.
Leifr Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Måten vi skriver på, er vel den som er gyldig over hele verden, og den er åååå-mm-dd. F.eks. i dag er 2006-10-24 ← Det er ISO-standarden, som er den eneste som burde brukes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå