Gå til innhold

Barn med sprøyteskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest God mor?
Skrevet

Datteren min på 11 nektet å ta dt-vaksinen, og nå er jeg innkalt til helsesøster. På telefonen spurte hun først om *** har vært mye syk og tatt prøver på sykehus e.l. Da jeg sa at det ikke var tilfelle spurte hun om *** hadde det vondt hjemme. Helsesøster mente sa at det vanligvis ligger noe mer bak slik sprøyteskrekk. Fikk inntrykk av at hun insinuerte vanskjøtsel i en eller annen form og jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette.

Innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun gjør bare jobben sin, ikke ta det ille opp. Hun vet jo ikke noe om hvordan dere har det hjemme, og må følgelig spørre slike spørsmål. Klart det er ekkelt å bli spurt om slike ting, men hun spør jo for å få en eventuell avkreftelse for dette, for å finne ut hva som er årsaken. Det er neppe ment som en anklage, hun sitter nok ikke og tenker "aha, de mishandler helt sikkert barnet sitt". Jeg hadde sosial angst da jeg gikk på skolen, og da ble mine foreldre utsatt for akkurat det samme. Det er bedre at de spør en gang for mye enn at de spør en gang for lite. Hvis vanskjøtsel kan være en teoretisk mulighet er det bedre at de sjekker det enn at de ignorerer det av redsel for å støte foreldrene.

Gjest Gjest_SIV_*
Skrevet
Datteren min på 11 nektet å ta dt-vaksinen, og nå er jeg innkalt til helsesøster. På telefonen spurte hun først om *** har vært mye syk og tatt prøver på sykehus e.l. Da jeg sa at det ikke var tilfelle spurte hun om *** hadde det vondt hjemme. Helsesøster mente sa at det vanligvis ligger noe mer bak slik sprøyteskrekk. Fikk inntrykk av at hun insinuerte vanskjøtsel i en eller annen form og jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette.

Innspill?

Da er det jammen mange vanskjøtte barn og voksne rundt om kring!

Barn vil som regel i forkant av vaksinasjoner på skolen hause hverandre opp, og fortelle den ene skrekkhistorien verre enn den andre. Selv den tøffeste kan ta skrekken av mindre.

Og det er i omtrent hver klasse elever som nekter å ta sprøyte.

Du kan få tak i emlaplaster (fåes på resept), dette tas på en stund i forkant, og bedøver stikkstedet slik at sprøyta ikke gjør vondt.

Ta en prat med datteren din, og finn ut hva det er som gjør at hun ikke vil ta sprøyte, foreslå emlaplasteret om det er stikket hun er redd for.

Datteren min lagde et forferdelig liv når hun skulle ta sprøyte i sjette klasse, jeg måtte være med uten at det hjalp det minste. Hun var skrekkslagen. Etter mye prat og overtalelse + emlaplasteret fikk vi tatt vaksinen et par uker etterpå. Ved senere vaksinasjoner har hun benyttet plasteret, sist hun ble vaksinert våget hun seg til å ta sprøyte uten plasteret, og det gikk bra det også!

Lykke til både til deg og datteren din! :)

Skrevet

Be om å få resept på Emla(?) plaster. Den har en bedøvende krem som skal sitte på noen timer i forkant. Dyrt, men var nødvendig her i mange år.

Skrevet

Jeg stakk av fra BCG'en på ungdomsskolen, og jeg har ikke hatt den fæl barndom eller blitt vanskjøttet hjemme.. Vi var 5 og 5 som tok samtidig, og da jeg så de stakk på en annen så greide jeg ikke mer, og sprang min vei.. Men de kom å henta meg, og da stakk de uten å si ifra, og så var det gjort..

Nå har jeg ei helsesøster jeg bruker fast, for hun er den eneste jeg ikke har dårlig erfaring med når det gjelder sprøyter.. Jeg har tatt en del reisevaksiner, og neste år er det en del av de vanlige vaksinene som skal fylles på, så da skal jeg til henne.. Ikke noe problem i heletatt..

Hvis det er et problem for datteren din så kan det plasteret nevnt tidligere i tråden være til stor hjelp. Jeg har aldri brukt det, men jeg vet om folk som har.. Men kanskje du heller bør ta henne med på helsestasjonen for å ta vaskinene, gjerne i forkant av de andre i klassen, slik at man unngår at alle hausser hverandre opp på hvor vondt det er med sprøyter.. Hun skal jo snart ta BCG'en, og den går det spesielt mange rykter om blant barn på den alderen, så kanskje det er lurt at hun får den før de andre også.. På helsestasjonen er hun også i litt mer trygge og rolige omgivelser enn et helsesøsterkontor på en skole er.. Der tar man som regel inn 2-5 elever hver gang og, for å få fortgang i vaksinasjonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...