Gå til innhold

Saksbehandler i NAV


Tomasine

Anbefalte innlegg

Hei :)

Noen som jobber som saksbehandler i NAV, gamle aetat-delen/jobbsenteret?

Har mulighet til å få jobb der nå, men er litt usikker på hvordan hverdagen arter seg. Man hører jo stadig om sure kunder som har ventet leeeenge i kø bl.a.

Er det en "negativ" arbeidssituasjon i disse jobbsentrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ofte er det lange køer grunnet for liten bemanning og lite effektive ansatte.

Mange av de som jobber der bruker veldig lang tid på å gi et kort svar, og mange offentlig ansatte er selv sure, derfor smitter det over på kundene.

Det er mulig NAV har mål å bli bedre enn dette, men jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget nå

Det kan i hvert fall være en negativ opplevelse for brukerne, det å møte en sur saksbehandler i NAV. Jeg har aldri følt meg så sosialt ydmyket som jeg gjorde etter å ha vært sykmeldt i tre mnd, og så ble kalt inn på møte hos dem. Jeg er en relativt oppegående person til vanlig, og heldigvis er jeg nå tilbake i full jobb og håper jeg holder meg frisk resten av min yrkesaktive tid, så jeg slipper den opplevelsen en gang til!

Så de har helt klart bruk for positive medarbeidere med sosiale antenner og respekt for enkeltindividet.

Sikkert en utfordring å jobbe der hvis de er mot hverandre som de er mot brukerne. Og det er ikke rart brukerne er i forsvarsposisjon, hvis de tidligere har blitt møtt som jeg ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da... Dette lover ikke godt :forvirret:

Bare folk med negative opplevelser?!? Man sitter jo i posisjon til å faktisk hjelpe noen der da...

Hadde satt pris på om noen som jobber i NAV kan svare på hvordan de liker seg i jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lena_*

Jeg jobber ikke i NAV, men må dessverre slutte meg til det som står her eller si tråden...selv om det var vel ikke det du ville høre her.

Jeg ble langtidssykemeldt på grunn av en ulykke som kunne ha skjedd hvem som helst (!), og er et såkallt ressursterkt menneske. Som sykemeldt over tid må man forholde seg til NAV, og jeg må si det var overraskende ydmykende. Jeg håper det ikke er en trend at de ansatte er slik som de jeg møtte (?) Jeg savner sosiale antenner, effektivitet og respekt for de som er kunder/brukere. Alle kan ikke stemples...merkelig at de ansatte er såpass snevre. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida

Jeg har utelukkende positive erfaringer med NAV, både med kontakten vi har som IA-bedrift med de ansatte på arbeidslivssentrene og også med de enkelte ansatte som følger opp i saker der sykemeldingen har vart en stund. Mine ansatte som har vært med på de samme møtene har samme erfaring, muligens fordi de har vært noe mindre negativt innstilt til oppfølging i utganspunktet enn dem som hittil har uttalt seg i tråden.

Mulig ingen her inne jobber i NAV, eller kanskje de har annet å gjøre enn å svare på gjestesutring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjestesutring? Det har ikke slått deg at det er en reell person som skrev innlegget? Og som attpåtil har hatt erfaringer med NAV?

:flekke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget nå

Dette er slett ikke sutring, det er faktisk ganske nedbrytende å bli behandlet på den måten når man forsøker å bruke det man har av krefter for å bli frisk. Jeg klaget mitt kontor inn for departementet og fikk medhold i saken, det er slett ikke akseptable holdninger som ble vist ved mitt kontor.

Og jeg logger meg ikke inn, fordi denne saken er for personlig for meg til å skrive om den under mitt nick! Ta det til etterretning i stedet for å avfeie det med gjestesutring, det er for enkelt.

Og jeg har også jobbet opp not NAV som personalansvarlig i en IA-bedrift. Jeg møtte ikke de samme holdningene da, sannsynligvis firdi jeg da ikke var bruker, men samarbeidspartner, i hvert fall til en viss grad. Det er deres holdninger til brukerne som er problemet, ikke til bedriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Dette er slett ikke sutring, det er faktisk ganske nedbrytende å bli behandlet på den måten når man forsøker å bruke det man har av krefter for å bli frisk. Jeg klaget mitt kontor inn for departementet og fikk medhold i saken, det er slett ikke akseptable holdninger som ble vist ved mitt kontor.

Og jeg logger meg ikke inn, fordi denne saken er for personlig for meg til å skrive om den under mitt nick! Ta det til etterretning i stedet for å avfeie det med gjestesutring, det er for enkelt.

Og jeg har også jobbet opp not NAV som personalansvarlig i en IA-bedrift. Jeg møtte ikke de samme holdningene da, sannsynligvis firdi jeg da ikke var bruker, men samarbeidspartner, i hvert fall til en viss grad. Det er deres holdninger til brukerne som er problemet, ikke til bedriftene.

Hvis du tror at din ene opplevelse tilsier at "alle" er sånn, siden du snakker om "deres holdning til brukerne som er problemet," har du langt større problemer med verden enn det en saksbehandler i NAV vil kunne løse.

Håper du er smartere enn som så, og at du slutter å generalisere ut fra din egen skuffelse og dine egne problemer. Sånne utsagn er rent møl, det får du ta til etterretning.

Endret av Alf Kaida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Selv har jeg jeg borti flere saksbehandlere da jeg trengte kontakt med aetat. Min erfaring er at noen er sure og lite forståelsesfulle, mens andre er veldig hyggelige og vil hjelpe den brukeren de har med å gjøre. Sånn er det vel i alle sammenhenger og ved alle arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Dessverre har jeg hørt om ganske mange som har opplevd lignende ting.

Åpenbart. Mange mener jo faktisk at fraværet er en privatsak som andre ikke har noe med, og derfor er de negative til NAV generelt og saksbehandleren spesielt.

Well, here's news for you: Fraværet er IKKE en privatsak (selv om diagnosen er det), og oppfølging av sykemeldte blir det bare mer av fremover.

Vedder du mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i NAV, men vil bare si at det virker ganske sprøtt å fraråde noen fra å ta en jobb der fordi man som enkeltperson har møtt en "sur saksbehandler". Tenker dere at denne type jobb tiltrekker seg sure, uempatiske mennesker uten sosiale antenner, eller tenker dere at man "blir sånn" av å jobbe der?

Jeg lurer litt på hva som forventes av saksbehandlere (ikke bare i NAV, men alle steder) når det gjelder kunde/klient-behandling, og jeg lurer litt på om det er vanlig å tenke over hvordan en selv forholder seg til saksbehandlere. Og hva som konkret ligger i denne kritikken mot saksbehandlere dere møter, og om dere tenker gjennom samspillet mellom dere og saksbehandler, eller om dere anser deres egen rolle for underordnet. Jeg kjenner mange ulike saksbehandlere som på sin side kan fortelle utrolige eksempler på nesevishet og lite respekt for personene som prøver å gjøre en god og riktig jobb i forhold til mandat og regelverk. Det føles nok ganske frustrerende å bli personlig stilt ansvarlig for et regelverk man ikke har myndighet til å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alf Kaida

Dessuten er det noe helt annet å være på et jobbsenter (gamle aetat) enn å jobbe med oppfølging av sure og såre sykemeldte (gamle trygdeetaten). Trådstarter skal tydeligvis jobbe i kundemottak/jobbsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, kosemose. Slutter meg til den!

Jeg jobber ikke i NAV selv, men kjenner en del som gjør det. Mange har sluttet nå grunnet omorganiseringer og usikkerhet rundt fremtidige arbeidsoppgaver osv, men de aller fleste har trivdes veldig godt med tidligere oppgaver og kolleger. NAV begynner du ikke i hvis du har liten arbeidskapasitet og krever høy lønn. Det er derfor viktig å like å gjøre mye, og å ha et litt idealistisk forhold til oppgavene. Da er det også kjempegøy å jobbe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget nå
Åpenbart. Mange mener jo faktisk at fraværet er en privatsak som andre ikke har noe med, og derfor er de negative til NAV generelt og saksbehandleren spesielt.

Well, here's news for you: Fraværet er IKKE en privatsak (selv om diagnosen er det), og oppfølging av sykemeldte blir det bare mer av fremover.

Vedder du mot?

Overhode ikke. Det er ikke det som er saken her, mitt argument er bare det at saksbehandlerne må behandle mennesket bak saken. Da blir resultatet bedre, og mennesket fortere arbeidsfør igjen.

Og jeg er redd at man blir formet av det systemet man jobber i, det er grunnlaget mitt for å advare mot å jobbe i NAV. Jeg ville mistet selvrespekten av å måtte innordne meg et system som ikke klarer å se enkeltmennesket. OG jeg tror at visse etater tiltrekker seg visse typer mennesker. Og det må man ta med i vurderingen når man søker jobb. Og jeg håper at den nye sammenslåtte etaten klarer å forene krefter og samarbeide til beste for både samfunnet og brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alf Kaida
Overhode ikke. Det er ikke det som er saken her, mitt argument er bare det at saksbehandlerne må behandle mennesket bak saken. Da blir resultatet bedre, og mennesket fortere arbeidsfør igjen.

Og ikke minst må mennesket bak saken være i stand til å forstå at saksbehandleren også er et menneske, riktignok et menneske som er ansatt for å forvalte et regelverk som gjelder for alle. Også for syke, sure og vanskelige brukere som helst ville ligget uforstyrret hjemme med podagraen sin.

Endret av Alf Kaida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da... Dette lover ikke godt  :forvirret:

Bare folk med negative opplevelser?!? Man sitter jo i posisjon til å faktisk hjelpe noen der da...

Hadde satt pris på om noen som jobber i NAV kan svare på hvordan de liker seg i jobben sin.

Jeg har vært i kontakt med tidligere Aetat, nå kalt NAV, ved en anledning. Jeg opplevde dette som lite effektivt, og jeg regner med sammenslåingen av etatene er for å gjøre tjenesten mer effektiv.

Jeg møtte både positivt og negativt innstilte saksbehandlere. Jeg er vanligvis positivt innstilt selv, fordi jeg vet at et er arbeid å få hvis jeg senker kravene for hva jeg vil og ikke vil gjøre. Men jeg tror det er mange av dem som får mye kjeft i løpet av arbeidsdagen, for det hendte jeg møtte sure saksbehandlere uten å ha ytret et ord til dem. Men det jeg har minst forståelse for er episoder der jeg kom med en henvendelse og fikk et surt svar, og like etterpå kom en eldre mann og stilte det samme spørsmålet, og fikk et blidt svar. Dette handlet om noe så enkelt som kopiering av ark.

Jeg opplevde stor forandring i saksgangen min da jeg sendte en jurist i mitt sted, etter at Aetat hadde tullet med regelverket. Det var effektivt.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært i kontakt med tidligere aetat som jobbsøker, og har følgende inntrykk:

Det er for få mennesker som jobber der, noe som gjør at de som er der har for mye å gjøre, og køene er lange og stressende.

Lang ventetid selv for enkle svar, gjør at man er sliten og frustrert før man kommer frem til saksbehandler.

På grunn av at mange (de fleste?) av de menneskene saksbehandlerene møter er ressurssvake mennesker, behandler saksbehandlerene alle som om de er uvitende og dumme, og setter seg ikke nok inn i den enkeltes situasjon. Noe som fører til ekstra frustrasjon.

(Jeg trenger ikke å bli fortalt at jeg må søke jobber selv for å kunne få meg ny jobb, spesielt ikke etter å ha søkt jobber i 3 mnd mens jeg jobbet ut oppsigelsestiden... Jeg trenger forslag til hvordan jeg kan gjøre meg selv mer interessant i et vanskelig marked.)

Derimot har jeg veldig god erfaring med å kontakte NAV på mail, og får stort sett meget gode og saklige svar.

Desverre er det også mange av medarbeiderene som ikke kan jobben sin, muligens på grunn av høy turnover i saksbehandlerjobben. Jeg fikk mye svar som viste seg å være feil, og beskjeder jeg ikke kunne forholde meg til.

Så til TS:

Hvis du ønsker å forbedre opplevelsen til de som er kunder av NAV, og hjelpe enkeltmennesker, tror jeg mulighetene for en slik jobb i NAV er veldig gode!

MEN, du bør være forberedt på en stressende hverdag, og kanskje slitne og frustrerte kunder.

Det er også en viss mulighet for at det er et arbeidsmiljø i konstant endring, på både godt og vondt.

Vil ikke fraråde deg å ta jobben, for jeg er ganske sikker på at du trengs! Ville bare gi deg mine inntrykk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i NAV, men vil bare si at det virker ganske sprøtt å fraråde noen fra å ta en jobb der fordi man som enkeltperson har møtt en "sur saksbehandler". Tenker dere at denne type jobb tiltrekker seg sure, uempatiske mennesker uten sosiale antenner, eller tenker dere at man "blir sånn" av å jobbe der?

Jeg lurer litt på hva som forventes av saksbehandlere (ikke bare i NAV, men alle steder) når det gjelder kunde/klient-behandling, og jeg lurer litt på om det er vanlig å tenke over hvordan en selv forholder seg til saksbehandlere. Og hva som konkret ligger i denne kritikken mot saksbehandlere dere møter, og om dere tenker gjennom samspillet mellom dere og saksbehandler, eller om dere anser deres egen rolle for underordnet. Jeg kjenner mange ulike saksbehandlere som på sin side kan fortelle utrolige eksempler på nesevishet og lite respekt for personene som prøver å gjøre en god og riktig jobb i forhold til mandat og regelverk. Det føles nok ganske frustrerende å bli personlig stilt ansvarlig for et regelverk man ikke har myndighet til å gjøre noe med.

Jeg er enig at det blir feil å råde noen mot å ikke ta en jobb på dette grunnlaget. Hvis NAV har så mange ueffektive saksbehandlere med lite sosila antenner, så trenger de jo flere positive mennesker til å utføre arbeidet?

Jeg tror også at møtet mellom saksbehandler og bruker er et resultat av begge parter. Men jeg tror også at det finnes enkelte saksbehandlere og kanskje brukere som er så indoktrinert med en rutine at det kan være vanskeli å se mennesket bak saken. Det er riktig at NAVs arbeider skal arbeide etter et regelverk, men jeg ror ikke at dette er et hinder fra å møte brukere med respekt, og evnen til å se mennesket. jeg tror også at det er mange brukere som ønsker de var et annet sted, eller som kanskje der og da ikke ser veien ut av uføret de har havnet i. Da kan det nok være ekstra ille å oppleve å ikke bli sett som et menneske, men som en sak.

Mitt første møte med sosialkontoret på mitt tidligere hjemsted var da jeg jeg skulle levere et brev for en venninne av meg. Jeg stod utenfor vinduet som adskilte meg og saksbehandlerne/resepsjonistene, og ventet her. Siden ejg så at de var opptatt i telefoner, banket jeg ikke på men ventet til de hadde tid til å ta imot brevet (jeg hadde med andre ord god tid selv den dagen). Den første av dem som var ferdig rev opp vindusluken og ropte til meg at "vi deler ikke ut penger her, så du kan bare gå". Hun ble litt blidere da jeg fortalte at jeg bare skulle levere et brev, og ikke var klient hos dem.

På grunnalg av dette kan jeg ikke påstå at alle saksbehandlere og andre ansatte ved NAV er sure og grinete mennesker som behandler sine klienter dårlig. Men hun behandlet meg dårlig. Og ja, jeg tror de får gjennomgå i løpet av en arbeidsdag, så det er nok ikke alltid like lett å være smørblid hele tiden, spesielt i møte med brukere som ikke ønsker å gjøre noe med sin egen situasjon. Og som med alle andre arbeidsplasser tror jeg arbeidsmiljøet også har mye å si for hvordan arbeidsplassen oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...