Gå til innhold

Studielån

Fantasia

Anbefalte innlegg

Jeg avbrøt studiene nå nettopp. (Dvs, jeg bare pakket sakene og dro. Jeg har ikke meldt ifra til skolen eller lånekassen enda, så offisielt går jeg fortsatt på høyskole). Kunne tenke meg å la lånet tikke og gå noen måneder så jeg får spart opp til noe jeg ønsker meg veldig... Men hvis jeg ikke møter opp på skolen ever again, vil jeg fortsette å få lån ut neste semester og, eller stanser det automatisk etter dette semesteret hvis jeg ikke møter opp på eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du må semesterregistrere deg for hvert semester, og betale avgift, så vil skolen melde fra til Lånekassen at du ikke har gjort dette i begynnelsen av neste semester. Du vil da ikke få mer lån utbetalt fra den søknaden.

Når det gjelder det moralske så er det jo feil å motta studielån når du ikke studerer da, og dessuten må du ikke glemme at om du skal studere igjen senere så vil dette regnes som forsinkelse i studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjesten over skriver - hvis du ikke semesterregistrerer deg til våren så får du ikke støtte fra Lånekassen. Men om du registrerer deg og samtidig søkte for hele skoleåret når du søkte om støtte i høst så vil du også til våren få støtte fra Lånekassen. Om du stiller til eksamen eller ikke har ingenting å si, så lenge du ikke allerede har fått støtte til fag du ikke har bestått.

Så lenge du er semesterregistrert og ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket så vil du kunne få støtte fra Lånekassen.

Hvor vidt det er riktig å gjøre eller ikke får du vurdere selv, men husk på at om du benytter deg av denne muligheten så vil det bli veldig tøft for deg hvis du på et tidspunkt ønsker å studere igjen. Da er du 60 stp. på etterskudd, og vil ikke motta støtte det første semesteret.

Husk også at det ikke går så altfor lenge før du må begynne å nedbetale gjelden. 7 mnd. etter avsluttet studie så begynner nedbetalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du 60 stp. på etterskudd, og vil ikke motta støtte det første semesteret.

Man får støtte om man er 60 poeng forsinket, men ikke om man er over 60 poeng forsinket.

Men om det er så lurt er en annen sak. Det vil jo si at du (TS) må bestå 30 studiepoeng hvert semester når du evt begynner å studere igjen. Man kan jo være uheldig, og det er ikke bare bare å skulle finansiere heltidsstudier på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...