Gå til innhold

Hva slags rase kan passe til oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har veldig lyst på hund, men er usikker på hvilken rase som kan passe til oss.

Vet dette er veldig varierende på alt, men håper på noen innspill og så kan vi sjekke videre.

Vi bor i 4. etasje i en blokk. Leiligheten er på rundt 90 kvm og det er gode turmuligheteter i området.

Da vi bor i blokk må det viktigste kriteriet være at den ikke er for gneldrete.

Også at den ikke røyter for mye.

Har fått inntrykk av at små hunder bjeffer mer enn store..? Stemmer dette? Sånn generelt liksom..

Er klar for å gi hunden mye mosjon, men at den nok også må regne med å være en del alene mens vi er på jobb. Dette skjer gradvis selvfølgelig!

Så; noen med innvendinger? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Hunder som har mye vaktinstinkt i seg, er gjerne mer bjeffete enn andre raser, i hvertfall.

Skrevet
Hunder som har mye vaktinstinkt i seg, er gjerne mer bjeffete enn andre raser, i hvertfall.

Takk for svar her og i den andre tråden! :)

Flere?

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Ang. ikke-bjeffete hunderase; vi har setter, og jeg hører aldri et bjeff fra ham (jo, han boffet tre ganger på lørdag), men de er hyperaktive, tåler ikke så godt å være alene, og syter bare verre, pluss at de er jakthunder som helst bør brukes til jakt.

Hva slags størrelse vil du ha på hunden, og har noen av dere hunde-erfaring fra før?

Hva med for eksempel flatcoated retriever?

Endret av Deception
Skrevet

Jeg kan godt tenke meg en litt stor hund.

Har egentlig veldig lyst på boxer da.. Passer naboen/kameraten sin noen ganger og trives godt med denne!

Mormor og morfar har hatt to shetland sheepdog gjennom hele oppveksten min. og har vært MYE sammen med dem. Sambo har ikke noe særlig tror jeg.

Men han er glad i hunder og elsker boxeren til naboen/kameraten!

Skrevet

Tittet litt på flatcoated retriver nå.. Så utrolig herlige ut!

Noe du vil si om rasen? :)

Skrevet
Flatcoated retriver skal/kan være lett å oppdra, snill og tillitsfull. Men mye det samme gjelder boxere. Boxere kan kanskje være litt mer bestemte, men utrolig snille sier de som kjenner til rasen.

Som Cuba sier vil nok hunder med jaktinstinkt(fuglehunder, sauehunder etc.) nok bjeffe mer fordi de passer på hele tiden. Og buehunder er også kjent for å bjeffe myye.

Spennende og kjekt med ny hund!

Takk for svar!

Det var Deception som sa dette med bjeffing og jaktinstinkt :)

Skrevet

Hehe.. ;)

Skal titte litt på de andre forslagene her også! Men tror dere Flatcoated retriver kunne ha passet til oss? :)

Skrevet
Jeg tror helt ærlig det finnes mange, mange hunderaser som kunne passet til  dere, så lenge dere er litt oppmerksommme på det med bjeffing ol så vil dere nok klare å gjøre et bra valg. Lykke til med å finne den rette hunden.

Jeg kan nevne raser i fleng som er snille, tillitsfulle, smarte etc  Men da vil du vel gjerne bare bli mer usikker på hva du vil gå for... ;)

Tja.. det kan jo være greit å sjekke opp flere raser :)

Kom gjerne med noen fler du!

Gjest Deception
Skrevet
Hehe.. ;)

Skal titte litt på de andre forslagene her også! Men tror dere Flatcoated retriver kunne ha passet til oss? :)

De er i hvertfall herlige hunder, selv om jeg ikke har hatt personlig erfaring med dem. Stabile i gemyttet, glad i å lære ting, ikke så bjeffete, og robuste hunder som tåler litt. Men bjeffing er ofte individuelt, også.

Skrevet

Puddler er enkle å ha med å gjøre, røyter ikke, lettlærte, intelligente, hyggelige og de kommer i fire forskjellige størrelser. :)

Flatten er vimsete og trenger en del mosjon, men de er veldig snille og omgjengelige hunder. Lite kompliserte, for å si det slik. Hehe

Skrevet

Hvordan vil dere beskrive Dvergpuddler?

Skrevet

Søk litt så finner du puddelklubbens nettside. Det er et fint sted å begyne. :) Raseklubber pleier å ha mye info om rasen sin på nettsidene.

Skrevet
Søk litt så finner du puddelklubbens nettside. Det er et fint sted å begyne. :) Raseklubber pleier å ha mye info om rasen sin på nettsidene.

Takk :)

Gjest Deception
Skrevet

Storpudler er nydelige skapninger, og visstnok blant de mest lettdresserte rasene. I tillegg røyter de ikke (men krever til gjengjeld endel pelsstell).

Skrevet (endret)

Jeg leser og leser, men syns liksom ikke jeg finner noe ordentlig oversikt over hver og en rase. Inne på klubbsiden er det for det meste bare info om hvordan de skal se ut osv.

Det jeg er mest interessert i er røyting og hva de krever av aktivitet.

Her er noen raser jeg er interessert i (kom GJERNE med fler alternativ :-D )

Hadde vært utrolig fint om dere kan informere om røyting og aktivitetsnivå på disse om dere vet :)

Boxer

Flatcoated Retriever

Jack Russel

Rottweiler

Toy Puddel

Boston Terrier

Jeg skal samtidig undersøke mer på sider for rasene! :)

Endret av Cuba
Skrevet
Hadde det ikke vært for at jeg har lånt bort en kjempebra hundebok jeg har, skulle jeg ha skrevet av den og informert deg grundig med det jeg kunne  ;) 

Får se når jeg får den tilbake.. om du har bestemt deg da eller ikke  :)

Hehe.. hørtes bra ut ;)

Men du husker ikke hva den heter da så kunne jeg ha sett om de har den på biblioteket..

Hva med Boston Terrier?

:)

Takk for tips, er ført opp på interessert-lista! =)

Har sett den før, men har på en måte en negativ innstilling til den uten grunn! :sjenert:

Vet om/kjente noen som har sånn og en i familien dems syns vi ligna på denne rasen. Så det har på en måte alltid vært en rar og mindre pen hund for meg. Men nå titta jeg litt på siden og på bilder og den er jo egentlig ganske søt :sjarmor:

Har du en sånn?

Hvordan er de med tanke på røyting?

Gjest Deception
Skrevet

Det virker som du går litt i overkant etter ytre egenskaper, og da kan du fort gå på en smell. Det finnes knapt hunder som ikke røyter, unntatt hunder som noen pudler og f.eks portugisisk vannhund. Og korthårede hunder røyter også, og hårene er ofte enda verre å få bort enn hos mer langhårede raser.

Du bør velge etter gemytt og om hunden har egenskaper som vil passe deg/dere og det aktivitetsnivået dere har. Vær så snill, ikke bare forelsk deg i et vakkert ytre, det bør komme langt bak i rekka når du velger hund.

Skrevet
Det virker som du går litt i overkant etter ytre egenskaper, og da kan du fort gå på en smell. Det finnes knapt hunder som ikke røyter, unntatt hunder som noen pudler og f.eks portugisisk vannhund. Og korthårede hunder røyter også, og hårene er ofte enda verre å få bort enn hos mer langhårede raser.

Du bør velge etter gemytt og om hunden har egenskaper som vil passe deg/dere og det aktivitetsnivået dere har. Vær så snill, ikke bare forelsk deg i et vakkert ytre, det bør komme langt bak i rekka når du velger hund.

Neida, det gjør jeg ikke!

Det er flere av disse hundene jeg ikke syns er utrolig vakre ved første øyekast! Uansett kommer man vel til å elske utseende på sin hund uansett.. Men jeg syns det er så vanskelig å sile ut noen raser.

Skulle ønske det fantes en god oversikt over rasene.

Blir så forvirret over alle hundene og hva de krever osv. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Føler jeg bare virrer fram og tilbake på sider.

Jeg bryr meg ikke om at de røyter litt, men vil helst unngå en som røyter MASSE. Om dere skjønner.

Det er dette og om den bjeffer mye (da vi bor i en blokk hvor det er ganske lytt..) som teller for meg.

Så gjenstår det jo å finne en som kan passe til hva vi kan tilby den.

* Kan tenke meg en hund jeg kan gå litt turer med, kanskje også jogge/løpe med.

* Også en som kan være glad i å kose.

* En som kan være litt hjemme alene når vi er på jobb osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...