Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg underviser voksne, og det er jeg god til, men nå har de av en eller grunn plassert to tenåringer i den ene klassen min. Og det er grusomt. Jeg har null erfaring med denne gruppen. Hvordan takler man dem? Det er to fnisejenter, som protesterer høylytt når de må samarbeide med andre. Arbeider de sammen, er det bare fnising hele tiden. I går lo de åpenlyst av to andre elever som sliter med et tema. Disse elevene gjør virkelig sitt beste og jeg investerer alt jeg har av kraft og kreativitet for å motivere disse to og hjelpe dem over kneika, og så oppfører disse to jentene seg slik. Hva kan jeg gjøre? I går hadde jeg mest lyst til å pælme dem ut.
Amalie_85 Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 kan du ikke dele dem opp? be dem ikke sitte sammen. Plasere dem i hver sin gruppe visst de skal sammarbeider
Gjest Tweek Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Mhm, å ha 2 sånne jenter på gruppe er dårlig. De forstyrrer andre, og de klarer ikke gjøre oppgavene godt nok fordi de bare tuller. Vis at du mener alvor og plasser dem med mennesker du tror de vil jobbe godt sammen med
Twigi Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Det høres ut som om de er "tvangsplassert" hos deg, dvs ikke har valgt frivillig å være med på dette. Det er slitsomt å motivere elever da, men det er mulig. Jeg tror dette handler delvis om jentenes motivasjon, og delvis om din autoritet/den respekten du får. Du må gjøre noe med det, ellers risikerer du å miste autoriteten i den dele av gruppa som funker. Jeg ville tatt en prat med dem - hver for seg, på tomannshånd. Hvis de spør hvorfor, så forklarer du det bare med at de ikke bidrar i gruppa i forhold til det du forventer, og at du må gjøre noe med det. Det høres ut som om det vil være viktig å ta denne praten med jentene alene, ikke begge to sammen, kanskje helst uten at de får muligheten til å snakke sammen i mellomtiden. Så må du finne ut hva som motiverer dem, hvorfor de er tilstede, hva de ønsker ut av undervisningen og hvordan de ser at de kan bidra på en mer konstruktiv måte. Vanskelig å si noe om hvordan de vil reagere - det er jo stor forskjell på om de er 16 eller 19 år når det gjelder jenter. Men hovedpoenget mitt er: Still krav til dem. Hvilke sanksjonsmuligheter har du? Kan du kaste dem ut? Jeg har jobbet mye i videregående skole, og de har jo rett til å være i klassen. Jeg har likevel "truet" enkelte elever til å gå fra timen. "Enten er du her og oppfører deg skikkelig, eller så er du voksen nok til å gå herfra - og ta fraværet som følge av det." Det har faktisk funket Lykke til! Send meg gjerne en PM hvis du har logget deg på
Gjest M.e Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Bli rasende sint og sett deg i respekt! Send dem ut, men ikke sammen, så skal du se hvor høy i hatten den som blir værende igjen er når hun sitter igjen i klassen alene sammen med de voksne
Ellisiv Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Du sier at du har fått to tenåringer i den ene klassen din. Er det mulighet for at en av jentene flytter over i den andre klassen? De trenger tydelige grenser fra deg. Dette tolererer du ikke, og det må du si klart og tydelig i fra om. I og med at det er voksne du underviser kan sikkert de også si i fra. Det er helt tydelig at disse jentene styrker hverandres negative atferd, så om du skiller de er du kommer godt i gang. Om de protesterer så forklarer du de hvorfor. Struktur og grenser er viktig.
colazero Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg var en slik type jente for mange år siden , og jeg må si jeg synes synd på deg nå!! Det er ikke lett å være lærer for pubertale jentunger. Tror du har mange gode tips lenger opp på siden her. Men hva med å sende dem til rektor, rådgiver på skolen, evt. ta kontakt med foreldre. Tror det er viktig å sette seg i respekt hos dem, men gjør det på en smart måte slik at de ikke gjennomskuer deg. For hvis de skjønner at du er irriter og lei av dem så blir det bare mer morro for dem. Da kan det fort hende at du kaster bensin på bålet.. Tror ofte det er vanskelig å gjøre noe med dette problemet hvis du ikke splitter de opp, husker at jeg ikke følte meg særlig hoy i hatten når min bøllevenninne flyttet til en annen skole. Hvis d ikke lar seg gjør å splitte dem, så ville jeg bare oversett dem og oppførselen sin. Bare be dem sette seg bakertst å være stille så de andre får en mulighet til å lære noe. Da får de sitte der å se dum ut når fordi de ikke har lært noe når karakterene kommer. Du kan ikke ta på deg ansvaret for deres læring hvis de ikke er interessert i å lære noe. Spør dem hver for seg om hvorfor de kommer på skolen hver dag hvis de ikke gidder å følge med i timen, men prøv å ikke bli sur på dem. Vær høflig og grei i tonen og vær litt kompis, det kan du komme langt med. Forklar dem følgen av det de gjør, gi dem advarsler før du evt. ringer foreldre, sender dem til rådgiveren på skolen. Bare ikke bli ukuul i deres øyne, for da kan det godt hende at du har det gående.. Ønsker deg lykke til! Ikke la dem ødelegge for deg og de andre elevene i klassen din.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Dessverre er det ikke mulig å flytte en av dem. Sist tok jeg meg en prat med dem, og understreket at dette var siste advarsel. En forstyrrelse til og de får sitte på hver sin kant av klasserommet. Vi får se hvordan det går i dag. Jeg har tenkt litt mer på alt, og funnet fram til at det eneste som jeg har skikkelig problemer med, er at de ler av andre elever. Jeg finner meg ikke i at de river ned den lille faglige selvtilliten som jeg gjør en slik innsats i å bygge opp hos disse elevene. Takk for tilbus om å få sende PM. Jeg skal vurdere det etter timene i dag.
colazero Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 Ja får virkelig håpe at ting roer seg i klasserommet ditt nå. Synd at du ikke kan splitte dem opp på noen måte, men får håpe at de tar advarselen din til etteretning. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #10 Skrevet 4. november 2006 Ved første tilløp til uro måtte den ene sette på på andre siden av klasserommet sist. Roligere ble det av det, men om det hjelper på lang sikt. Det er vel bare å stå på sitt, men jeg er glad når dette semesteret er over.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #11 Skrevet 4. november 2006 Hvor game er tenåringene og de voksne i klassen?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #12 Skrevet 4. november 2006 Jentene er vel rundt 18. De andre elevene er fra midten av 20-årene til 60.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå