Gjest regine Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Ser ut som jeg nå framover blir en slags prøver har iallfall blitt enig med kjæresten om at vi lar det stå til (pga alder og litt annet er det lite sansynlig at noe skjer, men.....) uansett - jeg vet at man bør ta folat, men hvor mye? og hvor lenge? Er det andre vitaminer/mineraler og sånt man bør ta mer av hvis man planlegger å (forsøke) å bli gravid? Eller andre tips? Blir glad for all informasjon
Malama Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Folat skal du ta ja, "dobbel dose" av det "alle skal ta". 0,4µg daglig. Dette får du enten ved i kjøpe folatpiller reseptfritt på apoteket, eller ved å ta "kosttilskudd for gravide og prøvere" (dersom du normalt tar vitaminpiller er det enklest å bare bytte dem ut med disse, jeg kjenner til to merker "gravitamin" og "Gravid", begge selges på apotek, og har den anbefalte dosen folat, samt "tilpassede mengder andre vitaminer". Har du en godt variert kost og ikke tar/føler behov for vitamintilskudd holder det fint å bare ta folatpiller. I tillegg er det ikke dumt å ta omega3. Det er jo ikke dumt for deg generelt heller det da, og i tillegg mener jeg å ha lest noe om at det er bra for utviklinga av hjerna til babyen. Er du flink til å spise fet fisk, i motsetning til store deler av den norske befolkning, er ikke dette nødvendig. Og ellers er det vel på sin plass å si "lykke til"
Gjest regine Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Takk, malama! Siden jeg pt. bor i utlandet er det litt vanskelig med disse gravide-vitaminer man får kjøpt på apoteket, men får se på det neste gang jeg er hjemme. Ellers spiser jeg allerede vitaminer + omega 3, så da fortsetter jeg bare som før. Men tar gjerne imot andre råd også - både type kjerringråd og annet
Malama Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Hmm, de selger da vel gravide-vitaminer i utlandet også? (pre-natals på engelsk så vidt jeg vet?) I alle fall selger de nok folat der også. Folk bli jo gravide i utlandet også... Når det gjelder kjerringråd overlater jeg det til andre, jeg hverken er, har vært eller ønsker for øyeblikket å bli gravid.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Takk, malama! Siden jeg pt. bor i utlandet er det litt vanskelig med disse gravide-vitaminer man får kjøpt på apoteket, men får se på det neste gang jeg er hjemme. Ellers spiser jeg allerede vitaminer + omega 3, så da fortsetter jeg bare som før. Men tar gjerne imot andre råd også - både type kjerringråd og annet ← Snakk med legen din!!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Folat bør du ta så lenge du er i fertil alder. Grapefrukt og slimløsnende hostesaft vil kunne øke mengden av EL sekret, men gir så vidt jeg vet ingen annen gevinst. Skal IKKE tas etter EL pga at slimhinnene i livmoren kan svekkes. Ellers bør du vurdere å få påfyll av rubellavaksine, iverfall om du ikke har fått den eller MMR (som inneholder rubellavaksine + meslinger og kusma) de siste 10-20 årene. Påfyllingen skal skje minst 3 måneder før prøving. Kan være vanskelig å få tak i ren rubellavaksine, men med en del telefoner skal det gå. Godtar du de to ekstra vaksinene så pleier MMR være lett å få tak i. Celleprøve og klamydiatest er også greit å få tatt før du setter i gang.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Ellers bør du vurdere å få påfyll av rubellavaksine, iverfall om du ikke har fått den eller MMR (som inneholder rubellavaksine + meslinger og kusma) de siste 10-20 årene. Påfyllingen skal skje minst 3 måneder før prøving. ← Jeg gikk til legen og fikk MMR og sjekket allmenntilstanden, ble da anbefalt å vente 6 månder etter MMR....
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Ble nysgjerrig på hva som er vanlig praksis ang rubella og gikk løs på google. http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=22...7;4686;::10:0:0 Rubellavaksine til voksne kvinner Siden 1993 har det her i landet vært tilbud om rubellavaksine til seronegative kvinner i fertil alder [1,2]. Det anbefales at vaksinen tilbys i barselseng og ved alminnelige kontakter med helsevesenet for kvinner som ikke kan dokumentere at de er immune mot eller vaksinert mot rubella. Undersøkelse på rubellaantistoff bør gjøres på forhånd. Utgiftene for disse kvinnene dekkes over folketrygden. Vaksinen utleveres kostnadsfritt fra Folkehelseinstituttet. Vaksinen skal ikke gis til gravide [3]. Det må likevel understrekes at det i systematiske registreringer aldri har vært rapportert fosterskade når rubellavaksine er gitt i tidlig graviditet. Utilsiktet rubellavaksinering tidlig i svangerskapet er derfor ikke indikasjon for provosert abort. Kommuner og bydeler bør organisere sine tilbud slik at ikke-immune kvinner blir tilbudt rubellavaksine før neste svangerskap. Tilbudet skal være gratis. Rubellavaksine har vært tilbudt alle kvinner født etter 1963-64 her i landet. Undersøkelser utført i andre europeiske land viser at kvinner som er født og oppvokst i tropiske / subtropiske land langt oftere mangler immunitet mot rubella enn europeiske kvinner. Rubellavaksine (Meruvax® "Aventis Pasteur MSD ") må bestilles på spesielt godkjenningsfritak, men kan i perioder ikke skaffes. MMR-vaksine kan brukes som alternativ. MMR-vaksine er ikke kontraindisert til personer som er immune mot en eller flere av sykdommene etter vaksinasjon eller infeksjon. http://www.who.int/vaccines/en/rubella.shtml “If pregnancy is being planned, then an interval of one month should be observed after rubella immunization. Rubella vaccination during pregnancy is not an indication for abortion.” Virker som det er ekstremt ulik praksis. Håper uansett jeg får tatt den så lenge som mulig før prøvingen tar til, men det virker som det er nærmest umulig å få tak i ren rubellavaksine nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå