Helen Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Vi har en Berner Sennen tispe på snart 4 år. Hun er stort sett ute hele dagen så hun blir veldig møkkete nå da det er slik møkkavær. Så på torsdag da måtte hun i dusjen, jeg hadde ikke noe såpe så jeg brukte vanlig hårshampo. Morran etter var hele pelsen klumpete og den datt av i store dotter. Prøvde å gre ut litt før jeg reiste på jobb. Siden hun fortsatt var rå i pelsen var hun inne den dagen, da jeg kom hjem så det ikke ut........Det var pelsdotter over alt. Det datt av bare jeg tok på henne. Jeg ringte dyrlegen, han mente det ikke kom av shampoen (men kunne ikke si hva det ellers kom av) Jeg reiste ned å kjøpte Fiskeoljekapsler så de har hun brukt siden fredag, men enda røyter hun noe helt forferdelig. Jeg drar over med tørrmopp og støvsuger flere ganger daglig, nå har hun helt tynn pels på ryggen, på siden og under magen er hun ikke så ille. Da jeg kammet henne i dag for å få av det som var løst ble det fortsatt en stor haug med hår. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg skal få stoppet dette før vi får en enorm nakenhund??? En gang tidligere røytet hun også veldig mye, da brukte jeg flytende fiskeolje (dyrlegen var tom for det) og ølgjær (noe denne dyrlegen mente vi ikke trengte), da ble hun bra etter en stund, men hun var ikke på langt nær så ille som nå. Hun skal ha løpetid i begynnelsen av desember så det er nok ikke derfor hun kaster pelsen alt nå. Håper det er noen som kan hjelpe før vi drukner i bikkjehår.
monikabrx Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har newfoundlandshund. Den forige bikja mi gjorde det samme et par ganger. Slapp liksom all pelsen. Fikk beskjed av vet og andre nuffe folk att det var noe tispene gjorde noen ganger. Spessielt kunne dette skje i forbindelse med løpetid. Tror ikke du har noe å uroe deg for.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg har en blandingshund på 3år, tispe. Akkurat nå har hun mistet sinnsykt mye pels -for andre gang. Lurer på om hun ikke får løpetid snart og? godt å høre at det er vanlig, jeg betrygger meg med at den vokste fint ut igjen sist... Ellers er hunden min plaget med allergi. Da mistet hun også mye pels, men klødde masse og rev av seg dotter med hår. Pluss at hun fikk små infeksjoner på magen. Så hvis hunden ikke virker som den plages med noe så ville jeg tatt det hel med ro
Tabris Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Min blandingshund mistet noengang mye pels i røyteperiodene. I stedet for bare å røyte underullen, så datt dekklaget også av. Pelsen ble stri og tørr. Det virker som om det var allergi pga. foret, så jeg kan ikke gi henne "billigfor" som man kjøper i butikkene. Hvis hun fortsetter, kan det være lurt å ta henne med til dyrlegen. Kan være det er en helt normal ting, men det kan kanskje være best både for din og hunden sin del og ta en sjekk. Lykke til. Endret 24. oktober 2006 av Tabris
Gjest Deception Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Hva slags for gir du? Kanskje det er forallergi?
Helen Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2006 Tusen takk for svar. Godt å høre at det ikke er uvanlig at pelsen "detter av". Det fòret vi bruker har vi brukt det siste året, så jeg tror ikke det kan være det som gjør det. Håper det bare er pga at hun skal ha løpetid, det kan jo hende hun får det tidligere enn hun skulle hatt det. Man blir ganske frustrert når det er bikkjehår over alt, går ikke ann å lage mat uten hår lenger
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Hvis hunden allerede hadde begynt å røyte før dere dusjet henne, så er det nok selve dusjen som har gjort til at røytingen har satt sånn fart. Det er nemlig et godt og velkjent råd (trodde jeg), at om man ønsker å få fortgang i røytingen så kan man dusje hunden. Selv om jeg ikke har pelshunder, så skjønner jeg ikke poenget med all sjamponeringen for hver gang pelsen skal i dusjen. Er det ikke godt nok å skylle med rent vann? Nå leste jeg innlegget til TS om igjen, og ser at det ble brukt vanlig hårshampo. Huff og huff... Da er det neimmen ikke godt å si hvordan det vil gå med pelsen til hunden. Har man ikke hundesjampo, kan man bruke grønnsåpe eller rent vann. Grønnsåpa skal da tynnes ut med mye vann. 1 ss til halvannen liter vann. Hmm... håper du gir beskjed om hvordan det går...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Det er ikke mangel på vitaminer eller noe slikt da? Vet at hester kan miste en del hårvekst om de har noe mangler i kroppen, og har sett at det har skjedd med hunder også.
Hu i Svingen Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Først og fremst ville jeg vært sikker på at hunden ikke har noen form for eksem før jeg byttet for e.l. Hvis hun klør eller har flassende / såre / røde / væskende partier bør du dra til dyrlegen. Våteksem gjør at pelsen faller av på de infiserte områdene, og hvis det skulle være det hun har bør du får gjort noe med det ASAP, det er veldig plagsomt for hunden. Nevner det spesielt siden det har vært fuktig vær i det siste, og da er en hund med mye pels utsatt for dette problemet. Men: Når det gjelder tisper og løpetid, så er ikke slik at de røyter spesielt mye under løpetiden. Det er derimot slik at de ofte holder på pelsen i de seksti dagene som går mellom avsluttet løpetid og tidspunktet da en eventuell fødsel skulle funnet sted. Deretter begynner de å slippe pels igjen, og siden de da har spart opp en stund blir det veldig mye pels som skal av. I og med at hun mister pelsen på en slik måte at hun ser tynnhåret ut heller jeg mot å tro at det er enten stress, allergi eller eksem. Dessverre tar det tid før det retter seg etter et forbytte hvis det er det som er problemet, men hvis hun ikke klør eller har sår er det jo bare kosmetisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå