Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. oktober 2006 #61 Skrevet 25. oktober 2006 Nei, jeg bruker det om hverandre. Jeg bare undres litt over at noen ord er stuerene til tross for sin historie og noen ord er nesten forbudt ved lov til tross for at det opprinnelig er positivt. Vi burde kanskje sette oss litt inn intensjonen til hvordan hver enkelt bruker ordene, enn å skrike om at man blir så støtt. Politisk korrekt-diktaturet sprer om seg, hvor de som klarer å skrike høyest om at de blir diskriminert, provosert og injuriert, blir hørt. ← Vi var jo enige, jo.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. oktober 2006 #62 Skrevet 25. oktober 2006 Til og med jeg som snakker ca som Wenche Foss og dermed ikke sier "unger" har hjerne nok til aa skjonne at dette er en dialektforskjell og ikke betyr noe annet. ← (ler ikke hånlig altså, bare morsomt sagt)
Lipstick Skrevet 26. oktober 2006 #63 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg sier ''ungene'' (ongane) og skriver ''barna''. Det virker kunstig for meg med min dialekt å si ''barna'', men siden jeg nå bor i Bergen gjør jeg ofte det likevel.
Donpedro Skrevet 26. oktober 2006 #64 Skrevet 26. oktober 2006 (endret) I min dialekt er det 100 % naturlig og ikke NOEN form for nedvurdering i det hele tatt å si "unger". Blir lettere provosert av at noen mener det er stygt, skal jeg le av snobbene som sier "barn"? Selvfølgelig ikke, det er bare snakk om dialekt og sosiolekt. Hva er styggest av ikkje, ikke, itte...? ← Hvis DU synes barn er snobbete, hvorfor blir du lettere provosert av at ANDRE synes unger er stygt? Er ikke dette to sider av samme sak? Selv sier jeg "barna", og det har aldri falt meg inn at dette er snobbete, har heller ikke tenkt på at andre synes det er snobbete. Mao ikke mye snobberi som ligger bak, antakelig like lite som de som sier "unger" ikke mener det like kjærlig. Endret 26. oktober 2006 av Donpedro
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #65 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg sier "ungene" mine. Bruker ikke a-endinger så da hadde det blitt barnene mine. ikke bra selv om enkelte pene fruer herfra sier det og... A-endinger er veldig uvandt her i vest hvor jeg bor. Sier jenten, ikke jenta,- som et annet eks.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 26. oktober 2006 #66 Skrevet 26. oktober 2006 Hvis DU synes barn er snobbete, hvorfor blir du lettere provosert av at ANDRE synes unger er stygt? Er ikke dette to sider av samme sak? ← Jeg synes ikke det er snobbete å si "barn"! Enhver må få bruke sin egen dialekt. Det jeg reagerer på er når noen dialektbrukere her i området bruker "barn" fordi "unger" ikke høres pent nok ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå