Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #41 Skrevet 24. oktober 2006 Har dere ikke hørt ordtaket om "våre barn og andres ungerr". Det sier ganske mye om ulikheten i de to begrepene, men det er såklart dialektiske versjoner muntlig. Skriftlig mener jeg det heter barn når det er snakk om menneskebarn.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. oktober 2006 #42 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) I min dialekt er det 100 % naturlig og ikke NOEN form for nedvurdering i det hele tatt å si "unger". Blir lettere provosert av at noen mener det er stygt, skal jeg le av snobbene som sier "barn"? Selvfølgelig ikke, det er bare snakk om dialekt og sosiolekt. Hva er styggest av ikkje, ikke, itte...? Endret 25. oktober 2006 av Hedda Gabler
Spoven Skrevet 25. oktober 2006 #43 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har aldri hørt før at ungene er et negativt ord for enkelte. Jeg får visst vite mer her på KG enn jeg vil... Jeg syns nesten synd på Mormor og de åtte ungene i byen. Men de bodde jo bare på et lite kjøkken og sovestueværelse, så de var vel uansett for lavmål å regne?
Malama Skrevet 25. oktober 2006 #44 Skrevet 25. oktober 2006 Vi sier unger på min dialekt også, og det høres opp-snobba og lettere idiotisk ut å si "barna". Jeg har ingen problem med at det på andre dialekter er normalt å si "barn", så hvorfor skal de ha problem med at det er naturlig for meg å si unge? Og så lenge begge deler er helt tillatte varianter i norsk skriftspråk for betydningen "avkom av mennesker, som ikke er blitt voksne enda", så vil jeg skrive unger om det er det som passer meg, selv om jeg like gjerne skriver barn. Men muntlig, ja vil jeg ikke bli ledd av, så heter det unger på min dialekt. "Barn" sier nok de som også sier "kurv" (for på min dialekt sier man "korg") Og egentlig er jo mennesket et pattedyr vi også, så hvorfor stresse med forskjellen på dyrenes avkom og menneskest avkom?
Gjest Kaffomann Skrevet 25. oktober 2006 #45 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) I min dialekt er det 100 % naturlig og ikke NOEN form for nedvurdering i det hele tatt å si "unger". Blir lettere provosert av at noen mener det er stygt, skal jeg le av snobbene som sier "barn"? ← Blir du lettere provosert av at folk synes "kjerring" er stygt? Forøvrig synes jeg ikke unger er spesielt stygt, men kvinnene her på forumet begynner å hyle hvis noen sier "kjerring" til dem. Er ikke det rart? Kanskje vi hadde hørt det samme fra barn hvis de visste litt mer og kunne si i fra? Men de bodde jo bare på et lite kjøkken og sovestueværelse, så de var vel uansett for lavmål å regne? ← NED I SKYTTERGRAVA! SKYT! SKYT! SKYT! Endret 25. oktober 2006 av Kaffomann
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. oktober 2006 #46 Skrevet 25. oktober 2006 Blir du lettere provosert av at folk synes "kjerring" er stygt? ← Nei, det gidder jeg faktisk ikke. Er ikke så hårsår når det gjelder meg selv, men vil ha meg frabedt meninger om hva jeg synes om mine egne barn/ unger på grunnlag av hva jeg kaller dem. Kjerring kan jeg gjerne være, hvis det er godt ment. Men det er utrolig nedlatende sagt i det rette tonefallet...
Gjest Kaffomann Skrevet 25. oktober 2006 #47 Skrevet 25. oktober 2006 Nei, det gidder jeg faktisk ikke. Er ikke så hårsår når det gjelder meg selv, men vil ha meg frabedt meninger om hva jeg synes om mine egne barn/ unger på grunnlag av hva jeg kaller dem. ← Samme gjelder vel for dem som liker å kalle konene sine for kjerringer. Kjerring kan jeg gjerne være, hvis det er godt ment. Men det er utrolig nedlatende sagt i det rette tonefallet... ← Unge er vel ikke så positivt med det "rette" tonefallet og i den "rette" sammenhengen heller. "Drittunge" er vel udelt negativt for alle.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. oktober 2006 #48 Skrevet 25. oktober 2006 Synes du jeg skal slutte å kalle onga mine for "unger", Kaffoman? Det jeg ikke liker med denne debatten er nedvurderingen av ordet. Vi som sier "unger" er vel like glad i våre, det kan til og med hende det finnes drittunger og lausunger blant "barna".
Malama Skrevet 25. oktober 2006 #49 Skrevet 25. oktober 2006 Drittunge er nok gjerne udelt negativt ja, men det setter jo ikke føringer for "unger" av den grunn. En drittstøvel er også et negativt ord, men støvler er jo ikke negative i seg selv av den grunn...?
Gjest Kaffomann Skrevet 25. oktober 2006 #50 Skrevet 25. oktober 2006 Synes du jeg skal slutte å kalle onga mine for "unger", Kaffoman? ← Hvorfor spør du det spørsmålet? Kan være en idé å ta utgangspunkt i det folk faktisk har sagt, hvis vi skal ha en diskusjon. Det jeg ikke liker med denne debatten er nedvurderingen av ordet. Vi som sier "unger" er vel like glad i våre, det kan til og med hende det finnes drittunger og lausunger blant "barna". ← Jeg liker heller ikke nedvurderingen av ordet kjerring. De som sier kjerring er vel like glade i konene sine.
Gjest Alf Kaida Skrevet 25. oktober 2006 #51 Skrevet 25. oktober 2006 Selv kaller jeg mine to barn for gutta, krapylene, krekene, ungene, twinturbo og arvingene, litt avhengig av hvem jeg snakker med. Jeg lurer på hva som skjer i hodene på folk som seriøst mener at det er bedre å si "barna" enn noe annet. Eller et hvilket som helst annet ord. Forresten; det er kanskje å overdrive å si at jeg lurer på det. Men det kan godt tenkes at en av tankene som slår meg er at slike holdninger helst ikke bør overføres til krapylene av noen arvinger disse "barna" er.
Gjest LilSweetie Skrevet 25. oktober 2006 #52 Skrevet 25. oktober 2006 Til og med jeg som snakker ca som Wenche Foss og dermed ikke sier "unger" har hjerne nok til aa skjonne at dette er en dialektforskjell og ikke betyr noe annet.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. oktober 2006 #53 Skrevet 25. oktober 2006 Hvorfor spør du det spørsmålet? Kan være en idé å ta utgangspunkt i det folk faktisk har sagt, hvis vi skal ha en diskusjon. ← Jeg lurte bare på om det var det du faktisk mente.
Daria Skrevet 25. oktober 2006 #54 Skrevet 25. oktober 2006 Bruker barn og unger om hverandre, har ikke noe bevisst forhold til hva jeg bruker i hvilke sammenhenger. Har aldri falt meg inn at det ene skulle være "finere" enn det andre -og jeg er oppvokst på Oslo Vest, jmf den store dialekt-debatten...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. oktober 2006 #55 Skrevet 25. oktober 2006 For meg er barn og unger synonymer, og med på å gjøre språket rikere og mer variert, ikke noe annet. Men jeg har jo lagt merke til sosiolektene. Aldri hørt noen på beste vestkant kalle unger for unger, der er det barn uansett. Utenom sjefen min, som var trønder
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #56 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg er vokst opp i Oslo (sentrum). Jeg sier ofte: "ungen min" og: vil du leke med de andre barna?
Gjest LilSweetie Skrevet 25. oktober 2006 #57 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg er vokst opp i Oslo (sentrum). Jeg sier ofte: "ungen min" og: vil du leke med de andre barna? ←
Gjest LilSweetie Skrevet 25. oktober 2006 #58 Skrevet 25. oktober 2006 Og forresten, det er da ikke noe problem aa si barn i en negativ og nedlatende tone? Det klarer jeg veldig fint
wondergirl Skrevet 25. oktober 2006 #59 Skrevet 25. oktober 2006 Barn kan være både drittunger og gullunger!
Gjest Kaffomann Skrevet 25. oktober 2006 #60 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg lurte bare på om det var det du faktisk mente. ← Nei, jeg bruker det om hverandre. Jeg bare undres litt over at noen ord er stuerene til tross for sin historie og noen ord er nesten forbudt ved lov til tross for at det opprinnelig er positivt. Vi burde kanskje sette oss litt inn intensjonen til hvordan hver enkelt bruker ordene, enn å skrike om at man blir så støtt. Politisk korrekt-diktaturet sprer om seg, hvor de som klarer å skrike høyest om at de blir diskriminert, provosert og injuriert, blir hørt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå