Amalie_85 Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 På badet har vi gummi langs lister der gulvbelegget slutter og der flisene begynner. Denne gummien har blitt brun i løpet av årene, lurer på om det er noe sopp greier som blir av vann og såpe kanskje???!!! Er det noe man kan gjøre for å fjerne det eller må man ta det bort og legge nytt?
Gjest Dingo Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Er ikke sikker, men kan det være alger? Tipper det når det er brunt. Hadde det vært sopp så hadde det vært sorte prikker. Spray på med klorin!!! Det burde gjøre susen
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Bilde av fuge med muggsopp: http://www.netedit.no/kunder/nfbib/upload_...0i%20fugjng.JPG Link til bildeteksten: http://www.innemiljo.net/index.asp?id=3885&G=2396 Hentet fra http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=160 "Hvordan bli kvitt muggsoppvekst? Muggsoppvekst som helt sikkert bare finnes på overflaten av harde overflater, vaskes bort med 5% oppløsning av Klorin (OBS gjennomtrekkslufting!) Hvis det er det minste tegn på at muggsoppveksten har berørt materialet i dybden, må alt materiale som er angrepet, fjernes helt slik at man er sikker på at det bare er helt friskt materiale igjen. Dette gjelder alle porøse materialer, gipsplater, sponplater m.v. Deretter vaskes overflaten med 5% klorinløsning. Støvsug grundig (god støvsuger med HEPA-filter) gulv, vegger og alle flater og gjenstander som kan ha tatt imot støv med sporer i rommet og tilstøtende rom, og vask så med 5% klorinløsning. Kast støvsugerposen. Den som fjerner muggsoppinfisert materiale, må beskytte seg mot innånding av muggsoppsporer (som øker voldsomt i lufta). Bruk støvmaske! Unngå at det behandlede området blir utsatt for fukt igjen Kontroller noen ganger i året at det ikke er kommet ny vekst av muggsopper. 2.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Er ikke sikker, men kan det være alger? Tipper det når det er brunt. Hadde det vært sopp så hadde det vært sorte prikker. ← Muggsopp finnes i et utall farger og typer, jfr. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1780248.html
Amalie_85 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2006 Hmmmmm.....ble kanskje litt klokere. Det er hvertfall bare på gummien og det er ikke inni. Går vekk visst jeg tar en kniv under så går det litt og litt av. Men jeg kan jo ikke sitte å skrape i 3 dager for å få det vekk. Lurer på om det kanskje er like greit å bare fjerne og legge på ny.......
Gjest gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Er litt usikker på hva du mener når du snakker om gummi. Er det silikon du mener? Denne kan iallfall skiftes. Jepp, du må nok skrape det bort, rense og legge på nytt. Jeg kjøpte både rensemiddel og silikon beregnet på våtrom i en byggvarekjede.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Hmmmmm.....ble kanskje litt klokere. Det er hvertfall bare på gummien og det er ikke inni. Går vekk visst jeg tar en kniv under så går det litt og litt av. Men jeg kan jo ikke sitte å skrape i 3 dager for å få det vekk. Lurer på om det kanskje er like greit å bare fjerne og legge på ny....... ← Vi fjernet muggsopp i silikonfugen ved hjelp av klorinblanding slik Inneklima.com anbefaler. Hvis man har skrubbet e.l., vil fugen ha en "svakhet" som gjør at det lettere kan feste seg muggsporer o.a. Hvis silikonfugen har blitt ødelagt - enten av skrubbing, skraping eller muggsoppen sitter "dypt" - bør den fjernes og erstattes.
Amalie_85 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2006 Silikon er det kanskje det er ser dere hvor mye jeg vet. Tror det er best å legge på ny. Det har sikkert ikke vært bytta ut. Og da vil det kanskje ta en liten stund før det blir sånn igjen. takke tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå