Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som har lest noen (skjønnlitterære) bøker som omhandler temaet alkoholisme i større eller mindre grad?

Og vet dere om forfatteren av boken selv har opplevd alkoholisme på kroppen- enten selv eller nært på seg,så vil jeg gjerne vite det også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- I Genanse og verdighet av Dag Solstad er hovedpersonen, Rukla, en lettere alkoholisert lærer. Men fortellingen dreier seg lite om alkoholismen som problem.

- I Dronningen sover av Ingvar Ambjørnsen er hovedpersonene alkoholikere.

- Ikke gråt, Merethe, bare drikk! av Bodil Nævdal handler om en kvinnelige alkoholiker.

- I Hva er det med mor av Vigdis Hjort er moren alkoholiker.

- Ingen gråter i himmelen av Mette Wigdel har alkoholisme i familien som tema.

- Hjemme er et annet sted av Kari Sverdrup.

Bortsett fra at Ambjørnsen gjerne drikker både øl og vin, vet jeg lite om alkoholbruket til de øvrige forfatterne og om de har kjennskap til temaet fra mennesker rundt seg.

Og bortsett fra den første, har jeg ikke lest disse bøkene, bare lett dem frem for deg.

Endret av Spinone
Skrevet

Tore Renbergs bok "Kompani Orheim" omhandler også dette tema, om å vokse opp med en alkoholisert far.

(men jeg aner ikke om dette har noe med Renbergs oppvekst å gjøre).

Skrevet
Tore Renbergs bok "Kompani Orheim" omhandler også dette tema, om å vokse opp med en alkoholisert far.

(men jeg aner ikke om dette har noe med Renbergs oppvekst å gjøre).

Veldig bra bok! Og om han ikke har vokst opp med en alkoholikerfar så har han jammen en god innlevelse, for dette var veldig realistisk! Hilsen ei som har vokst opp med en alkoholiker! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...