Gå til innhold

Sitere i oppgave på universiteter

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Det er ok å gjøre det hvis det er viktig for oppgaven og du ikke gjør det ofte.

Lange sitater skal være i mindre font med innrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Vær forsiktig med så lange sitater. Det lureste er å kort gjengi med egne ord hva nevnte kilde sier; for mye direkte sitering kan av og til tas som at du kanskje ikke helt har fordøyd stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Vær forsiktig med så lange sitater. Det lureste er å kort gjengi med egne ord hva nevnte kilde sier; for mye direkte sitering kan av og til tas som at du kanskje ikke helt har fordøyd stoffet.

Jepp helt korrekt, og så må du huske å oppgi kilde for sitatet i litteraturlisten. Eller bak sitatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Jepp helt korrekt, og så må du huske å oppgi kilde for sitatet i litteraturlisten. Eller bak sitatet.

Begge deler, faktisk (i hvertfall i mitt fag). Sånn "sitat" (kilde med forfatter,år,side (f.eks Olsen 1986:23), hvis referansen står i parentes, skal det stå sånn (Olsen 1986), hvis det står utenfor parentes, som i for eksempel "Olsen (1986) sier at...." skal man ha parentes rundt årstallet.

Men hvert fag har litt ulike formalismer omkring akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6 linjer er litt drøyt, ja. Skriv heller noe med egne ord. Og da mener jeg -egne- ord. Jeg satt hele forrige uke og rettet oppgaver, og strøk faktisk en femtedel av folkene på grunn av at de hadde kopiert så store deler fra wikipedia at det ikke kunne regnes som selvstendig arbeid. Det hjelper ikke å bare ta direkte/oversette direkte/bytte litte bitte granne om på noen ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På det siste studiet jeg tok på UiO (gikk et år før jeg ble for syk), så er de himla gode med en spesiell database de kjører oppgaver inn i for å avsløre juksere. De er utrolig strenge, og stryker for plagiat for mye mindre enn hva en skulle tro. Selv et avsnitt som er tatt fra et sted med ordene stokka litt om klarer de å ta.

Prøv lengst mulig å unngå sitering. Det er din egen forståelse, formuleringsevne og modenhetsgrad i forhold til faget de ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...