Nemesis Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg får snart besøk av en veninne som nylig har funnet ut at hun ikke tåler melkeprodukter.. Den helgen hun kommer skal jeg ha flere veninner på besøk og mulighetene for matvalg bliir skranket inn.. Men tenkte å lage en rett hvor det vanligvis blir brukt 3dl fløte i. Retten står i ovnen i 50 min.. Noen som har noen svar på hva beste erstatning til fløte burde blitt?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Kommer litt an på maten, men kokosfølte pleier gå helt fint. Finnes også en soyafløte, men den kan være litt vanskelig å få tak i.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Og over skulle det selvsagt står kokosFLØTE, ikke kokosFØLTE
Nemesis Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2006 Okei Men siden jeg bor i Bergen så må det da være litt lettere å få tak i slike produkter
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Da stikker du til Kinsarvik fruktutsalg om du vil ha soyafløte Men som sagt, kokos går som regel helt fint, og har ikke den “gressmaken” soya kan ha. Fordelen med soya er at den kan piskes til krem om du har litt sitron oppi.
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Du kan kjøpe soya - eller rismelk eller soyafløte i helsekost og dagligvare med stort utvalg. Og ja, kokosmelk går og. Endret 23. oktober 2006 av Pax
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Ps! Det er melk i margarin. Om du skal bruke det, erstatt den med olje. (Er selv hyperallergisk mot melk. Selv den minste mendge blir katastrofe)
Nemesis Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2006 Ja det var noe også.. Å smøre en form med smør kan vel også utløse noe om hun er så allergisk.. Så olje er notert!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #10 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg ville nok ha prøvd ut retten før helgen, og sett om det ble bra med alternativet. Min erfaring er at soya, ris og kokkos oppfører seg helt andeledes enn melk, og det kan få resultat for konsistens og smak. Ellers så er det kjempefint at du prøver å ordne så dere alle kan spise det samme, for selv om det er en helt ok løsning å lage en rett separat til henne, så er det alltid hyggeligere å spise det samme som de andre, ikke minst forde en da slipper å forklare hvorfor man sitter og spiser noe annet, en slipper å føle seg utenfor, og en føles seg muligens mindre til bry.
Gjest Labellamia Skrevet 23. oktober 2006 #11 Skrevet 23. oktober 2006 Lag den som vanlig uten fløte, men ha mindre veske i den. Blir den for tynn kan du lage en jevning av potetmel. Og husk å smøre formen med oje og ikke smør.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg har selv melkeallergi, og jeg må si at de aller, aller fleste erstatninger ikke funker særlig godt. Jeg velger rett og slett å lage mat uten melk, fløte eller smør. Det går godt an, det er en vanesak med den animalske fettsmaken, og iskrem, krem og annet må jeg på en måte bare leve uten. Jeg vil egentlig anbefale deg å lage noe som det ikke skal være melk i. Det blir bedre enn det meste av "erstatningsmat", og da smaker det godt for alle, ikke halvkjipt for alle...
Tristessa Skrevet 24. oktober 2006 #13 Skrevet 24. oktober 2006 Spørsmålet er jo om hun er allergisk eller bare intolerant mot laktose. Dersom hun er intolerant mot laktose går det an å bruke laktoseredusert melk i stedet for fløte (selv om det blir en del tynnere i smaken, kan kompenseres med usaltet smør). Noen som vet om laktose brytes ned når maten varmebehandles? For meg et et glass melk selve døden, mens lasagne går helt fint.
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2006 #14 Skrevet 24. oktober 2006 iskrem, krem og annet må jeg på en måte bare leve uten. ← Har du ikke smakt soyais fra helsekost? Det smaker jo nydelig. Har fått venninner til å smake og, de merket ikke forskjell fra vanlig is.
Belit Skrevet 24. oktober 2006 #15 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg lager ofte mat til til laktoseintolerante, og det er stor forskjell på hvor mye/lite de tåler å bli eksponert for. Noen blir dausjuke av mikroskopiske mengder laktose og kan ikke få laktoseredusert melk, mens andre fint kan ha litt yoghurt eller smør i en større rett (i disse produktene er det naturlig veldig lite laktose). Laktoseintolerante kan få veldig vondt i magen mm av å få i seg laktose, men det er ikke farlig for dem om det skulle skje. Da er det annerledes med allergier - det kan utløse farlige reaksjoner, så finn ut hva hun har. Min erfaring er også at soya- eller risbaserte melkeerstatninger ofte ikke er så gode. Spesielt ikke i retter som skal koke lenge, eller hvor det er selve smaken av melk man er ute etter. Kokosmelk smaker jo kokos, noe som er godt i asiatiske retter men kanskje ikke i lasagne... Er det 3 dl fløte i en rett som skal steke i 50 min så ville ihvertfall jeg lagd noe helt annet, uten melk. Så mye fløte brukes for å sette smak og gi konsistens, og ingen av de tingene vil du oppnå med erstatningsprodukter.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #16 Skrevet 25. oktober 2006 Når det gjelder soyabaserte produkter er det viktig å huske at det er en del nikkel i slike varer. Min søster har melkeallergi. Hun tåler helt fint soyaolje, men holdt på å stryke med av soyamelk og soyais, på grunn av nikkelallergi. Hun hovnet sånn opp i halsen at hun nesten ble kvalt. Så hvis venninnen din ikke har prøvd slike produkter før, bør du være litt forsiktig, hun må bare smake i -små- doser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå