Gjest LilSweetie Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har laksefileeter som maa spises i dag, og har veldig lyst paa pastasaus av noe slag. Er det noen som har ideer/oppskrifter til noe jeg kan lage av det? Hva som helst egentlig, men tenkte selv paa noe med creme fraiche, men er usikker paa hvordan man faar det til aa bli en god saus? Takknemlig for hjelp
Tabris Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Nå fikk du vel svar for sent, siden du måtte spise dem i går, men her er et tips likevel: Kutt opp en løk og fres den i panna. Hell over like deler fløte og vann (etter hvor mye saus du vil ha). Kutt opp laksen i små terninger og hell den oppi og la det putre forsiktig (så ikke fløten skiller seg og laksen blir ihjelkokt). Krydre med salt, pepper og litt karri (eventuelt noe annet krydder som passer). Supergodt! :-D Endret 24. oktober 2006 av Tabris
Gjest LilSweetie Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Det hørtes godt ut! Kan prøve det en annen gang Ikke helt ulikt det jeg lagde, selv om smaken sikkert ble ganske annerledes med hvitvin i stedet for karri: Stekte laksen i panne, stekte løk, sopp og hvitløk og helte over et beger creme fraiche og litt hvitvin. Skar opp laksen i biter, og tok den tilbake igjen i pannen, og serverte med pasta. Det ble kjempegodt!
Tabris Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Mm, høres fantastisk godt ut. Har du forresten noen tips til hvilke krydder som passer til en slik rett? Laks i fløtesaus med pasta, mener jeg.
Gjest LilSweetie Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Hmm... Jeg synes hvitløk er veldig godt til det. Ellers vet jeg ikke helt. Kanskje noen andre har gode kryddertips?
Gjest piaf Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Safran vil være passe veldig godt i en slik rett. Bløt opp noen tråder i varmt vann noen minutter, og ha i pastasausen. Fransk estragon vil også bli bra. Eller basilikum.
Gjest "gjest" Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Hva med en ostesaus med fiskekrydder?
Gjest Deception Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Hva med en ostesaus med fiskekrydder? ← Hva mener du med "fiskekrydder"? Jeg liker timian til laks i ostesaus.
Gjest LilSweetie Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Hva mener du med "fiskekrydder"? Jeg liker timian til laks i ostesaus. ← Hva slags ostesaus lager du?
Gjest Deception Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Hva slags ostesaus lager du? ← Nja, jeg gjør så mangt. Jeg har for eksempel brukt litt muggost (Normanna, Gorgonzola e.l.) blandet med crème fraîche og litt vann, men favoritten er faktisk helt enkel: smelt et beger Philadelpia med gressløk og purreløk, og tilsett vann til ønsket konsistens. Krydre så med salt, pepper og timian. Enda bedre blir det hvis du klipper oppi en bunt vårløk, og tilsetter en neve hakkede valnøtter. Ha strimlet røktlaks oppi helt til slutt, og server med grønn tagliatelle. Neste forsøk blir laksefilet, spinat, gorgonzola og sikkert litt pinjekjerner e.l. Men siden vi spiste laks i dag, blir det nok en liten stund til.
Gjest LilSweetie Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Det hørtes veldig godt ut! Det vil jeg prøve en gang :-D Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå