Gjest *Just-Me* Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg får vel ta meg en snakkerunde med banken evn. andre om hvilke rettigheter jeg kan ha. Situasjonen er at jeg vil kjøpe leilighet. Å leie er jo kjempedyrt og veldig bortkastet føler jeg.... Men jeg har ikke fast jobb. er bare i vikariat. Nå er jeg også gravid med termin i januar. skal flytte fra samboeren min nå. Det er hans hus og alt står på han, vi har heller ikke hatt noe samboerkontrakt. Er det slik at man kan få lån til leilighet med leiligheten som sikkerhet?? Jeg har jo fått lån før uten å ha fast jobb. Har enda en del å betale ned det lånet på. Men skal selge bilen og da vil jeg få betalt ned hele lånet. Kan man få lån til leilighet hos meglerfirmaer??? Visst jeg har kausjonnist har jeg vel og mulighet til å kunne få lån??
Gjest gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Kan ikke svare deg konkret på dine spørsmål, bare fortelle om meg selv. Jeg hadde fast jobb som jeg hadde hatt i en mnd. Jeg hadde et barn og alle stønadene der. Jeg hadde ikke kausjonist. Jeg fikk fullfinansiering på leilighet opp til en vis sum. Lykke til!
Gjest Turi Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Nei, megleren kan ikke låne deg penger, du må i banken. Men mange meglere er bankeiet og har kontakter inn til kunderådgivere der. Når man får boliglån er det nesten alltid med sikkerhet (pant) i eiendommen, så det er helt vanlig. Dersom man må låne 100% av kjøpesummen, er det en fordel om man har kausjonist/kan ta pant i foreldres hus e.l. på deler av lånebeløpet for å få beste rente. Husk at det ER et ansvar for den som stiller pant for deg, kan du ikke betale, må de enten betale for deg eller banken kan kreve dem for beløp tilsvarende pantet du har hos dem. Jeg er ikke sikker på hvordan banken stiller seg til å gi lån til noen uten fast inntekt. Lånebeløpet bestemmes jo gjerne ut fra hva du kan betale, og på lengre sikt er jo det vanskelig for deg. Svangerskapet tror jeg ikke er noe problem, du har jo rett på permisjonspenger i tiden du går hjemme. Om noe skulle stoppe deg fra å få lån, må det være den usikre økonomiske situasjonen etter endt permisjon. Men som sagt - jeg er usikker på bankens håndtering av dette, du må nesten ta kontakt med noen banker og høre. Lykke til
Bobeline Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Banker generelt er forsiktige med å låne ut penger til folk uten fast arbeid. Som andre over sier, er det da lurt å ha en form for sikkerhet som kan gjøre banken mer velvillig. Ellers finnes det noe som heter etableringslån, som fås gjennom den enkelte kommune fra Husbanken. Det kan det også være verdt å kikke på. LOfavør omtaler dette på sine internettsider her: http://www.lofavor.no/lof/id/1811 Endret 23. oktober 2006 av Bobeline
Ephemera Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Undersøk også med kommunen din om kommunalt lån. Det skal vel være et tilbud til personer med lav inntekt og liten sikkerhet. Lykke til!
Bobeline Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Undersøk også med kommunen din om kommunalt lån. Det skal vel være et tilbud til personer med lav inntekt og liten sikkerhet. Lykke til! ← Det er det som kalles etableringslån. Det er mer informasjon om dette på nettsidene til kommunal- og regioanldepartementet. http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/krd...047/dok-nn.html Ellers har hver enkelt kommune informasjon om dette på egne nettsider, eller ute til informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå