Gå til innhold

Hvordan piller du reker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare river av skallet, men nå har jeg fått høre at man bør både fjerne tarmkanalen og skylle de før de spises. Hva da med reker og øl i fjæra?

Gjest Brunhilde unplugged
Skrevet

Fortsett som du har gjort, det er den eneste måten å spise reker på!

Skrevet
Jeg bare river av skallet, men nå har jeg fått høre at man bør både fjerne tarmkanalen og skylle de før de spises. Hva da med reker og øl i fjæra?

Hvorfor skal man det?

Jeg bare fjerner skallet og spiser- i massevis. Hvitvin, reker og en god aïoli... :sikle:

Gjest Gjest_Englepus_*
Skrevet

Skreller og spiser. Og jeg er frisk som en fisk. :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg fjerner strengen og tørker bort rogna jeg, da...

Skrevet

Jeg tar bort skallet, men ikke noe annet.

Skrevet

Jeg tar også bare vekk skallet.

Jeg spiser også både hodet og rogna.

Skrevet

fjerner hodet og drar av skallet og halen...

fjerner evt rester etter rogn og "bein"..

men jeg skylder dem ikke..

spsier de sammen med reker, majones, sitron og løk

Skrevet

Jeg fjerner først hode, så midtskallet og til slutt haleskallet.

Før skylte jeg rekene etter at de var skrelt for å få vekk rogna, men nå har jeg blitt voksen og har lært at jeg ikke dør selv om jeg spiser litt rogn :ler:

Skrevet

Hode, hale, kropp lærte venninna mi meg før jeg skulle på blind date og ikke hadde spist en eneste reke før i hele mitt liv... :)

Skrevet
Jeg bare river av skallet, men nå har jeg fått høre at man bør både fjerne tarmkanalen og skylle de før de spises.

Det tror jeg først og fremst gjelder store reker, som scampi; de har jo langt mer/tydeligere tarmer enn vanlige reker, så der anbefales det ofte å fjerne tarmene.
Skrevet

Men vær så snill jenter og gutter, skal dere absolutt spise rogna, så vær så snill og ikke slurp den i dere.. Ellers får ikke stakkars lille meg i meg noe mat... :legrine:

Skrevet
Det tror jeg først og fremst gjelder store reker, som scampi; de har jo langt mer/tydeligere tarmer enn vanlige reker, så der anbefales det ofte å fjerne tarmene.

:Nikke:

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)
Jeg bare fjerner skallet og spiser- i massevis. Hvitvin, reker og en god aïoli... :sikle:

Dette er en av mine livretter. God hjemmelaget aioli må det være. Og så iskald hvitvin, fersk loff og reker.

På vanlige reker fjerner jeg bare skallet. Scampi skyller jeg, og fjerner tarmen.

Hvis dere ser oppå hodet på reka ser dere en oransje klump. Det er rogna før den går ned i buken. Smak på den. Helt nydelig. Så nå samler jeg sammen alle hodene, og plukker ut rogna.

Endret av Fjellsippa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...