Gå til innhold

Hva er deres spesialitet i hverdagsmat?

Gjest Pii

Anbefalte innlegg

Gjest Nefertiti

Trenger noen tips til hva jeg kan lage til middag på hverdager. Føler det er et ork hver dag å finne på "nye" og "spennende" ting.

Hva er deres spesialitet? Jeg har ingen spesialitet, for jeg har en samboer som er VELDIG flink til å lage mat :D Men siden vi lager middag annen hver dag trenger jeg noen gode oppskrifter :D

Vil imponere med noe god og rask mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en veldig god ovnsrett som du kan prøve.

Dessverre har jeg ikke nøyaktige mål, jeg tar mest på slump.... :lol:

Del en blomkål opp i små biter og kok den sammen med 1-2 gulrøtter i skiver. Når disse er ferdige siler du av vannet og tar vare på det.

Fordel grønnsakene i en ildfast form.

Over grønnsakene har du bogskinke som er skåret i små biter.

Lag hvit saus der du bruker grønnsakskraften, på slutten av koketida har du litt revet ost i sausen. Krydre med salt, pepper, urtekrydder og evt. hvitløk.

Hell sausen over grønnsakene/skinka. Dryss deretter revet ost på toppen.

Stekes på 200 grader i ca. 15 min., til osten har blitt gyllen.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut, og det er kjempegodt!!!

Server med godt brød, ris passer også bra til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også problemer med å finne spennende og gode middagsoppskrifter til hverdagene! blir potetmiddager fra mandag til torsdag jo fysj....

hva med lange baguetter fylt med reker og majones og salat ved siden av?

prøv gjerne en krydrett rett fra asia eller mexico.... i norge har de mange fine nesten-helt-ferdig-retter hos de større matvarekjedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Fishy

Nefertiti... du har lest Kjærstad skjønner jeg ;-) Fantastiske bøker! Nydelig språk, utrolig fantasi- og kunnskapsrik forfatter...

Vel, over til spørsmålet.

Min favoritt er vegetarlasagne. Veldig enkelt å lage, men tar litt tid.. Sånn sett er det kanskje ikke helt inn i hverdagsmatkategorien, men det kommer jo litt an på hva man sammenligner det med..

Here goes (har ikke helt målene i hodet..):

Tomatsaus:

1 Løk + et fedd hvitløk (surres i olje)

2 bokser flådde tomater (skjær dem litt opp i biter, ha oppi søet også)

1-2 ss rødvinsedikk

Oregano, Basilikum, salt og pepper

Oste/spinatsaus:

Grønnsaksbuljong

1 pakke spinat (smelt og press ut overflødig vann)

noen dl melk

3/4 pakke Norzolaost

Legg lagvis med lasagneplater, strø over ost eller parmesan, og stek i ovnen.

Naaaam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
blir potetmiddager fra mandag til torsdag jo fysj....

Man kan jo variere potetene da? Stekte poteter er fantastisk mye bedre enn kokte, og det gjør maten totalt annerledes. (bare kutt de rå potetene i båter, putt på krydder etter egen smak og stek dem) Bruker nesten aldri kokte poteter vi, annet enn til "sausmiddag" (altså kjøttkaker og sånn) Mye god mat å variere med ris, pasta, nudler... Mat man vanligvis koker kan ofte stekes, gir varianter av smaken. Småkuttet mat steker også fort... pølsebiter, kjøttbiter... ett eller annet, i små biter steker det fort.

Ellers må jeg innrømme at det blir mye "kjedelig mat" her også, fordi det går mye i det samme. Så da prøver vi å variere litt med måten vil lager det på. Risen blir totalt annerledes som man tilsetter en desiliter melk, en klatt melange og diverse krydder på slutten av koketiden.... Karbonadene blir totalt annerledes som man serverer dem i en blanding av hermetiske tomater og diverse krydder.. Spesielt min samboer er flink å variere på denne måten, jeg kjører ofte "samme stil som alltid" fordi det er fort gjort og enkelt. Men variasjon gleder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å lage litt kraftig omelett når det skal gå fort, men samtdig være middag.

Stek en pakke med kjøttdeig.

Ha oppi det du liker av krydder, løk, hvitløk, chilli osv.

4 egg med 2 ss vann og salt helles over.

Riv opp ost, ha dette i rett før omeletten har stivnet.

Server med salat og salsa til, og selvfølgelig godt brød.

Denne blir godt mottatt hvergang her hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er av det litt late slaget som gjerne lager mye middag en dag, slik at det kan varmes dagen derpå....dette er en av disse variantene. Har ingen nöyaktige mål, da dette stort sett foregår på "öyemål"

Kyllingsuppe

Stek små biter av skinnfri kylling, krydre med salt og pepper

Kok opp vann med kylling- eller hönsebuljong + litt salt

Tilsett kyllingbiter, gulrotterninger, potetterninger og bambusskudd

Ha oppi noe soyasaus, etter eget önske

Tilsett kokt skinke i strimler

Tilsett gjerne röd currypaste og annet kult krydder

Mot slutten av koketiden, rör inn 2 eggehviter (er mest til pynt...ser litt orientalsk ut)

Serveres med varme baguetter og smör

-------------

Höres sikkert ut som en salig smörje, men er faktisk en av favorittene her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag på en halvtime: Greske kjøttboller., 9-10 stk

Bland i maskin eller for hånd ca 450 g kjøttdeig med 1/2 revet løk, 1 egg, 1 loffskive oppbløtet i vann og klemt tørr, 1 knust hvitløkbåt, 1 ts sitronsaft, 1/2 ts salt, litt pepper 1/2 ts cumin, 1 ts tørket timian, 1 ts tørket oregano. Andre urter kan brukes, gjerne friske, bruk da 1 ss av hver.

Bland godt og lag boller som et stort egg. Bollene rulles i mel og brunes i olivenolje. Legg dem i en gryte, hell over 1 box hermetiske tomater og evt. litt vann. Ha i en klype sukker, småkok bollene i sausen 10-15 min,

Strø over hakket basilikum og server med ris og noen oliven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

denne lagde jeg har om dagen. god og enkel!

Pasta med tex-mex saus. til fire pers trenger du:

pasta

500 gr. falukorv (kalkun er best)- i "staver"

1 purre -i tynne skiver

sopp i biter

2 dl taco saus

0,5 dl. ketchup

2 dl vann

salt & pepper.

stek purre, pølse og sopp litt. bland sammen resten. la koke 5 min. hvis ikke sausen blir tykk nok kan man blande inn maisenna.

kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...