Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann,eg var til gynekolog for 1 uke siden,fikk påvist pcos..eg fjernet en diger cyste i fjor i nov,den var på 18 cm..nå har eg fått en ny ein og den er på 3 cm..eg sluttet med diane p piller for eg og sambueren prøver og få barn..eg hadde sist mensen fra den 5 sept til 9 sept..men så stoppet det opp..så nå når eg var til gynekolg fikk jeg utskrevet noen tabl som heter provera..er det noen som har kjennskap til dei tabl.?dei sku eg gå på i 10 dager ,så når eg var ferdig med dei so sku eg få ein blødning etter 3-7 dager?så skal eg opp igjen til gynekolog den 14 nov,for og se om cysten var borte visst ikke sku den punkteres?noen som har fått gjort det før og korleis er det?vondt?men eg lurte på siden eg har fått pcos og sambueren min har dårlig sædkvalitet er det vel liten sjangse for at me kan bli gravid på normal måte?kva allternativ finst det da?kan eg spørre gynekologen om pergo kur,og korleis fungere den?men er det nåke vits når mannen min har dårlig sædkvalitet..eg har en jente på 4 år.men det er med ex mannen min..så eg tenkte på den cysten på 18 cm,må jo eg ha fått kort tid etter eg fikk jenten min?for den var jo gegantisk,men har hørt at dei cystene kan vokse veldig fort?det var en vann cyste,så detvar en stor oprasjon fra navlen og ned..vart 22 sting,måtte trene opp igjen alt som heiter mage muskler..og fjernet ene egg stokken..den var ikke og redde for cysten dekket hele eggstokken..så eg fikk jo det arret på magen,eg grein i flere dager etterpå følte at hele magen min var ødelagt..ikke noe kjekt,men nå har eg lert meg og bli vant med det..er det noen som har vert borti en lignende situasjon?uff ble eit langt brev dette her visst..men eg håper at eg kan få noen svar :) og en ting til eg er vel 15 kg overvektig,enn det normal vekten min skal ligge på,er det noen spesiell mat eg skal spise osv?noen slanke tips?stor klem og takk for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var mye det her. Skal prøve å svare litt.

Punktering av cyster har jeg ikke vært borti. Bare vanlig lap for å fjerne og det var ømt i 2 uker og så gikk det over.

Alternativer til dere vil vel kanskje være kunstig befruktning. Altså at de tar ut egg fra deg og hjelper din mann sine sædceller til å finne riktig vei. Snakk med legen din om dette og få evt. henvisning til sykehuset hvor de gjør dette.

Provera er vel tabletter for å få menstrasjon hvis den uteblir eller er uregelmessig. Her er jeg ikke helt sikker, men mener det er slik.

Når det gjelder overvekten din ville jeg tatt kontakt med f.eks. Grete Roede og gått på kurs hos dem. Der lærer du mye om mat og hva man bør og må spise.

Lykke til

Skrevet

Hei!

Her var det mange spørsmål på en gang, men kanskje jeg kan svare på noe. Jeg har selv fått Provera og skal starte på de ganske snart. For min del skal jeg bruke de grunnet lange og uregelmessige syklusser. Jeg aner ikke hvordan de hjelper på dine syster. Jeg har selv PCOS og har ingen eggløsning.

Når det gjelder dine muligheter siden dere begge to har redusert fertilitet ville jeg snakket med gynekologen om dette. Vi har latt alle undersøkelser gå gjennom min gynekolog også min manns prøver. Gynekologen vil da kunne fortelle litt om hva som er det neste som prøves og hvilke muligheter dere har. www.fertility.no

På den siden står det mye informasjon om både problemer hos kvinnen og hos mannen. Har selv lest der en del og fått en del informasjon jeg ikke visste fra før.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å snakke med legen, ikke vær redd for dumme spørsmål.

Lykke til :klem:

Skrevet
for den var jo gegantisk,men har hørt at dei cystene kan vokse veldig fort?det var en vann cyste,så detvar en stor oprasjon fra navlen og ned..vart 22 sting,måtte trene opp igjen alt som heiter mage muskler..og fjernet ene egg stokken..den var ikke og redde for cysten dekket hele eggstokken..så eg fikk jo det arret på magen,eg grein i flere dager etterpå følte at hele magen min var ødelagt..ikke noe kjekt,men nå har eg lert meg og bli vant med det..er det noen som har vert borti en lignende situasjon?

Hei, min mamma fikk punktert et par når hun var ung og hun har fått fem barn etter dette.

Når det gjelder str og arr, jeg fikk fjernet en på 5 KG når jeg var 16år og må derfor leve med et arr fra brystbenet og helt ned til pubik beinet.... Hatet også arret mitt, men når jeg trener mye så jeg har mass muskler så sees det ikke så godt. Også fikk jeg meg pircing så er ikke arret det folk legger merke til på stranden.

Har nå hatt dette i 10 år, hater arret fortsatt, men blir mer vant til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...