Gå til innhold

Dere som strikker mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på garnet på Rema 1000, det er jo veldig billig, men er det like bra som det jeg kjøper i faghandelen? Legger mye arbeid i strikkingen så vil jo at det skal vare en stund da... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kvalitetsforskjell på garn.

Men ikke nødvendigvis at pris er avgjørende for om kvaliteten er god eller dårlig.

Selv har jeg god erfaring med billig garn fra sparkjøp, har ikke prøvd rema og europris garn.

Det eneste jeg vet er at fibrene i noe europrisgarn er kortere enn i enkelte dyrere merker og dermed loer det garnet mer.

pulverheksa

Skrevet

Jeg synes billig garn gir ujevnt resultat.

Men jeg bruker det til ting som skal toves, for da spiller det ingen rolle hvor jevnt det blir - etter tovingen synes det ikke uansett.

Skrevet

Som pulverheksa sier, så er det kvalitetsforskjeller på garn ja. Ull blir jo sortert inn i forskjellige kvaliteter etter fiberlengde, type, farge etc. Det billigste garnet er som regel laget av billig ull med korte fibre. Jo lengre fibre jo mykere garn. Også spinningen av garnet gir ulike kvalitet og holdbarhet.

Bruker jo billiggarn selv, men hovedsakelig til toving og plagg som er utsatt for lite slitasje, f.eks. luer og skjerf. Til tidkrevende/store plagg bruker jeg gjerne garn av bedre kvalitet for å få lengre levetid på plagget.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg ser at remagarnet er produsert av Sandnesgarn, og det er jo en kjent produsent. Kan jo hende at Rema får alt av b-sortering :ler:

Jeg strikker endel ullsokker, rema har også raggegarn. Erfaringer? Dersom noen har tips om godt garn til ullsokker mottas også det med takk! :)

Skrevet

Raggegarn fra Rema er utmerket til ullsokker.

Skrevet

Synes raggegarnet til rema er litt hardt og kanskje ikke veldig slitesterkt, men så billig at jeg bruker det likevel. :) Merker ikke veldig forskjell når sokkene er brukt litt.

Gjest På besøk
Skrevet

Til plagg med mye mønster (selbuvotter f.eks) eller store tidkrevende plagg (f.eks kofter) bruker jeg alltid kvalitetsgarn, fordi det gir et bedre resultat, som også er mer slitesterkt. Til babyklær bruker jeg også kvalitetsgarn. Har brukt raggegarn fra rema til sokker, og det fungerer helt fint, selv om sokkene ikke blir like myke som med dyrere garn. Bruker også billig garn til luer og votter som ikke nødvendigvis skal vare så lenge, eksempelvis til unger som bare har dem en sesong før det er for lite. Men det er forskjell på garn, og hvis du skal bruke billiggarn ville jeg gått for sparkjøp i steden for europris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...