Gå til innhold

Soveromsvinduet og temperatur på soverommet

Anbefalte innlegg

Gjest Hvordan løse dette?
Skrevet

Altså, nå er høsten kommet og min nye samboer viser seg å være en av dem som vil ha det kaaaaldt på soverommet.

Vi bor i en trafikkert vei med vinduet ut der, så vi kan ikke ha vinduet åpent om natten. Vi kan heller ikke ha døren ut i gangen åpen, for der sover hunden og han våkner av at den tasser rundt.

Han mener derfor at vi skal ha vinduet på soverommet åpent hele dagen (lukke det like før vi går og legger oss). Men da blir det jo iskaldt der inne!! For det første tørker vi klær der inne (som aldri kommer til å tørke), jeg har masse ting der inne og bruker jo rommet til å skifte, rydde i klærne mine osv. OG jeg må si at jeg virkleig ikke har lyst på sex når vi går og legger oss i et iskaldt rom - da vil jeg bare ha alle lemmer under dynen og bli varm.

Å lufte 10 minutter før vi går og legger oss er "ikke bra nok" for han. Og ærlig talt; hjelper det på luften i soverommet kl 04 om natten at vinduet ahr stått åpent hele dagen? Luften blir jo brukt opp uansett, eller??

Noen forslag til hvordan vi kan løse dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han merker vel etterhvert at det blir ganske kaldt å ha sex der selv. Om du fryser, så funker det bra med ullsokker og ullpledd.

Skrevet

Vi har det som dere, sambo vil ha det kaldt, jeg vil ha det sånn passe varmt.

Jeg gikk med på å ha vinduet åpent, til gjengjeld kjøpte han varmelaken til meg, sånne sokker laget av dynemateriale (aner ikke hva de kalles, men fås kjøpt på Åhléns blant annet) i tillegg til at han ser på det som sin plikt til å varme meg opp. Veldig hyggelig :hjerte:

Sex er ikke min første tanke når jeg fryser, men det behøver man tross alt ikke ha bare om kvelden på soverommet heller ;)

Skrevet

Har samme problem, men vinduet er lukket om natten pga trafikkstøy. Om dagen åpner han det og jeg lukker når jeg oppdager det. Og han åpner det igjen. Sex når jeg fryser tenker jeg absolutt ikke på, så det har blitt litt lite i det siste. Og ikke plager det ham nevneverdig å få stukket mine iskalde lemmer bort til seg heller, han sier de er deilig kjølige. Hm.

Lurer på om jeg må legge meg på stua snart.

Gjest søvnproblemer
Skrevet

Jeg vil ha vinduet åpent og liker at det er kaldt i soverommet, sover med åpent vindu hele vinteren uansett. Pakker meg godt inn i dyna så bare nesen stikker ut. Han vil ha vinduet lukket, gjerne hele året, han fryser ihjel på vinteren med vinduet åpent. Mens jeg får ikke puste med vinduet igjen.

Sex kan vi ha med vinduet lukket, men etterpå så må det opp. Ikke lett å finne kompromisser der nei, men vi har inngått et: jeg som foretrekker vinduet på vid vegg må finne meg i å ha det på luftestilling og så sover jeg nærmest vinduet, og han som vil ha vinduet igjen må finne seg i luftestilling han også, og så har vi ommøblert litt sånn at sengen kommer godt inn i hjørnet av rommet så han kan krabbe seg inn der. :ler:

Det hadde vært greit å hatt et sexrom og så kunne vi gått til hvert vårt soverom etterpå, vanskelig dette med vaner. Jeg bruker tid på å sovne og våkner lett, mens han lese før han sovner og jeg våkner når han skrur på lyset for å lese. Begge må tas hensyn til, men det hadde vært godt med eget soverom av og til for oss begge.

Skrevet
Jeg vil ha vinduet åpent og liker at det er kaldt i soverommet, sover med åpent vindu hele vinteren uansett. Pakker meg godt inn i dyna så bare nesen stikker ut. Han vil ha vinduet lukket, gjerne hele året, han fryser ihjel på vinteren med vinduet åpent. Mens jeg får ikke puste med vinduet igjen.

Sex kan vi ha med vinduet lukket, men etterpå så må det opp. Ikke lett å finne kompromisser der nei, men vi har inngått et: jeg som foretrekker vinduet på vid vegg må finne meg i å ha det på luftestilling og så sover jeg nærmest vinduet, og han som vil ha vinduet igjen må finne seg i luftestilling han også, og så har vi ommøblert litt sånn at sengen kommer godt inn i hjørnet av rommet så han kan krabbe seg inn der.  :ler:

Haha! Som å høre meg. Har vokst opp i vintertemp på -20/-25 og alltid sovet med vinduet oppe. De få gangene jeg blir syk er når jeg har hatt vinduet igjen :overrasket: . Sprøtt!

Min samboer holdt på å fryse seg skakk da vi flyttet sammen. Vannet på Imsdalflaska frøs og mobilene var tappet for store deler av batteriet om morgenen. Men løsninger fant vi :)

Han har kjøpt ei kjempetykk vinterdyne (som han bruker hele året), mens jeg ligger i min tynne dyne nærmest vinduet - og ofte setter vi opp soveromsdøra før vi legger oss så det ikke blir et sjokk å krype opp i senga. Da kan vi ha sex uten at det er for kaldt, og noen ganger lukker vi evt. også vinduet under "akten".

Det eneste som plager meg er trafikk, prating, taxier o.l. som forstyrrer utenfor vinduet i perioder - alternativet er vel ørepropper i så henseende, men det er for meg uaktuelt!

God vinter :)

Skrevet

Å ha vinduet oppe hele dagen når det er kaldt, er ekstremt lite energibesparende. Hva med å sjokklufte i 10-15 min før man legger seg for så å lukke det?

Hos oss sover jeg med pysj om vinteren, for orker ikke å fryse.

Skrevet

Vi har samme problemet. Jeg er frysepinn og min kjære er ekte viking. Løsningen her ble at han kjøpte en kjemeptykk vinterdyne til meg samt at vi sjokklufter før vi legger oss. Dvs alle vinduene på soverommet på vidt gap 10-15 min før vi legger oss. Han ligger nærmest vinduet og har avfunnet seg med luftestilling resten av natten. Jeg ligger nedpakket i tykk dyne og ullsokker, er knapt så nesetippen stikker ut. Sex er ikke noe problem, han er varm som en rakett, så når jeg varmer meg på ham om kvelden blir det som regel reaksjon både her og der.... ;)

Skrevet

Sambo å liker det kjølig, mest for friskere luft noe jeg ikke har noe imot.

Jeg liker å ha det litt varmere, da er det lettere for meg å å komme meg opp om morgenen. Jeg går ikke ut av senga tidlig når det er kaldt i rommet!

Men har har det sånn at vi lukker vinduet om dagen, så leiligheten ikke blir kald.

Så åpner vi litt på glødt om kvelden :)

Skrevet
OG jeg må si at jeg virkleig ikke har lyst på sex når vi går og legger oss i et iskaldt rom - da vil jeg bare ha alle lemmer under dynen og bli varm.
Har du fortalt ham dette? Kanskje problemet løses raskt hvis du gjør det? :ler:
Skrevet

lenge siden du har hatt sex?sist jeg hadde sex ble jeg ihvertfall rimelig varm...

Skrevet

Hos oss er vinduet på soverommet lukket på dagen og åpent på natten. Sover jeg i et varmt rom med vinduet igjen våkner jeg med tett nese og poser under øynene og det tar timesvis før jeg føler meg våken.

Med kaldt rom og varm dyne våkner jeg utvilt og fresh!!

Sex er da ikke noe problem. Noen ganger har vi sex etter at vi har lagt oss "på ordentlig" - dvs. i kaldt rom. Da blir det litt hutring og ekstra kos UNDER dyna. Ellers så legger vi oss jo i et rom som i utgangspunktet er varmt - og åpner vinduet først når vi skal sove... ;)

Skrevet

Hos oss er vinduet på soverommet åpent absolutt hele tiden, døgnet rundt. Jeg er en frossenpinn selv, å hater egentlig å gå å legge meg i ISKALDT rom (så blir nok kanskje andre boller når temperaturen kryper under 0), men det er lbedre med et kaldt rom enn et innestengt, illeluktende, varmt soverom. DET er grusomt det!

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Sånn var det med eksen min og, fælt så barske nordmenn vi har her da. Var ISKALDT på rommet om natten, maks 8 grader skulle det være i følge han. Vinduet sto på alltid åpent, selv når det var en halvmeter snø på bakken og vi sov på bakkenivå. Men det gikk bra, ble fort varm når man er to ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...