Kristin Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Sølte rødvin på en hvit skjorte. Hadde på salt med en gang, nå lurer jeg på hvordan jeg skal vaske den for å få vekk mest mulig av flekken? Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 bio guard (fåes kjøpt på di fleste møbelbutikker) en gjennomsiktig flaske med hvit etikett og grønn kork. ca 80-90 kr Ei kollega av meg fikk vekk rødvinsflekk på hvitt teppe med den! Trur også at jeg har hørt at vanish fungerer Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Dylon har også en suveren flekkfjerner. Du må vaske skjorta slik det står på vaskeanvisningen selv om du har fått flekker på den.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg leverte en skjorte på rens engang, hvor jeg hadde tatt salt på rødvinsflekken. Mannen bak disken sa at han kunne ha reddet skjorta hvis det ikke var salt på den, dette skal man visst absolutt ikke gjøre! Den ble ikke ren heller.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Salt fikserer farge, og man bør ikke bruke det på rødvin. Noen sier at man skal helle hvitvin på og "massere" flekken inn med det. Jeg aner ikke om det virker. Tanken bak å strø salt på er vel å trekke ut så mye væske som mulig av stoffet. Bruk potetmel i steden! Og våte flekker er lettere å få bort enn tørre flekker.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Nylonvask? Det bruker jeg til det meste, både vindusvask og flekkfjerning.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Legger ved flere (ulike) råd.... Fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...5537.49#roedvin "Ny flekk: Spyl flekken med kokende vann, vask ved 60º C, hvis stoffet tåler det. Gammel flekk: Fukt med oppvaskmiddel, la det ligge noen timer og vask. Fargerest kan blekes med hydrogenperoksydløsning, skyll eller vask.". Fra http://www.ambiente.no/html/raad/flekk/flekk.html#rodvin "Ny flekk: Spyl flekken med kokende vann og vask ved 60 grader C hvis stoffet tåler det. Gammel flekk: Fukt med oppvaskmiddel, la det ligge noen timer og vask. Fargerest kan blekes med hydrogenperoksidløsning, skyll eller vask. Noen anbefaler å fukte en fersk rødvinsflekk med hvitvin, det skal ta fargen.". Fra http://www.lilleborg.no/eway/default.aspx?...:0:6572:4:::0:0 "Spyl først med så varmt vann som tekstilen tåler. Flekkene fjernes normalt ved vask med et blekemiddelholdig vaskemiddel. Vanskelige flekker kan forsøkes fjernes ved å helle litt flytende vaskemiddel direkte på flekken. Fra http://www.miele.no/text.cfm?path=5,13 "Tøy som skal kokvaskes: Rødvinsflekker strøs med salt. La det virke, dypp med citronsavt og vask med varmt vann. Gamle flekker legges i bløt i kjernemelk, hvoretter tøyet vaskes med et enzymholdig vaskemiddel. Hvitt tøy vaskes med et enzymholdig vaskemiddel med blekemiddel. Sitat endret ihht regler om kopirett. Mie (mod) Endret 24. oktober 2006 av Mie
-frøya- Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Hvitvin funker kjempebra når man søler rødvin....gjort det noen ganger selv:) Men det må man gjøre med en gang mens flekken fortsatt er våt da......
Aquila Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Vanish! Sølte et helt glass på vår beige sofa - men sprayet på vanish i et par omganger og trykket på flekken med en klut - og etter litt jobb og et par runder med spray og klut-trykk var flekkene borte Phu!
abelille Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Vanish spray rett på flekken og vanish vaskepulver istedenfor annet vaskemiddel.
Kristin Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 26. oktober 2006 Takker for svar! Skjorten er nå vasket.. med Vanish.. og den er like fin igjen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå