tuji Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Det er jo plent umulig å få tak i klær i 100 % ull nå for tiden, så det har jeg nesten gitt opp. Men klær i en blanding av ull og akryl er det litt av, derfor lurer jeg: Hvor mye ull må et plagg inneholde for at det skal ha de gode egenskapene til ull? Altså at det er varmt og ikke nupper med en gang du ser på det?
Gjest itla Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Jeg har hørt (og forsåvidt erfart, også) at plagg oppfører seg som det materialet de inneholder mest av. Jeg holder meg unna alt som har mest kunststoffer, og foretrekker plagg som inneholder minst 70% ull. Dessuten synes jeg at alle plagg som inneholder akryl har lettere for å nuppe seg. Egentlig kjøper jeg veldig lite som inneholder akryl whatsoever... Kjøper heller ull blandet med andre materialer. Jeg må le når H&M reklamerer med f.eks. "genser i angorakvalitet" og den inneholder 90% akryl, 3% angora og forøvrig et eller annet kunststoff. Har du sett på lammeulls-plaggene til Beneton? De liker jeg... Også hender det at H&M har damegensere/-cardigans i ren merinoull, de er kjempegode (de har ALLTID på herreavdelingen, i masse farger... urettferdig!). Edit: Trykkleif Endret 23. oktober 2006 av itla
Gjest Lanyah Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Det er jo plent umulig å få tak i klær i 100 % ull nå for tiden, så det har jeg nesten gitt opp. Men klær i en blanding av ull og akryl er det litt av, derfor lurer jeg: Hvor mye ull må et plagg inneholde for at det skal ha de gode egenskapene til ull? Altså at det er varmt og ikke nupper med en gang du ser på det? ← Når det er minimalt 85% ull i, kan plagget fremdeles kalles rent ullplagg!
Gjest Morbær Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Enig i at akrylblandinger fort kan nuppe, prøver også å holde meg unna det. Har gode erfaringer med ull blandet med nylon, f.eks 80% ull og 20% nylon, nylon gjør dessuten plagget sterkere. Har selv en lang mellomgrå cardigan i ren merinoull fra H&M, har bruk den kun en gang foreløpig, akkurat passe varm og god. Håper den holder seg like fin hele høsten/vinteren!
tuji Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har en del cardigans fra Benetton, men det er ikke alltid jeg har lyst på så damete klær som det de har der. Hvorfor kan ikke alle bare lage billige kvalitetsklær?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå