Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Denne konfirmanten har veldig mange skilte - familiemedlemmer... Mor og far er skilt, og gift på nytt. Konfirmanten har dermed mange ste-besteforeldre, og nå lurer vi på hvem av disse han bør invitere. Konfirmanten bor hos mor og stefar, og stefars foreldre har han et nært forhold til. Stemors foreldre har konfirmanten et mindre nært forhold til, disse dukker heller ikke opp i bursdager eller kjøper bursdagsgave. Mor til konfirmanten har kun far og en bror som nærmeste familie. Hun ønsker derved å invitere stefars familie. Far til konfirmanten har mor, far, stemor, stefar, 5 søsken, 2 tantebarn, men han ønsker at konfirmanten inviterer likt - dvs at dersom han skal invitere stefars familie, skal han også invitere stemors familie. Hva synes dere? I tillegg lurer jeg på hvordan man skal dele kostnader i dette selskapet, skal de deles likt?
Gjest Lizzi Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Vi hadde akkurat samme problemfor ett år siden. Vi valgte å invitere alle og dele på utgiftene. Det er konfirmantens dag.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Mor ønsker at konfirmanten kun inviterer hennes nærmeste, fars familie og ste fars familie. Hun ønsker også at hun betaler for sin familie, mens far betaler for sin familie. Hva konfirmanten ønsker, er mor likegyldig til. Konfirmanten har også en bror, som om noen år vil komme opp i samme situasjon, så hvordan dette løses er retningsgivende for enda en konfirmasjon...
Gjest HB Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg synes vel at mor og fars familier bes likt - altså alle sammen. Stemor og stefar inviteres jo også. Dersom stefars familie/foreldre skal inviteres "uansett" synes jeg at stemor familie/foreldre også bes. Litt under forutsetning at det er få (bare foreldrene). Men først og fremst bør konfirmantens ønsker respekteres. I utgangspunktet bør det deles likt siden det ikke er noens "feil" at de har stor familie, men dersom økonomien til den som har liten familie er mye dårligere enn den andre bør de kanskje bli enige om å betale pr. hode som deres del utgjør. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Vi er også i den situasjonene. Jeg (mor ) bestemmer hvem som kommer fra oss. Far (med ny kone) bestemmer hvem de vil invitere. Har konfirmanten spesielle ønsker tar vi hensyn til det. Enten deler vi regningen i to, hvis det blir stor forskjell så betaler far for sine og mor for sine. Så lenge det er rimelig lite konflikter i familien, er det ikke nødvendig å lage mer bråk enn nødvendig.
Angelheart Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Her er det på samme måte. Konfirmanten har selv fått bestemme, det er tross alt hennes dag. Vi ender derfor opp med å invitere foreldrene til stemor, men ikke foreldrene til stefar. Syns ikke det blir riktig å på død og liv skulle invitere likt på begge sider så lenge det ikke er lik kontakt på begge sider. Utgifene deler vi likt.
Gjest hopeful Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 La konfirmanten bestemme! ( i rimelighetens grad) Men legg også vekt på hva dere foreldre ønsker. Om mor har liten familie og far har stor eller omvendt bør ikke legges vekt på her syns jeg. Regningen for dagen bør deles i to. Noe annet ville være smålig. "du hat to søsken mer enn meg og de nekter jeg å betale for" bør ikke forekomme. Stefamiliene er mest sannsynlig kommet for å bli i mange år? Da tjener dere på å invitere dem. Iallefall stefars/stemors foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Vi var i samme situasjon for noen år siden. Vi tok en prat med min stesønn om hvem han syntes det var naturlig å invitere fra "vår side". Det ble: bestefar med kjæreste, tanter, onkler, fettere og kusiner. Noen veldig nære venner, mine foreldre (hans stebesteforeldre) og min bror med kone. Dette er menneskene han opplever som sin familie. Hvem som er blodslekt og hvem som ikke spiller ikke så stor rolle for oss. Hans mor gjorde det på samme måte. Derfra kom: oldemor, besteforeldre, tanter og onkler, fettere og kusiner, mors nye kjæreste og noen av mors nære venner. Jeg tror det ble omtrent like mange fra begge sider. Ingen av oss la oss noe opp i hvem den andre siden syntes det var naturlig å ha der. Vi (altså pappafamilien) betalte nok mer av selskapet enn mor gjorde. Men det bestemte vi oss på forhånd for å ikke bry oss noe om. Om vi skulle lage fest for stesønn alene så hadde vi brukt mer penger uansett. Det viktigste var at han fikk en fin dag, og opplevde at familiene hans kunne være sammen uten at det var problematisk hverken før, under eller etter. For øvrig så tror jeg det er regler for hvem som skal betale hva i forbindelse med en konfirmasjon når foreldrene er gått fra hverandre. Tror det vurderes utfra bosted og inntekt og bidrag og sånt noe.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 jeg har tenkt på dette jeg også, vi kommer dit om noen år.... og selvsagt kan ting ha forandret seg innen den tid, men samtidig ser jeg for meg at dette blir litt av et dilemma.... jeg er stemor og barnet bor hos sin mor og stefar. følgelig har barnet da mer kontakt med sin stefars familie (bor rett i nærheten) enn min (stemors) familie (sees kanskje 2-3 ganger per år). mine foreldre kjøper julegave til gutten men ikke noe annet. mine søsken kjøper ikke julegave eller bursdagsgave til gutten rett og slett fordi de "aldri" ser han (bor på ulike steder i landet, sees kanskje en gang per år). for å være ærlig så syntes jeg det er helt ok at barnet, som etterhvert blir konfirmant, ikke inviterer min familie. det har vært så mye krøll mellom mor og far (og meg) at jeg ser helst at denne dagen blir uten så mye falske smile og greier. derfor er det aller best (slik det er idag iallefall) at mor inviterer sin e foreldre og bror med familie, stefar inviterer sine foreldre og bror, far inviterer sin mor og evt. bror med familie. det holder lenge syntes jeg. ønsker egentlig ikke å koble min familie mer inn i det dramaet som faktisk er mellom disse familiene. om ønskelig kunne vi heller ha et "etterpåselskap" her hos oss med konfirmanten og min familie. det hadde vært koslig- og jeg er sikker på at i en slik setting ville selvsagt min familie også kjøpt en gave til gutten.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 fordi det føles unaturlig å gå i et så privat selskap som en konfirmasjon er dersom man ikke kjenner noen(annet enn meg, stemor til gutten). de kjenner jo knapt gutten som da skal være konfirmanten. dette gjelder både mine foreldre og mine søsken med familie (og grunnen til at de ikke møtes er ikke fordi vi ikke lever inkluderende men fordi det er lang fysisk avstand - vi bor i et laaangt land).
Helen Skrevet 24. oktober 2006 #13 Skrevet 24. oktober 2006 Hvorfor ikke bare innvitere alle og la det bli opp til de å avgjøre om de vil komme siden de ikke har så nær kontakt?? Da slipper man i allefall å høre igjen det senere at de ikke ble invitert.
Gjest Kråkebolle Skrevet 24. oktober 2006 #14 Skrevet 24. oktober 2006 Hvorfor ikke bare innvitere alle og la det bli opp til de å avgjøre om de vil komme siden de ikke har så nær kontakt?? Da slipper man i allefall å høre igjen det senere at de ikke ble invitert. ← Jepp. En for alle, alle for en. De som ikke føler det er riktig å gå kommer heller ikke. I alle fall må man kunne gå ut ifra det. Dessverre har det lett for å dannes fronter i oppløste og nysveisa familier. Det er bare sånn det er. Ved å invitere alle og ta et neitakk og et jatakk med like godt humør gjør dere det dere kan for å hindre at det blir A- og B-lag i familien. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #15 Skrevet 24. oktober 2006 Denne problemstillingen kommer vi også til å få, vi har mine , dine og våre barn. Tror den naturlige løsningen for oss blir: I min datters konfirmasjon blir kun besteforeldre på mors side invitert. Fars foreldre er døde og min manns foreldre har ingenting der å gjøre. De har ikke noe forhold til min datter og bryr seg ikke. Min manns barn kommer sikkert til å feire sammen med far, mor og besteforeldre på begge sider. kanskje blir barna vi har felles invitert, men tviler. Jeg får nok ingen invitasjon og mine foreldre vil da selvfølgelig ikke ha noen naturlig plass der. Før synes jeg det var synd med en slik "fordeling". Men nå bryr jeg meg ikke. Når ikke min mann,hans foreldre eller hans eks ser verdien i et godt søskenforhold, enten det er hel eller halvsøsken så gir jeg opp. Kjemper motstrøms, kan en si.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #16 Skrevet 24. oktober 2006 Denne konfirmanten har veldig mange skilte - familiemedlemmer... Mor og far er skilt, og gift på nytt. Konfirmanten har dermed mange ste-besteforeldre, og nå lurer vi på hvem av disse han bør invitere. Konfirmanten bor hos mor og stefar, og stefars foreldre har han et nært forhold til. Stemors foreldre har konfirmanten et mindre nært forhold til, disse dukker heller ikke opp i bursdager eller kjøper bursdagsgave. Mor til konfirmanten har kun far og en bror som nærmeste familie. Hun ønsker derved å invitere stefars familie. Far til konfirmanten har mor, far, stemor, stefar, 5 søsken, 2 tantebarn, men han ønsker at konfirmanten inviterer likt - dvs at dersom han skal invitere stefars familie, skal han også invitere stemors familie. Hva synes dere? I tillegg lurer jeg på hvordan man skal dele kostnader i dette selskapet, skal de deles likt? ← For meg ville det vert nayurlig å be de konfirmanten har forhold til. Er det noen slekninger/ste som ikke har intr ellers i året, så hvorfor be de da? Men jeg synes konfirmanten/far bø ha et ord med i laget. Selvfølgelig deles utgiftene uavhngi antall/ønsker om gjester
Gjest Gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #17 Skrevet 24. oktober 2006 For meg ville det vert nayurlig å be de konfirmanten har forhold til. Er det noen slekninger/ste som ikke har intr ellers i året, så hvorfor be de da? Men jeg synes konfirmanten/far bø ha et ord med i laget. Selvfølgelig deles utgiftene uavhngi antall/ønsker om gjester ← Veldig enig! I mitt hode høres det merkelig ut å be stebesteforeldre som ikke har noe forhold til konfirmanten kun fordi man vil be andre stebesteforeldre som har nært forhold! Syns også det høres helt sprøtt ut å dele regningen mellom mor og far i forhold til hvor mange som kommer fra "sin" side. På en dag som denne bør man vel enes om at alle de innbudte er på barnets side?!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #18 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg synes dere skal ta utgangspunkt i hvem som er familie eller "familie" for gutten, hvem er hans sirkel, og så invitere etter det. De som er i selskapet skal være folk han har et relativt nært forhold til. Om han ikke har like nært forhold til stemors foreldre som stefars foreldre, så må da ikke de på død og liv inviteres for å "gjøre på likt". Det er viktigere å lage gjestelista ut fra konfirmantens ståsted. Om stemors foreldre velger å ikke ha så nært forhold til gutten så er jo det greit, men da må jo det gjelde på store dager også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå