Eve Luna Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg og samboer har bestemt oss å skaffe en strihåret dachs. Og derfor vil jeg gjerne vite hva trenger jeg å ha hjemme før den lille valpen kommer. - Dens pels må stelles og trimmes. Hva slags utstyr trenger jeg til det? - Trenger jeg noe spesielt utstyr for pleie av dens tenner? - Hvor mange mat skåler trenger jeg? Holder det med en for mat og en for vann? - Hva med soveplassen? Hvordan bør den være? - Jeg antar at hunden i begynnelsen vil kanskje tisse litt i leiligheten. Hva bruker jeg for å rydde og vaske opp etter ham? - Er det noe leketøy til hunden jeg bør ha? - Hva med bading? Hva bruker jeg til det? - Jeg antar at jeg også trenger en bånd til den? - Er det noe annet jeg trenger å ha som jeg har ikke har nevnt? Gleder meg som en unge.
Gjest Pusemamma Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg vil anbefale at du skaffer en bok om hunde hold. Der står det meste du trenger og vite. du bør sette deg inn i hva den rasen du skal ha trenger. Lykke til
Gjest beekeeper Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) - Dens pels må stelles og trimmes. Hva slags utstyr trenger jeg til det? Regner med at du ikke trenger stort mer enn en børste du kan få vekk hår med! - Trenger jeg noe spesielt utstyr for pleie av dens tenner? På dyrebutikken får du kjøpt "tannbørster" for hund, samt tannkrem som er spesiallaget for hunder. Den smaker lever, så hundene liker den (vanligvis) veldig godt! Dette kan være lurt å starte med med en eneste gang, så du får vent den på det tidlig. - Hvor mange mat skåler trenger jeg? Holder det med en for mat og en for vann? Det gjør det sikkert, om du ikke vil ha noen ekstra å bytte med - Hva med soveplassen? Hvordan bør den være? Det kan være greit å kjøpe en hundeseng om du ikke har noe den kan ligge på fra før. En fast plass til hunden er bra, så kan du venne den av å ligge i møbler og lignende. Det kan bli mye hår! - Jeg antar at hunden i begynnelsen vil kanskje tisse litt i leiligheten. Hva bruker jeg for å rydde og vaske opp etter ham? Kjøp masse tørkepapir! Og vask over med såpevann etterpå. Det er viktig å vaske ordentlig, hunde og kattetiss har en tendens til å trekke seg inn i parkett o.l, og det blir det ikke bra lukt av! - Er det noe leketøy til hunden jeg bør ha? Først ville jeg kjøpt noen leker som er beregnet på baby-hunder! Så kan du kjøpe andre leker etterhvert. Jeg synes selv det er viktig med leker til dyrene, så stimulerer du dem -og du slipper at de spiser opp skoene dine! - Hva med bading? Hva bruker jeg til det? Kjøp shampoo for hunder på dyrebutikk. Igjen, dette kan være lurt å gjøre helt fra starten av så han får det inn i systemet. En voksen hund som ikke vil bade = rabalder - Jeg antar at jeg også trenger en bånd til den? Det trenger du! Gå til dyrebutikken så får du hjelp. Du trenger kanskje mer også, det spørs vel hvordan du skal bruke hunden. Bæsjeposer, kanskje bånd med refleks? Litt godt, småsnacks for å trene opp hunden, en klikker. sånne ting.. Og hunden din trenger ordentlig for! Det kan du også kjøpe på dyrebutikken. (ikke på rimi ) - Er det noe annet jeg trenger å ha som jeg har ikke har nevnt? Jeg synes også du kan kjøpe deg en bok om hundehold. Da lærer du nok mye, og får masse tips. Det er sikkert mange flere ting du trenger som du ikke har tenkt på, og mange hundebøker er lettleste og informative! Et dresseringskurs er også kjempebra, de holder sånne kurs stort sett over hele landet til tider. Ellers er det sikkert noen her som kan hunderasen dachs mye bedre enn det jeg gjør , så du får sikkert litt tips her Lykke til! Endret 23. oktober 2006 av beekeeper
Hu i Svingen Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Og husk å gå gjennom leiligheten for å sjekke at den er "valpetrygg". Dvs. at det ikke er ting som ligger slik at valpen kan rive dem ned over seg, at det ikke ligger skarpe gjenstander rundt om kring som den kan få tak i, at medisiner etc. ligger trygt innelukket osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den lokale hundeklubben og spørre når de har neste valpekurs. Vi har nettopp vært på valpekurs, og har lært masse! Det var mange på valpekurset som hadde hatt hund før, men de lærte allikevel ganske mye. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe bur. Men hvis du vil vite mer om bur, så anbefaler jeg deg den andre diskusjonen som går nå.
Gjest Gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 - Hva med soveplassen? Hvordan bør den være? Det kan være greit å kjøpe en hundeseng om du ikke har noe den kan ligge på fra før. En fast plass til hunden er bra, så kan du venne den av å ligge i møbler og lignende. Det kan bli mye hår! Jeg vil bare legge til litt her: En del valper ramponerer sengen sin den første tiden når de er i tyggealderen, så ikke legg så mye penger i den ennå. Kanskje er det den første tiden nok med en pappeske med noe mykt ned i (kanskje et teppe valpen får med fra mor). Når valpen er 4-5 måneder og ferdig med tannfellinga, akn du heller kjøpe en seng som skal vare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå